حمایتهای کلان آئین‌نامه حمایت از شرکتهای فناور و دانش‌بنیان تنها منوط به مصوبات هیئت وزیران و معاونت علمی نمی‌شود و وزارت ارتباطات هم با توجه به جایگاه خاص ICT، طرح ویژه‌ای را در قالب وام وجوه اداره شده در نظر گرفته است.

اعطای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی برای شرکتهای دانش‌بنیان فناوری اطلاعات

به گزارش «قدس آنلاین»،  در میان تمامی فناوریهای نوظهور «فناوری اطلاعات و ارتباطات» از جایگاه ویژه و ممتازی برخوردار و بستر مناسبی است تا دیگر حوزه‌های فناوری با بهره‌مندی از آن، زمینه ایجاد اشتغال و تولید ثروت را فراهم کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور هم بستر ICT را زمینه‌ساز ظهور نوآوری و رشد کشور می‌داند که سن و سال و تحصیلات نمی‌شناسد و به حوزه‌ای همگانی تبدیل شده است؛ فضای مجازی هم که برگرفته از بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات است با توجه به نقشی که در زندگی ایفا می‌کند به نوعی حقیقی شده است.

ICT و کاهش هزینه‌ها

سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بارها به اهمیت این حوزه فناوری که ثروت‌زا است اشاره کرده و گفته است: در حال حاضر بیشترین فارغ‌التحصیلان در حوزه IT و ICT هستند که این حوزه توانسته علاوه بر مزیتهای فراوان، کاهش هزینه را که از مهمترین موارد در زندگی اقتصادی مردم کشور است، به دنبال داشته باشد.

وی معتقد است که نخبگان حاضر در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌توانند با توجه به امکانات در دستشان بهترین فرصتها را برای آینده خود و کشور فراهم کنند و به این ترتیب تسهیل‌کننده تحقق اقتصاد دانش‌بنیان باشند.

حال با توجه به سودآوری بالای این حوزه و کم‌هزینه بودن راه‌اندازی کسب‌وکاری در این بخش به نسبت سایر صنایع دیگر، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تسهیلاتی را برای رونق این قبیل کسب‌وکارها که اغلب با ایده‌ای صرف و در قالب شرکتی دانش‌بنیان شکل می‌گیرند، در نظر گرفته است.

وام وجوه اداره شده برای آی‌تی‌مَنها

این وزارتخانه به‌منظور ارتقاء و توسعه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور و تولید برنامه‌های نرم‌افزاری و ایجاد زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی در این زمینه، وجوهی از محل منابع داخلی شرکتهای وابسته به خود تحت عنوان وجوه اداره شده به شرکتهای متقاضی و حائز شرایط تخصیص می‌دهد.

این وزارتخانه در چارچوب ضوابط و مقررات موجود و برای حمایت از پروژه‌ها و طرحهای توسعه‌ای اشتغال‌آفرین یا صادرات کالا و خدمات بخشهای خصوصی و تعاونی غیردولتی از محل این منابع تسهیلاتی را به شرکتهای واجد شرایط اعطا می‌کند.

وزارت ارتباطات در توافق آئین‌نامه اجرایی اعطای تسهیلات به شرکتهای نوپای در حوزه ICT با صندوق کارآفرینی امید، شرایطی را در نظر گرفته که به شرح زیر است.

تسهیلات در نظر گرفته شده (وام وجوه اداره شده) در راستای سیاستها و شرایط متقاضیان برای دریافت تسهیلات، به شرکتهای خصوصی نوپای فعال در زمینه ICT که واجد شرایط زیر باشند تعلق می‌گیرد:

• شرکتهای نوپای مستقر در پارکهای فناوری یا مراکز رشد دارای مجوز
 • شرکتهای نوپای مورد تأیید دانشگاه که حداقل یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها با مجوز هیئت امناء دانشگاه مربوطه در آن فعالیت داشته و حوزه کاری شرکت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد.
 • شرکتهای نوپای مستقر در شتابدهنده‌های منتخب مورد تأیید کارگروه مشترک کسب‌وکارهای نوپا که طرح کاری آنها به تأیید رسیده است.
 • شرکتهای نوپای معرفی شده توسط موسسات سرمایه‌گذار جسورانه دارای مجوز یا مورد تأیید کارگروه کسب‌وکارهای نوپا
• شرکتهای نوپای مورد تأیید کارگروه بازیهای رایانه‌ای
• شرکتهای نوپای زایشی به تأیید مراکز رشد
 • شرکتهای نوپایی که در فرآیندهای معمول صندوق مورد شناسایی و ممیزی قرار گرفته و به کار گروه ویژه کسب‌وکارهای نوپا معرفی می‌گردند.

بر اساس تبصره در نظر گرفته شده، نظارت بر حسن اجرای طرح و صحت هزینه‌کرد تسهیلات در راستای تحقق اهداف طرح بر عهده پارکها و مراکز رشد معرفی‌کننده و با همکاری شعبات صندوق است همچنین شرکتهای نوپای زایشی در اولویت اعطای تسهیلات قرار دارند.

شرایط تسهیلات نیز طبق این آئین‌نامه که در اردیبهشت ماه سال جاری به تصویب کارگروه مشترک کسب‌وکارهای نوپا رسیده، به این شرح است:

• میزان سقف تسهیلات تخصیصی با توجه به طرح کسب‌وکار پیشنهادی شرکت، حداکثر تا ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری مورد نیاز طرح تا سقف یک میلیارد ریال است.
• حداکثر مدت زمان بازپرداخت با احتساب دوره تنفس ۴۸ ماه است.
 • نرخ کارمزد چهار درصد سالیانه و سقف دوره استراحت حداکثر شش ماه است.

با توجه به اینکه ممکن است برای عده‌ای این سوال ایجاد شود که میزان و نحوه تخصیص و بازپرداخت این تسهیلات به چه نحوی است اما با توجه به اینکه میزان تسهیلات، زمان بازپرداخت و دوره استراحت براساس پیشنهاد کارگروه مشترک کسب‌وکارهای نوپا و تصویب کارگروه وجوه اداره شده تعیین می‌گردد، نمی‌توان به این سؤال پاسخ دقیقی داد.

شرایط اخذ وثیقه و ضمانت و احراز ۲۰ درصد آورده نقدی متقاضی نیز مطابق با ضوابط جاری صندوق کارآفرینی امید است.

فرآیند کار نیز به این شکل است که شرکتهای خصوصی نوپای متقاضی اخذ تسهیلات باید برنامه کسب‌وکار (Business Plan) خود را تهیه و به پارکهای فناوری، دانشگاه‌ها، شتابدهنده‌های منتخب مورد تأیید کارگروه مشترک کسب‌وکارهای نوپا، موسسات سرمایه‌گذاری جسورانه، کارگروه بازیهای رایانه‌ای و مراکز رشد ارائه کنند.

طرحهای مورد تأیید مراکز گفته شده، پس از وصول در دبیرخانه و تأیید آنها در کارگروه مشترک کسب‌وکارهای نوپا و تصویب در کارگروه وجوه اداره شده برای اخذ تسهیلات به صندوق معرفی می‌شوند.

براساس ضوابط در نظر گرفته شده کلیه طرحها پس از تصویب در کارگروه وجوه اداره شده از سوی مدیریت ارزیابی طرحهای صندوق به استانهای مربوطه اعلام خواهد شد و این ابلاغ به منزله تصویب تلقی شده و در استان اقدام به تشکیل پرونده خواهد شد.

صندوق هم پس از وصول متمرکز معرفی‌نامه‌ها نسبت به اخذ مدارک، اعتبارسنجی مالی شرکت معرفی شده، تشکیل پرونده و عقد قرارداد اقدام کرده و حداکثر پانزده روز کاری پس از تکمیل پرونده نسبت به پرداخت تسهیلات به متقاضی اقدام می‌کند.

توافق‌نامه همکاری مشترک وزارت ارتباطات با صندوق کارآفرینی امید نشان می‌دهد که مبلغ این توافق‌نامه ۱۵۰ میلیارد ریال است که مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال توسط صندوق و ۵۰ میلیارد ریال هم از محل منابع وزارت ارتباطات پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.