۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 499439

باجگیری بزرگ از ۲شرکت تجاری مشهد بوسیله باج افزار با تلاش پلیس فتا ناکام ماند.

باجگیری بزرگ از ۲شرکت تجاری مشهد

قدس آنلاین - مدیر شرکت باورش نمی‌شد. مسؤول بخش فناوری را خواست، او هم پس از ساعتی نشستن پشت رایانه مدیرعامل نتوانست متوجه موضوع شود، پس از کارشناسان رایانه شرکت کمک خواست، این در حالی بود که همه آن‌ها با بسته شدن سایت شرکت و عدم دسترسی به محتویات سایت روبه رو بودند.

برخی کارشناسان مدعی بودند که سایت هک شده و برخی دیگر از به سرقت رفتن اطلاعات شرکت صحبت می‌کردند، در هر حال موضوع این بود که آن‌ها دیگر به سایت دسترسی نداشتند، موضوع با هیأت مدیره مطرح  و قرار شد نماینده حقوقی شرکت به پلیس مراجعه و خواستار بررسی موضوع و شناسایی متهمان احتمالی شوند که در کار شرکت اختلال ایجاد کرده و خسارت زیادی به آن‌ها وارد کرده بودند.

نماینده حقوقی شرکت در حالی که مشغول تنظیم شکایت خود در دادگستری بود متوجه شد چنین اتفاقی برای یک شرکت تجاری- بازرگانی دیگر هم رخ داده و اتفاقات کاملاً مشابه هم است. پس هر دو پس از طرح شکایت و با ابلاغیه راهی پلیس فتا شدند.

افسران پلیس فتا در اولین اقدام با متصدیان حرفه‌ای دو شرکت به گفت وگو پرداختند. آن‌ها گفتند که دسترسی به سرور و اطلاعات شرکت میسر نیست و این مسأله مشکل بزرگی در بخش‌های مختلف ایجاد کرده و باعث خسارت‌های زیادی شده است.

کارشناسان پلیس فتا پس از بررسی موضوع به دفاتر شرکت‌ها مراجعه و با ورود به سایت عملیات فنی و تخصصی خود را شروع کردند، عملیاتی که ساعت‌ها وقت و انرژی برد تا به نتیجه رسید. آن‌ها دریافتند که فرد یا افرادی اقدام به نصب نرم‌افزارهای باج افزار روی سیستم و سرور شرکت کرده‌اند.

به گفته کارشناسان پلیس فتا، باج افزارهای نصب شده منشأ ورود متفاوتی داشتند و با نصب قفل روی اطلاعات سرور این دو شرکت بزرگ بازرگانی و تجاری از آن‌ها درخواست کرده بودند تا مبلغ مشخصی پول الکترونیک با بت کوین برای آن‌ها ارسال کنند.

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتا خراسان رضوی ضمن تشریح روند شناسایی این باج افزارها که روی سرورهای دو شرکت بزرگ تجاری و بازرگانی نصب شده و عمل کرده بودند به خط قرمز گفت: با توجه به مشکلات زیادی که این باج افزارها برای دو شرکت ایجاد کرده و رمزگذاری‌های صورت گرفته بر روی  اطلاعات مورد نیاز آنها، پلیس فتا وارد عمل شد تا اقدام به شناسایی و بازداشت عاملان این باج گیری در فضای سایبری نماید.

این مقام پلیس خاطرنشان کرد: کلاهبرداران فضای سایبری با سوءاستفاده از حفره‌های امنیتی (باگها) که در سایت‌های شرکت‌ها و مؤسسات وجود دارد و عدم بروزرسانی آنتی ویروس‌های نصب شده بر روی سیستم‌ها، وارد سایت و سرور شده و با نصب قفل اقدام به باج گیری می‌کنند، این در حالی است که برخی بر این باورند برای راه افتادن کار باید هر چه سریع‌تر پول مورد نظر آن‌ها را پرداخت کرد، اما موارد زیادی وجود دارد که حتی پس از پرداخت پول مورد نظر آن‌ها قفل‌ها بر روی سیستم باقی می‌ماند تا هر زمان که خواستند دوباره بتوانند از شرکت باج گیری کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.