مشکلات مالی، از دست دادن مهره‌های با تجربه به اضافه شکست‌های میدانی در عراق داعش را به یک گروه ضعیف تبدیل کرده است که سودای بازگشت به سوریه را در سر دارد.

شکست داعش در عراق و سودای بازگشت به سوریه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه خبری العهد، داعش علاوه بر مشکل کمبود شدید منابع مالی با مشکلات متعدد دیگری از جمله از دست دادن فرماندهان درجه یک و نیز شکست های میدانی پی در پی در عراق روبه رو است که جدیدترین مورد آن شکست در موصل پایگاه اصلی آن بوده است.

این مسائل و ناکامی ها موجب شده است داعش اکنون با بزرگترین مشکلات از زمان شکل گیری خود و از همه مهم تر ورشکستگی مالی و از دست دادن امتداد جغرافیایی خود در عراق و سوریه روبه رو شود.

نشانه‌های ورشکستگی

هلاکت احمد السبعاوی ملقب به ابوانس العراقی از سرکردگان معروف داعش که مسئول مالی خلافت خودخوانده داعش بود موجب شد داعش ضربه سنگینی متحمل شود زیراشخصی را که جایگزین او کرده و پیگیری مسائل مالی را به او وگذار کند، در اختیار ندارد.

به نظر می رسید داعش برای به دست آوردن منابع درآمد در سوریه و بازیافتن اعتماد از دست رفته به نیروهای خود به العراقی امید بسته بود آن هم در شرایطی که با از دست رفتن موصل توجه خود را بر نبرد دیرالزور متمرکز کرد و بر این باور است که در آنجا غذا و نفت برایش مهیا خواهد بود.

داعش معتقد است آثار تاریخی موجود در تدمر منبع مهمی برای کسب درآمد است به ویژه اینکه این منطقه را تحت اشغال دارد و به راههای قاچاق آثار تاریخی با استفاده از خاک ترکیه به غرب کاملا آشنایی دارد از همین رو بر این باور است که باید از هر راهی که شده این آثار را که منبع مهم درآمد است، از آن خود کند.

سرکردگان جدید داعش

به هلاکت رسیدن سرکردگان بزرگ داعش و نیز نزدیک بودن پایان تسلط بر موصل موجب شد این گروه به انتخاب فرماندهان درجه دو و افرادی که در خصوص مدیریت اختلافات بین گروههای مختلف داعش مهارت و تجربه کمتری دارند، متوسل شود.

در این شرایط که داعش در وضعیت نابودی به سر می برد به دنبال پناهگاهی بیرون از عراق است از همین رو اعضای این گروه سخت در تلاش برای دفاع از حفظ مواضع خود در شهر الباب در شرق حلب به عنوان خط مقدم دفاع از الرقه برآمدند و حملات خود به دیرالزوررا افزایش داده و بر تعداد نیروهای خود در آنجا افزود.

همچنین داعش در چند نوبت نیروهای خود را از عراق به رقه ، تدمر و دیرالزور در سوریه منتقل کرد تا جایی که بنابر اعلام منابع الحشد الشعبی برخلاف چند هفته قبل اکنون تعداد چندانی از داعشی ها در موصل نمانده اند و از حملات توپخانه‌ای و سلاح های سنگین آنان خبری نیست که این بیانگر کمبود شدید مهمات داعش در موصل است.

محدودیت حملات داعش در عراق

بنابر اعلام این منابع، داعش اخیرا نبردهای خود را به استفاده از تیربار و آرپی چی و خودروهای بمب گذاری شده محدود کرده است.

همچنین انتقال بیشتر سرکردگان داعش به خارج از عراق و جایگزین نکردن آنان با افراد با تجربه یکی دیگر از دلایل ضعف داعش در عراق است و در این میان غیبت ابوبکر البغدادی و عدم انتشار حتی یک نوار صوتی از او تردید برانگیز است زیرا آخرین نوار صوتی او مربوط به روزهای نخست آغاز نبرد موصل است که بیشتر شبیه سخنرانی خداحافظی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.