علی محمد مرادی - نماینده مردم قروه و دهگلان: نمی‌خواهیم حادثه سقوط بهمن در منطقه بیوران شهرستان سردشت را با حادثه تلخ پلاسکو مقایسه کنیم. حتی نمی‌خواهیم، بگوییم که چرا کسی صدای قربانیان بیوران را نشنید. فقط می‌خواهیم، کمی جامعه و بویژه مسؤولان را متوجه کولبرها و فعالیت آن‌ها کنیم. می‌خواهیم بدانیم آیا فعالیت کولبرها قانونی است یا خیر؟ اگر هست آیا از آن‌ها حمایت می‌شود و اگر نیست، دلیلش چیست و برای حمایت از این قشر فقیر و زحمتکش جامعه چه باید کرد؟

در این میان آنچه محل تأمل است اینکه از لحاظ حقوقی، قانون مشخصی که به فعالیت کولبرها رسمیت ببخشد و از آن‌ها دفاع کند، وجود ندارد. تنها براساس بخشنامه‌ای که از سوی وزارت کشور صادر شده به این گونه افراد، کارت هایی برای تردد در مبادی رسمی داده می‌شود.

در حالی که کولبرها افراد فقیری هستند که با جسمشان نان درمی‌آورند و پس از چند سال هم قامتشان زیر سنگینی بار خم می‌شود. بنابراین لازم است تا دولت و مجلس از این قشر محروم جامعه حمایت کنند. بستر کار در مناطق مرزی و بویژه در کردستان چندان فراهم نیست و این در حالی است که برخورداری از فرصت‌های شغلی، حق طبیعی هر شخصی است، در چنین شرایطی این افراد برای امرار معاش خود و خانواده‌شان چاره‌ای جز کولبری ندارند.

نمایندگان استان‌های مرزی هم طرحی برای به رسمیت بخشیدن فعالیت کولبرها و حمایت از آن‌ها در دست بررسی ندارند، اگر چه می‌خواهیم با هماهنگی با نمایندگان شهرهای مرزی طرحی در این ارتباط برای تصویب در مجلس ارایه کنیم، زیرا تصویب قانون برای رسمیت بخشیدن به فعالیت کولبرها بهترین حمایت از این افراد است و دولت و مجلس باید در این زمینه ورود کنند.

مسأله دیگر اینکه بین کولبری و قاچاق کالا تفاوت زیادی وجود دارد. کسانی که قاچاق کالا می‌کنند، کاملاً سازماندهی شده هستند. این گونه افراد برای سود جویی قاچاق می‌کنند، اما کولبرها برای معاش خود چنین کاری می‌کنند.

همچنین آن چیزی که قانون در سطح کلان از قاچاق کالا تعریف کرده با آن چیزی که فرهنگ مردم مناطق مرزی از قاچاق کالا دارند، متفاوت است، در واقع بسیاری از مردم این مناطق، موادمخدر، مشروبات الکلی یا کالایی را که برای آن عوارض گمرکی پرداخت نشده باشد، کالای قاچاق تلقی می‌کنند نه کالاهایی مثل لوازم بهداشتی را که از آن سوی مرزها می‌آورند.

بنا بر این معتقدیم که کولبرها برای کالاهایی که وارد می‌کنند، باید مالیات یا عوارض گمرکی پرداخت کنند که بسیاری از آن‌ها این کار را می‌کنند و با آن هایی هم که چنین نمی‌کنند، برخورد می‌شود.

به هر حال انتظار این است همچنان که دولت، مجلس، همه مسؤولان و مردم بحق از جان‌باختگان حادثه ساختمان پلاسکو حمایت کردند، نسبت به حوادثی مانند حادثه سانحه اخیر سقوط بهمن در منطقه بیوران سردشت، که به جان باختن چهار نفر از کولبرها منجر شد، احساس مسؤولیت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.