حالا همان آقای «مودب و باهوش» که همه طرفدارانش در ایران برای رفتنش دل می سوزانند میراثی از خود به جا گذاشته است که هیچیک از این طرفداران به روی خود نمی آورند. درحالیکه همه می دانند متن این قانون توسط دولت اوباما و همان کسانی که داعیه مذاکره و صلح داشته اند نوشته و آماده امضا شده است.

قدس آنلاین/ زمانی که حسن روحانی در گفتگو با نشریه نشریه فایننشیال‌تایمز اوباما را در صحبت چند دقیقه ای تلفنی خود فردی مودب و باهوش توصیف میکرد همه طرفداران دولت در این توصیف رئیس جمهور کشورمان رگه های صلح دوستی و تعامل موفقیت آمیز را به وضوح می دیدند اما درست زمانیکه موج اعتراضات داخلی و خارجی به امضاء قانون منع ورود شهروندان ۷ کشور مسلمان به آمریکا بالا گرفت، همه انگشت های اتهام به دستانی که این قانون را امضا کردند نشانه رفت.

هرچند که «شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید در توجیه عدم اشاره به نام عربستان در فهرست کشورهایی که ورود اتباعشان به آمریکا ممنوع شده، گفت: این فرمان بر اساس فهرست تهیه‌شده توسط دولت پیش صادر شده است.

اسپایسر که در برنامه «این هفته» شبکه «ای‌بی‌سی» صحبت می‌کرد، گفت پیام فرمان جدید «دونالد ترامپ» این است که «ما می‌خواهیم از کشورمان و مردم‌مان محافظت کنیماو در پاسخ به این سوال که چرا نام کشورهایی چون افغانستان، پاکستان و عربستان در این فهرست نیست، گفت: «این هفت کشور توسط دولت اوباما به عنوان کشورهایی که [اتباع آن‌ها] نیازمند واکاوی بیشتری هستند، معرفی شده‌اند

وی با بیان اینکه این گام نخست است، افزود: «بر اساس اطلاعاتی که ما داریم، این‌ها کشورهایی هستند که دولت اوباما آن‌ها را در اولویت قرار داده بود به گفته اسپایسر، بر اساس تصمیمات دولت سابق آمریکا پیش از این هم محدودیت‌هایی برای سفر اتباع این هفت کشور به آمریکا وجود داشت.

اما واشنگتن پست در خبری فوری اعلام کرد: ۷ کشوری که مشمول تحریم مهاجرتی ترامپ شده‌اند یک ویژگی مشترک دارند و آن اینکه ترامپ هیچ فعالیت تجاری شناخته‌شده‌ای در آنها ندارد؛ وگرنه عربستان نیز باید در این فهرست قرار می‌گرفت.

با نگاهی دقیق تر به این قانون می توان به این نتیجه رسید که، این قانون با این هدف وضع شده تا روال تایید ویزای آمریکا تقویت شود و از هویت اشخاص اطمینان حاصل کنددر این دستور نامی از کشور ایران برده نشده و محدودیت‌ها علیه کشورهایی است که بر اساس تبصره ۱۲ بخش الف از ماده ۲۱۷ قانون مهاجرت «برای آمریکا ضرر دارند
درهمین خصوص می توان گفت، این تبصره در زمان اوباما به قانون مهاجرت اضافه شد و بعد از برجام ایران و ۶ کشور دیگر مصداق آن معرفی شدند.
آنچنان که ترامپ ۳۰ روز به وزرای خود فرصت داده تا هر اطلاعاتی که درباره درخواست‌کنندگان ویزا لازم دارند تا از هویت و سابقه آنها اطمینان حاصل کنند مشخص نمایند. سپس ۶۰ روز فرصت دارند تا با سایر کشورها به ساز و کاری برسند تا این اطلاعات در اختیار آمریکا قرار گیرداگر کشوری حاضر به ارائه تمام اطلاعات درخواستی نباشد، محدودیت صدور ویزا برای اتباعش برقرار خواهد شدفهرست کشورهایی که مشمول محدودیت ویزا می‌شوند در آینده نیز قابل تغییر است.
 

از دیگر دستورات ترامپ، ساز و کار جمع‌آوری اطلاعات بیومتریک (زیست سنجشی) تمام اتباع خارجی است که به آمریکا سفر می‌کنند. ویزاهای دیپلماتیک، ترانسفر و کارکنان نهادهای بین‌المللی شامل این قانون نمی‌شوند. به طور خاص از اتباع سوریه به عنوان عناصر مضر نام برده شده و مجوز ورود بیش از ۵۰ هزار پناهنده سوری که در بودجه ۲۰۱۷ صارد شده بود لغو شده استمدت و اعتبار ویزای آمریکا برای اتباع هر کشوری بر اساس رفتار متقابل آن کشور در قبال اتباع آمریکایی تعیین خواهد شد.

آنچه در این میان آشکار است تلاش برخی رسانه های خارجی و حتی داخلی در سیاه کردن اغراق آمیز چهره ترامپ است. حالا همان آقای «مودب و باهوش» که همه طرفدارانش در ایران برای رفتنش دل می سوزانند میراثی از خود به جا گذاشته است که هیچیک از این طرفداران به روی خود نمی آورند. درحالیکه همه می دانند متن این قانون توسط دولت اوباما و همان کسانی که داعیه مذاکره و صلح داشته اند نوشته و آماده امضا شده است. اما ترامپ را همچنان دیوانه ای غیرقابل کنترل نشان می دهند و از این اقدام تنها یک هدف را دنبال می کنند وآنهم امید به برقراری رابطه در آینده ای دور با امریکاست. امید به آمریکایی که فیل و الاغش دو روی یک سکه اند و هیچگاه رئیس جمهورش بر خلاف تصمیمات اتاق فکرهای «آیپک» عمل نمی کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.