نظرسنجی جدید دانشگاه ماریلند نشان می‌دهد از نظر ایرانیان نه تنها توافق هسته‌ای باعث بهبود وضعیت معیشت مردم نشده بلکه وضعیت اقتصادی در دوران ریاست جمهوری «حسن روحانی» بدتر نیز می‌شود.

نظرسنجی دانشگاه مریلند نشان داد؛ وضعیت اقتصادی در دوران «روحانی» بدتر می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، نظرسنجی جدید انجام شده توسط موسسات آمریکایی نشان می‌دهد اکثر مردم ایران معتقدند وضعیت کلی اقتصاد کشور و معیشت بد بوده و دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» بر آمریکا نیز وضعیت بدتر خواهد شد.

در این نظرسنجی که از سوی دو موسسه افکارسنجی «ایران پُل» و دانشگاه «ماریلند» و با جامعه آماری 1000 ایرانی برگزار شده، سوالاتی مقایسه‌ای را درباره روابط ایران و آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ مطرح می‌کند.

سوال اول درباره وضعیت کلی اقتصاد ایران در ماه دسامبر 2016 پرسیده شده که 33.2 درصد شرکت کنندگان آن را «بسیار بد» و 30.3 درصد «بد» می‌دانند. مجموع این رقم نسبت به 6 ماه قبل (ژوئن 2016) حدود 5 درصد بیشتر شده است.

سوال بعدی، نظر شرکت کنندگان درباره روندی است که اقتصاد ایران طی می‌کند که بیشتر آنها (51.3 درصد) معتقدند به سمت «بدتر» شدن می‌رود که شاهد رشد 8 درصدی نسبت به 6 ماه قبل و رشد 18 درصدی در مقایسه با 8 ماه قبل می‌باشد.

شرکت کنندگان ایرانی با اکثریت قاطع (80 درصد) توسعه برنامه هسته‌ای کشور را بسیار مهم و ضروری دانستند. البته حدود نیمی از این افراد چندان موافقتی با توافق هسته‌ای ایران و گروه 5+1 ندارند. 21.3 درصد اما با آن موافق و 13.2 درصد مخالف هستند.

برخلاف وعده‌های برخی مسئولان حول بهبود شرایط زندگی و معیشتی مردم بعد از توافق هسته‌ای، 72.6 درصد از نظردهندگان تاکید می‌کنند اوضاع بهتر نشده و همچنین تاثیری در بهبودی روابط با آمریکا نداشته است. (56.6درصد)

44.2 درصد می‌گویند اصلا اعتمادی به آمریکا درخصوص پایبندی به تعهداتش در راستای برجام نداشته و این رقم شاهد رشد 3 درصدی نسبت به 6 ماه گذشته بوده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.