انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، بیانیه‌ای را منتشر کرد.

انتشار متنی که در اختتامیه تئاتر فجر قرائت نشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، در متن بیانیه‌ی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس که به دلیل کمبود وقت در مراسم پایانی جشنواره‌ی تئاتر فجر قرائت نشد، آمده است:«ایام الله دهه فجر یادآور رشادت‌ها و حماسه‌های رادمردان و شیرزنانی است که در راه مبارزه با ظلم و استبداد از بذل جان دریغ نکرده و شهیدان و جانبازانی را تقدیم این انقلاب شکوهمند نمودند که بزرگداشت یاد و نام آن حماسه سازان، وظیفه هر انسان قدرشناس و متعهد است و بدیهی است اگر آن رشادت‌ها نبود اکنون ایران همچون سالهای ستم شاهی، از خود استقلالی نداشت و چون بردگان می‌بایست در بند منافع و مطامع مستکبران زورگو می‌زیست.

این جشنواره یادگار برجسته این انقلاب است و بزرگداشتش همچون وظیفه‌ای است تا هنرمندان دغدغه‌مند و قدرشناس گوهر وجودش را به نسل‌های امروز و فردا پیش‌کش کنند تا راه سعادت و سربلندی را همچون سرو قامتان تاریخ بشریت به تلالو و روشنایی بپیمایند.

این انجمن به عنوان متولی تئاتر انقلاب اسلامی ضمن تقدیر و تشکر ویژه از مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخصوص جناب آقای مهندس شفیعی و دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر جناب آقای دکتر اسدی، پس از مشاهده و بررسی آثار حاضر در این دوره بر خود لازم می‌داند نکات ذیل را جهت اعتلا و پیشرفت شرایط هنرهای نمایشی کشور متذکر شود:


1- بخش عمده‌ای از ضعف‌های ساختار تئاتر کشور مرهون کم لطفی سیاست گذاران و متولیانی است که هدفگذاری راهبردی مناسب که باعث نظامند کردن این هنر ارزشمند است را دستور کار خود قرار نداده و نیز عدم توجه به بودجه تئاتر کشور که روز به روز تقلیل یافته است، باعث گردیده شورای ساخت به شورای حمایت و شورای حمایت به کمک هزینهای ناچیز و اندک تبدیل شود.

واجب است که جناب آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون فرهنگی و دیگر نهادهای مجری تئاتر کشور این مهم را بدانند که تئاتر بدون حمایت بخش دولتی و در شرایط و سیستم فعلی رو به زوال بوده و بهتر است از هم اکنون چاره‌ای اندیشیده شود تا مطالبه به حق هنرمندان تئاتر کشور بر مبنای منشور حقوق شهروندی و عدالت اجتماعی داده شود.

2- حضور بزرگان صاحب سبک تئاتر کشور به منظور ارائه و انتقال الگوهای تئاتر به نسل جدید قطعا بر غنای چنین جشنواره‌ای خواهد افزود هر چند جای خالی این بزرگان در این دوره بیش از پیش احساس می‌شد.

3 - آثار بخش بین‌الملل تعامل فرهنگی بین فرهنگ‌ها و ملل را به همراه دارد و در این بستر هنرمندان ایرانی و خارجی با تجربیات یکدیگر آشنا می‌شوند، از نقاط برجسته هر جشنواره‌ای با پسوند بین الملل می‌باشد.

ولی سوال اینجاست که آیا آثار خارجی انتظار هنرمندان ما را تامین کرده‌اند؟! بهتر است در انتخاب آثار خارجی دقت بیشتری شود و نمونه‌هایی در این بخش ارائه شود که جنبه آموزشی برای تئاتر ما داشته باشد و برای نسل جدید ما الگوهای تکنیکی و ساختاری ارائه نماید و به صرف حضور آنان مد نظر نباشد.

4- هنرمندان عزیز!

پرداخت به مسائل و مشکلات جامعه و نقد سالم و سازنده قطعا رسالت اصلی هنر و هنرمند است اما تنها ارائه نقاط سیاه و منفی بجز رخوت و کسالت برای خود هنرمند، مخاطب و جامعه ارمغانی به همراه نخواهد داشت. پس بهتر است در آثار اجتماعی امید، شور و انگیزه نیز مدنظر هنرمندان قرار گیرد و با بهره‌گیری از اخلاق و منش ایرانی واسلامی در رفتارهای حرفه‌ای و روزمره باعث رونق ثواب و حذف رفتارهای مفسده انگیز شویم.

5- هنر تئاتر امروزه به شدت مرهون توجه به فرم، ساختار و تکنیک‌های خلاقانه است. متاسفانه در اغلب آثاری که در این دوره از جشنواره مشاهده شد، این بخش دچار ضعف و کاستی است و لازم است که هنرمندان و هیات‌های محترم بازبینی و انتخاب آثار با وسواس و دقت خاصی به این مرحله حساس توجه کنند.

6- امروزه اغلب جامعه هنری کشور منتقد عملکرد رسانه و شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه هستند و بخوبی واقفیم که این شبکه‌ها خصوصا در عرصه برنامه‌های نمایشی بنیان خانواده ها و نسل جوان ما را مورد تهدید جدی قرار داده است، از هنر ناب تئاتر انتظار نمی‌رود که همان رویه را پیش بگیرد. در آثار این دوره خصوصا در بخش نو که انتظار می‌رود، طرحی نو دراندازند، متاسفانه مشاهده شد الگوهایی ارائه می‌شود که برای نسل جدید می‌تواند مخاطره آمیز باشد.

7- ضعف ساختاری در روایت و دراماتیزه نشدن داستان از نقاط ضعف بسیاری از آثار نمایشی حاضر در جشنواره بود. تا جایی که بسیاری از آثار در پیله داستان مانده و با قالب درام فاصله زیاد دارند. پس توجه به پژوهش در بعد ساختار و محتوا بخصوص مقوله روایت و درام از مهمترین نکاتی است که نویسندگان لازم است در نگارش آثارشان مورد توجه قرار دهند.
در انتها ضمن تشکر از همه هنرمندان و دست اندرکارانی که باعث رونق این جشنواره شدند.

کارشناسی و ارزیابی کارشناسان این انجمن از آثار هنرمندان عزیز ذیل بدون ترتیب اولویت باعث گردید تا این انجمن حمایت از آثار جدیدشان را جهت تولید و بر مبنای مضامین و اهداف انجمن در دستور کار سال آینده خود قرار دهد:

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به دلیل نگاه نو و زاویه دید مناسب، نمایشنامه «نگاهمان می‌کنند»، از متن جدید هنرمند گرانقدر نغمه ثمینی حمایت می‌نماید.

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به دلیل نگاه نو و زاویه دید مناسب، نمایشنامه «پستو»، از متن جدید هنرمند باقر سروش حمایت می‌نماید.

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به دلیل اجرای منسجم ، جسورانه و متعهد به متن، نمایش «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» از اجرای جدید هنرمند افشین زمانی حمایت خواهد کرد.

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به دلیل استفاده درست از خلاقیت دراماتیک و پرداخت روان و همچنین اجرای نوآورانه نمایش «پرواز 745» از متن و اجرای جدید هنرمند مرجان پورغلام حسین حمایت می‌کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.