نمایندگان مجلس مقرر کردند وزارت کشور می‌تواند با تأیید هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور، تمام یا برخی از مراحل مربوط به برگزاری انتخابات را در تمام یا تعدادی از حوزه‌های انتخابیه به صورت رایانه‌ای برگزار کند.

با مجوز مجلس به وزارت کشور، انتخابات شوراها الکترونیکی برگزار می شود

به گزارش «قدس آنلاین»،   نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) پارلمان طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، دوره فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا چهار سال می‌باشد، وزارت کشور می‌تواند در برخی حوزه‌ها انتخابات شوراهای کشور را الکترونیکی برگزار کند، ابطال آراء خرید و فروش شده کاندیدای انتخابات شوراها و شاغلان در شهرداری و موسسات وابسته به آن با حذف پست سازمانی می‌توانند در انتخابات شوراهای کشور شرکت کنند.

بر این اساس مواد یک تا هشت اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران به شرح زیر است:

ماده ۱- ماده ۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱/۳/۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی آن که به اختصار در مواد بعدی، قانون نامیده می‌شود به شرح زیر اصلاح و تبصره ذیل آن حذف می‌شود:

ماده ۳- دوره فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا از تاریخ تشکیل، چهار سال می‌باشد که یک ماه پس از برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شروع می‌شود و چهار سال بعد خاتمه می‌یابد.

ماده ۲- تبصره ۱ ماده ۱۰ مکرر قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره ۱ – در شورای شهرستان از شورای هر بخش یک نفر و از شوراهای هر یک از شهرها تا یکصدهزار نفر جمعیت یک نفر و بیش از یکصدهزار نفر جمعیت دو نفر و شهر تهران سه نفر عضویت خواهند داشت.

ماده ۳- به انتهای تبصره ماده ۱۷ عبارت «انتخابات هیأت رئیسه شوراهای موضوع این قانون نیز مشمول مفاد این تبصره می‌باشد» اضافه می‌شود.

ماده ۴ – ماده ۱۷ مکرر قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۱۷ مکرر – وزارت کشور می‌تواند با تأیید هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور تمام یا برخی از مراحل مربوط به برگزاری انتخابات را در تمام یا تعدادی از حوزه‌های انتخابیه به صورت رایانه‌ای برگزار نماید.

ماده ۵ – بند ب ماده ۱۹ قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ب – آراء افرادی که اقدام به خرید و فروش رأی نموده باشند.

ماده ۶- ماده ۲۶ قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

الف – یک بند به عنوان بند «ز» به شرح زیر به ماده الحاق می‌شود:

ز – داشتن سلامت جسمانی در حد برخورداری از نعمت شنوایی و گویایی و سلامت روانی، حسب مورد با گواهی پزشکی قانونی

ب – تبصره ۱ بند (هـ) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره ۱- کسانی که سابقه یک دوره کامل عضو اصلی شورا را دارا باشند به شرطی که در همان حوزه انتخابیه نامزد شوند از شرط مدرک تحصیلی معاف هستند.

ج – در تبصره ۲ ذیل ماده ۲۶ بعد از عبارت «در محدوده» عبارت «بخش» اضافه می‌شود.

ماده ۷- ماده ۲۷ قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۲۷ – معتمدان دعوت شده از سوی فرماندار و بخشدار و اعضای هیأت‌های اجرایی و نظارت از داوطلب شدن در حوزه انتخابیه مربوطه محرومند. استعفا از سمت‌های مذکور پس از قبول دعوت و شرکت در اولین جلسه تأثیری در این محرومیت ندارد.

ماده ۸ – ماده ۲۸ قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

الف – بند ۱ ماده به شرح زیر اصلاح می‌شود:

اول – بعد از عبارت «نمایندگان مجلس شورای اسلامی» عبارت «معاونان و مشاوران رئیس مجلس شورای اسلامی» اضافه می‌شود.

دوم – بعد از عبارت «رئیس سازمان نظام پزشکی ایران»، عبارت «رئیس سازمان نظام مهندسی کشور و روسای مجامع صنفی، مدیران کل و سرپرستان ادارات کل ستادی مجلس شورای اسلامی» اضافه می‌شود.

ب – در بند ۲ بعد از عبارت «روسای دانشگاه‌ها» عبارت «(دولتی و غیر دولتی) و روسای شعب آنها» اضافه می‌شود.

ج- متن زیر به انتهای بند ۴ ماده الحاق می‌شود:

«و یا از شاغلان در شهرداری و موسسات و شرکت‌های وابسته و همچنین دهیاران و شاغلان در دهیاری باشند».

طبق مصوبه مجلس، هیأت‌های اجرایی پس از دریافت نتیجه استعلامات موظفند ظرف مدت ۱۴ روز به صلاحیت داوطلبان رسیدگی و نتیجه را به صورت کتبی و رسمی به همراه پرونده کامل داوطلبان به هیأت‌های نظارت متناظر ارسال کنند.

همچنین مقرر شد در انتخابات شوراهای شهر، توقف یا ابطال انتخابات در یک یا چند شعبه اخذ رأی و یا حوزه انتخابیه به پیشنهاد هیأت نظارت استان و تأیید هیأت مرکزی نظارت خواهد بود.

وکلای ملت در ماده ۱۵ این طرح مصوب کردند که جلسات هیأت مرکزی نظارت و هیأت‌های نظارت شهرستان با حضور حداقل دوسوم اعضا و جلسات هیأت‌های نظارت استان و بخش با حضور تمامی اعضا تشکیل و مصوبات آنها با رأی اکثریت مطلق معتبر خواهد بود.

بر اساس مصوبه مجلس، در صورت عدم حضور هر یک از اعضای هیأت‌های نظارت در ۲ جلسه متوالی و یا ۴ جلسه غیرمتوالی و یا استنکاف از امضای صورتجلسات، اقدام لازم برای معرفی جایگزین توسط هیأت نظارت مربوطه صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.