بجنورد – رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون قریب به ۲۰۰ هزار متربع فرش دستباف توسط قالیبافان استان تولید شده است.

۲۰۰ هزار متر مربع فرش دستباف در خراسان شمالی تولید شد

سانازعباس پور در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین، اظهار داشت : در حال حاضر ۲۵ هزار بافنده در استان فعالیت می کنند که در سال جاری برای هزار و ۱۳۰ نفرکارت شناسایی صادر شده است.

وی افزود : استان خراسان شمالی از جمله استانهای کمترتوسعه یافته ای است که تنوع بافته های موجود تمام شهرستانهای استان را در برمی گیرد اما عمده تولیدات فرش در استان مربوط به شهرستان بجنورد و حومه آن است.

عباس پور در خصوص بیمه قالیبافان و مشاغل صنایع دستی شناسنامه دار گفت : از تیرماه سال ۹۳ طبق تفاهم نامه بین مرکز ملی فرش ایران ، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و سازمان تامین اجتماعی کشور امر پالایش بیمه شدگان قالیبافی در سراسر کشور جهت شناسایی قالیبافان واقعی بوده که از آن تاریخ تاکنون معرفی به تامین اجتماعی برای انعقاد جدید صورت نگرفته است.

وی علت این امر را شناسایی کامل قالیبافان استان برشمرد و خاطرنشان کرد : این سازمان در نظر دارد با همکاری سازمان تامین اجتماعی استان سهمیه ای هر چند ناچیز را برای برگشت برخی از قالیبافان واقعی در نظر بگیرد.

وی در خصوص میزان صادرات فرش در استان تصریح کرد : گمرگ فرش در استان فعال نبوده و فرشهای تولیدی در استان اغلب توسط تجار و بازرگانان در سایر استانها و گمرگات کشورانجام می شود.

رئیس اداره فرش با اشاره به اینکه نظارت بر واحدهای تولیدی فرش هر ۳ ماه یک بار انجام می شود ، یادآور شد : در این استان مجتمع قالیبافی وجود نداشته و پروانه های تولید صادره از نوع پروانه های تولید غیر متمرکز با مدیریت متمرکز است .

وی از صدور ۶۴ فقره مجوز مشاغل خانگی در رشته قالیبافی در استان طی سال جاری خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.