وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ایرادات وارده به فرم‌های ارزشیابی از سوی معلمان، گفت: کارگروهی برای بررسی این امر تشکیل شده است که پس از بررسی‌های لازم، به تصحیح و رفع مواردی که دارای اشکال است، می‌پردازد.

تشکیل کارگروه بررسی فرم‌های ارزشیابی معلمان

به گزارش «قدس آنلاین»،  فخرالدین احمدی دانش‌ آشتیانی در جمع فرهنگیان شهرستان شهریار اظهار داشت: دانشی که با روش حافظه‌مداری به دانش‌آموزان منتقل شود، هیچ تأثیری در کار آفرینی نخواهد داشت بنابراین باید تلاش خود را بر تقلیل حجم کتاب‌های درسی و کاهش سلطه کنکور بر برنامه‌های درسی و در نهایت حذف کنکور، ادامه دهیم.

وی با تأکید بر شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، گفت: لازمه استقلال، افزایش ظرفیت‌های تولید است که برای این مهم، به وجود کارآفرینان نیاز داریم و در این صورت است که می‌توانیم از قید وابستگی، رهایی یابیم.

احمدی دانش آشتیانی افزود: بر اساس سند تحول باید به معلم، مربی بگوییم زیرا رفتار، کردار و عمل معلمان برای دانش‌آموزان نقش الگویی دارد.

وی با اشاره به جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت بزرگ درسطح جهان، آن را از ثمرات انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: نظر دادن مردم در تصمیم‌گیری‌های کلان جامعه نیز از دیگر برکات جمهوری اسلامی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید مردم‌سالاری دینی در مدرسه تمرین شود، گفت: تحقق نظام مشارکتی در فرآیند تعلیم و تربیت موجب رشد، توسعه و تعالی خواهد شد.

وی از اجرای سیاست تمرکززدایی با تأکید بر کاهش حجم بخشنامه‌های ارسالی از سوی حوزه ستادی و به موازات آن، تفویض اختیارات بیشتر به مدارس خبر داد و افزود: اعتقادم این است که سیاست‌گذاری باید در ستاد صورت گیرد و مدارس باید آزادی عمل بیشتری داشته باشند؛ با تحقق نظام مشارکتی در فرآیند تعلیم و تربیت، شاهد رشد، تعالی و توسعه بیشتر در این نظام خواهیم بود.

احمدی دانش آشتیانی ادامه داد: تعیین ساعت‌های تدریس در اختیار مدیر مدرسه است و در راستای مدرسه محوری، اختیارات مدیران افزایش می‌یابد و مدیران نیز با نظر معلمان مدرسه و از بین خود آنان انتخاب خواهند شد.

وی با اشاره به ایرادات وارده به فرم‌های ارزشیابی از سوی معلمان، گفت: کارگروهی برای بررسی این امر تشکیل شده است که پس از بررسی های لازم، به تصحیح و رفع مواردی که دارای اشکال است، خواهند پرداخت.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ارزشیابی معلمان باید بر اساس فعالیت و کارآیی آنها در کلاس مشخص شود نه براساس فرم‌ها و لوح تقدیرهای ظاهری؛ زیرا آنچه اصالت دارد، نقش معلم در بهبود کیفیت آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: هرچند حل مشکلات مالی، زمان‌بر و نیازمند منابع است اما کارگروهی برای بررسی و حل مشکلات معیشتی معلمان در آموزش و پرورش تشکیل شده است.                  

احمدی دانش آشتیانی با بیان اینکه در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به توسعه انسانی در راستای رشد و توسعه ملی کشور شده است، افزود: مهم‌ترین دستگاهی که در رشد، توسعه و ارتقای کشور اثرگذار است، آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: اقتصاددانان دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که اگر کشوری بخواهد توسعه یابد، باید به نیروی انسانی خود اهمیت دهد، بنابراین با سرمایه‌گذاری در نظام تعلیم و تربیت می‌توان به رشد و توسعه کشور امیدوار بود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: توسعه در آموزش و پرورش باید با تمرکز بر دوره ابتدایی صورت گیرد، زیرا قدرت فراگیری دانش‌آموزان در دوره کودکی بسیار بالاست و شاکله شخصیت انسان نیز در این دوره شکل می‌گیرد، بنابراین سرمایه‌گذاری‌ها باید در این دوره متمرکز شود.

وی خاطر نشان کرد: معلمان دوره ابتدایی باید توجه داشته باشند برای توسعه به چه زیرساخت‌هایی نیاز است، آیا مشق شب و دیکته گفتن ما را به توسعه می‌رساند؟ آیا معلمی که فاقد اختیارات لازم در خصوص دانش‌آموز باشد، می‌تواند ما را به توسعه برساند؟

احمدی دانش آشتیانی با تأکید بر غلبه «پرورش» بر «آموزش» گفت: پرورش به معنای تمرکز بر یک سری فعالیت‌های فوق برنامه نیست، بلکه به این معناست که نظام تعلیم و تربیت باید کاری کند تا دانش‌آموز، مهارت‌های زندگی را فرا گیرد و پس از فراغت از تحصیل با توانایی بالا وارد بازار کار شود.

وی افزایش خلاقیت و قدرت تفکر در دانش‌آموزان را از نتایج آموزش‌های غیرمستقیم عنوان و تصریح کرد: مهارت کار جمعی در دانش آموزان باید تقویت شود و فرآیند آموزش نیز با مشارکت دانش‌آموزان صورت گیرد تا روحیه مشارکت جویی در آنان نهادینه شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شعارهای استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی که از اصول انقلاب است، گفت: برای تربیت افراد آزاد اندیش باید از خانواده‌ها شروع کنیم و سپس آن را به مدرسه و جامعه سوق دهیم و برای پرورش کودکانی آزاد اندیش باید فرصت اظهار نظر برای آنها در محیط خانواده و مدرسه را فراهم سازیم.

وی افزود: نحوه تعامل با کودکان امروز، در مقایسه با کودکان ۲۰ سال قبل تفاوت کرده است، امروز باید به کودکان آزادی عمل بدهیم و با احترام و تکریم با آنان سخن بگوییم و در برابر شیطنت‌هایشان صبور باشیم.

احمدی دانش آشتیانی ادامه داد: اگر دانش‌آموزی در یک یا چند درس ضعیف است، معلم نباید در جلوی جمع او را تحقیر کند زیرا این عمل باعث می‌شود دانش‌آموز از ترس تحقیر شدن، سؤالات خود را نپرسد و این نوع شخصیت در نهاد او شکل گیرد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.