عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر در حاشیه بیست و هشتمین کنفرانس سران اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا با نخست وزیر اتیوپی دیدار و درباره اختلافات موجود در زمینه سد النهضه با وی گفت وگو کرد.

مصر و اتیوپی اختلاف ها درباره سد النهضه را بررسی می کنند

به گزارش"قدس آنلاین"، پایگاه خبری بوابه الفجر گزارش داد: مقامات دو کشور مصر و اتیوپی در این دیدار بر اهمیت تقویت روابط دو جانبه و همچنین اعتمادسازی متقابل بین دو کشور تاکید کردند.

دو طرف همچنین بر اهمیت توسعه همکاری ها در زمینه های مختلف به ویژه در زمینه های سیاسی، امنیتی و اقتصادی تاکید کردند.
مقامات دو کشور همچنین به پیگیری مذاکرات فنی درباره سد النهضه اتیوپی اشاره کرده و بر پایبندی به روح همکاری در این خصوص تاکید کردند.
عبدالفتاح السیسی چند روز پیش در کنفرانسی با جوانان مصری سد النهضه را به مثابه مرگ و زندگی برای مردم مصر خواند و تاکید کرد، هیچ کسی نمی تواند در سهم آب رود نیل برای مصر دستکاری کند، چرا که این امر مساله مرگ و زندگی برای مردم این کشور است.
مختار غباشی نایب رئیس مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک در همین رابطه به بوابه الفجر گفت: اظهارات رئیس جمهوری مصر ناشی از یک فاجعه بزرگ است که با آبگیری سد النهضه شروع خواهد شد.
وی افزود: سد النهضه عملا یک خطر بسیار بزرگ برای مصری ها به شمار می رود به خصوص که شکایت های زیادی نیز از چندین استان مصر دریافت شده و مردم مصر نسبت به نرسیدن آب به زمین هایشان بسیار نگران هستند و این به مثابه یک فاجعه است.
وی اظهار داشت: باید تصمیم های مهمی درباره این سد گرفته شود و درباره آن با طرف اتیوپی مذاکره کرد، به طوری که آبگیری این سد سهم آب مصر از رود نیل را کاهش ندهد.
این مقام مصری گفت که این اقدامات به برخورد طرف مصری و رهبری سیاسی مصر بستگی دارد.
غباشی درباره مذاکرات دو جانبه روسای جمهوری مصر و اتیوپی نیز گفت: ما شاهد مذاکرات دوجانبه و پیچیده ای درباره این موضوع خواهیم بود.
محمد حسین استاد روابط بین الملل نیز در این باره گفت: مشکل سد النهضه اکنون به یک فاجعه بزرگ تبدیل شده و اکنون زمان اتخاذ گام های جدی و سریع برای حل این مشکل است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.