دبیر «اولین کنفرانس قرآن پژوهی پیشرفت و روش‌شناسی تفسیری» ضمن بیان اهداف این همایش گفت: به دنبال نظریه‎ای جامع در رویکرد تفسیری هستیم تا بتوانیم با استفاده از رویکردهای مختلف تفسیری از جمله رویکردهای اجتماعی، فلسفی به تولیدات جدیدی دست یابیم.

اولین کنفرانس قرآن پژوهی پیشرفت و روش‌شناسی تفسیری برگزار می‌شود

به گزارش «قدس آنلاین»،  حجت الاسلام احمد آکوچکیان، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) و دبیر علمی «اولین کنفرانس قرآن پژوهی پیشرفت و روش‌شناسی تفسیری» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم  «پویا»، درباره این همایش گفت: آسیب بزرگی که در متولیان حوزه علوم و معارف قرآنی کشور در حوزه و دانشگاه‌ها وجود دارد، فاصله بین اندیشه و تولید علم با اهداف اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران یعنی مسائل مربوط به گفتمان‌ و اندیشه‌هایی که باعث رشد و ارتقای این نظام اسلامی می‌شود، است.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در تاریخ جهان سه موج تمدن جهان ایرانی، اسلامی و غرب به همدیگر رسیده‌اند و به سؤالات مشترکی دست یافته‌اند، افزود: برای اولین بار در تاریخ جهان، سه موج تمدن جهان ایرانی، اسلامی و غرب به همدیگر رسیده‌اند و پرسش مشترکی که این سه جریان دارند، درباره «اندیشه و مبانی الگوی پیشرفت» است. حال کسانی که دغدغه بین‌المللی کردن مفاهیم قرآنی را دارند باید در پاسخ به این سؤال مشترک بکوشند تا به مبانی اندیشه و الگوی پیشرفت دست یابند.

آکوچکیان با بیان اینکه در مطالعات تفسیری و رویکردهای تفسیری به نظام جامعی دست نیافته‌ایم، گفت: در این همایش به دنبال نظریه‌ای جامع در باب رویکرد تفسیری هستیم تا بتوانیم با استفاده از رویکردهای مختلف تفسیری از جمله رویکردهای اجتماعی، علمی، فلسفی، کلامی و ... به تولیدات جدیدی دست یابیم؛ بنابراین هدف دیگر ما در سطح نظریه‌پژوهی، کوشش در پیشنهاد نظریه جامعی در الگوی پژوهش تفسیری به تناسب نظام امروز است.

وی کوشش در روش‌شناسی مطلوب تفاسیر قرآنی را از دیگر اهداف این همایش خواند و خاطرنشان کرد: در سطح روش‌شناسی‌پژوهی این همایش، سعی بر این داریم با مطالعه انواع روش‌های تفسیری به شیوه‌ای مطلوب در جهت رسیدن به فلسفه روش تحقیق در علوم انسانیِ قرآن‌بنیان دست یابیم. علاقه‌مندان جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت دبیرخانه به آدرس roshdscrd.ac.ir مراجعه کنند.

اولین کنفرانس «قرآن‌پژوهشی پیشرفت و روش‌شناسی تفسیری» در دستور تدبیر و اجرای «مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه(رشد)» به عنوان نهاد پیشاهنگ برگزیدۀ «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» در تولید میان رشته‌ای علوم، نوآوری و نظریه‌پردازی، با مشارکت «دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ شورای توسعه فرهنگ قرآنی»، «معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»، «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: کمیسیون توسعه و مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی» و نهادهای همراهی چون پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC)، دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه قم، انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم، مؤسسه تمهید، مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن در تاریخ ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶  برگزار خواهد شد.

انتهای‌پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.