بارزانی در گفتگوی مفصلی که با روزنامه الشرق الاوسط انجام داده است مدعی شده، اگر نوری مالکی رئیس ائتلاف دولت قانون سمت نخست وزیری عراق را به دست بگیرد، استقلال کردستان را اعلام خواهم کرد. بارزانی همچنین نوری المالکی را به دشمنی با کُردها و فرو بردن عراق در جنگ فرقه‌ای متهم کرد

جدال میان اربیل و بغداد بالا گرفت

قدس آنلاین -  این نخستین بار نیست که جدال مسعود بارزانی و نور المالکی در عراق جدی می شود. رئیس اقلیم کردستان عراق که حالا دیگر رسما در اربیل پذیرای مهمانان خارجی خود است، (چندی پیش اولاند رئیس جمهور فرانسه بعد از دیدار با نخست وزیر عراق وارد اربیل شد و با استقبال رسمی بارزانی مواجه شد) پیش از این نیز در خصوص فروش نفت و هواپیما با بغداد دچار چالش شده بود. مسعود بارزانی، رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق ۲سال پیش در این خصوص گفته بود، بیم آن را دارد که هواپیماهای اف-۱۶ در صورتی که به عراق فروخته شوند برای حمله به این منطقه خودمختار به کار گرفته شوند.

همچنین بارزانی پیش از این در مورد شرکت نفتی اکسون موبیل که بر خلاف خواسته‌های بغداد با منطقه کردستان عراق قرارداد امضا کرده است گفته بود که با حضور خود در امنیت منطقه تاثیر بسزایی داشته باشد.

نوری مالکی بیاید مستقل میشویم!

اکنون اما بارزانی در گفتگوی مفصلی که با روزنامه الشرق الاوسط انجام داده است مدعی شده، اگر نوری مالکی رئیس ائتلاف دولت قانون سمت نخست وزیری عراق را به دست بگیرد، استقلال کردستان را اعلام خواهم کرد. بارزانی همچنین نوری المالکی را به دشمنی با کُردها و فرو بردن عراق در جنگ فرقه‌ای متهم کرد. بارزانی برکناری «هوشیار زیباری» وزیر دارایی عراق را در پارلمان، به طرفداران نوری المالکی نسبت داد و مدعی شد: برکناری زیباری تلاشی برای سقوط دولت العبادی و روی کار آمدن مالکی بود.

رئیس منطقه کردستان عراق درباره رابطه اربیل با دولت «دونالد ترامپ» نیز گفت: مسئولان اقلیم رابطه خوبی با تیم رئیس‌جمهور جدید آمریکا «دونالد ترامپ» دارند و پیش‌بینی می‌کنم که آمریکا به موضع حمایتی خود از کردها ادامه دهد. وی همچنین مدعی شد که هرگونه بهبود رابطه اربیل با بغداد باید به تأیید و با نظارت تهران باشد و افزود: این ایران است که بیشترین نفوذ را در عراق دارد نه آمریکا.

بارزانی در ادامه پیش‌بینی کرد که دولت ترامپ در رابطه با آن‌چه از لحن او بر می‌آید بر خلاف اوباما با نفوذ بالای ایران در عراق مقابله کند. رئیس منطقه کردستان عراق درباره عملیات موصل نیز گفت: تا کنون ضربه سختی به داعش وارد آمده است اما نمی‌توان به طور قطع زمان آزادی موصل را پیش‌بنی کرد. او تعداد تلفات پیشمرگه در جنگ با داعش را ۱۶۶۸ کشته و ۹۷۲۵ زخمی عنوان کرد.

«بارزانی» دیگر نمی‌تواند رئیس منطقه کردستان باشد

این درحالی است که «بیستون عادل» از نمایندگان حزب «اتحاد میهنی کردستان» از آغاز مذاکرات جدی احزاب کردی برای حل بحران‌های منطقه کردستان خبر داد که نتایج آن در روزهای آینده اعلام خواهد شد. بیستون عادل همچنین گفت: دوره رهبری «مسعود بارزانی» پایان یافته و او نمی‌تواند مجددا وارد انتخابات ریاست‌جمهوری شود.

او تأکید کرد که قانون اساسی منطقه کردستان عراق، فقط دو دوره ریاست را برای هر فردی مجاز اعلام کرده است؛ در حالی که مسعود بارزانی دو سال است که به صورت اضافی ریاست کردستان عراق را بر عهده دارد و احزاب کردی نمی‌توانند برای یک دوره دیگر به او اجازه حضور در انتخابات را بدهند. این عضو ارشد حزب اتحاد میهنی کردستان در آخر گفت: حزب دموکرات کردستان عراق تلاش دارد تا با برگزاری انتخابات زود هنگام افراد مورد حمایت خود را به جای وی مطرح کند.

مسعود بارزانی در ۲۵ ژوییه (۳ مرداد سال ۸۸ ) برای بار دوم جهت یک دوره چهار ساله ریاست منطقه کردستان عراق انتخاب شد و با اتمام دوره خود در سال ۲۰۱۳ برای دو سال دیگر نیز ریاست او تمدید شد؛ بار دیگر نیز در سال ۲۰۱۵ با عدم برگزاری انتخابات، دو سال دیگر ریاست او تمدید گردید و همچنان با حمایت آمریکا و با بهانه قرار دادن اوضاع بحرانی عراق و منطقه، در مقام خود باقی است. در ماه‌های گذشته، احزابی چون «اتحاد میهنی کردستان» و «جنبش گوران» (تغییر) با تحت فشار قرار دادن حزب دموکرات کردستان عراق، رهبران این حزب را مجبور به نشستن پای میز مذاکره کرده‌اند.

از جدایی کردستان دست بر نمی‌داریم

اما بارزانی پس از این گفت و شنودهای ردو بدل شده در رسانه ها بار دیگر از مواضع خود در خصوص جدایی کردستان گفت: بهتر است که با اقدام پیگیر استقلال کردستان باشیم نه با حرف و تلاش کنیم تا با بغداد در این باره به تفاهم برسیم که این کار باعث می‌شود کشورهای دیگر به راحتی کشور کردستان را به رسمیت بشناسند؛ اما اگر از بغداد در این باره قطع امید کردیم اقدامات دیگری را انجام داده و از جدایی کردستان دست بر نمی‌داریم. بارزانی درباره حضور نیروهای پیشمرگه در مناطق مورد اختلاف با بغداد نیز گفت: پیشمرگه هرگز از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کند و درباره این موضوع با دولت عراق توافقی را امضاء کرده است. رئیس منطقه کردستان عراق در ادامه درباره بحران‌های داخلی اقلیم گفت: بحران داخلی حال حاضر ساخته احزاب سیاسی است و من به اصطلاحِ احزاب پنجگانه ایمانی ندارم و معتقدم که مذاکرات باید تمامی طرف‌ها را در بر بگیرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.