ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، ۵ روز پس‌ازآنکه از محکوم کردن تصمیم جنجالی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در منع ورود شهروندان ۷ کشور امتناع کرده بود، بالاخره در مقابل فشارها تسلیم شد و این تصمیم کاخ سفید را «تفرقه‌انگیز و اشتباه» عنوان کرد.

خانم نخست‌وزیر لب به انتقاد از ترامپ گشود

به گزارش " قدس آنلاین"، این اظهارات روز چهارشنبه در حالی مطرح شد که ترزا می روز جمعه و پس از امضای دستور جنجالی ترامپ، با وی در کاخ سفید دیدار کرده بود.

می در جمع نمایندگان مجلس و تحت‌فشار جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، گفت: «درباره سیاست ارائه‌شدۀ رئیس‌جمهور ترامپ، این دولت شفاف بوده است که آن سیاست اشتباه است.»

نخست‌وزیر بریتانیا گفت: «معتقدیم که این (سیاست) تفرقه‌انگیز و اشتباه است.»

تصویری آرشیوی از سخنرانی جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا، در مجلس این کشور (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

وی گفت: «اگر وی (کوربین) از من می‌پرسد که آیا من دربارۀ منع پناه‌جویان از قبل اطلاع داشتم، جواب منفی است. اگر وی از من می‌پرسد که من از قبل اطلاع داشتم که این دستور اجرایی بر شهروندان بریتانیایی تأثیر می‌گذارد، پاسخ منفی است.»

می افزود: «اگر وی از من می‌پرسد که من از این محدودیت‌های سفر از قبل اطلاع داشتم، پاسخ این است که همه اطلاع داشتیم، زیرا رئیس‌جمهور ترامپ در خلال فعالیت‌های انتخاباتی‌اش این موضوع را گفته بود.»

می پیش‌تر از محکوم کردن این تصمیم ترامپ سر باز زده بود و گفته بود امریکا مسئول سیاست‌های خود در قبال پناه‌جویان است.

وی پس از مدتی بیانیه‌ای صادر کرد و گفت وی با این تصمیم «موافق نیست».

بیش از ۱.۸ میلیون نفر از مردم بریتانیا با امضای طوماری خواستار لغو دعوت از ترامپ برای سفر به لندن شده‌اند.

گوترش خواستار لغو دستور جنجالی ترامپ

در همین حال، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، از دولت ترامپ خواسته است تا به‌طور کامل قانون جنجالی منع ورود شهروندان ۷ کشور عمدتاً مسلمان به خاک امریکا را لغو کند.

گوترش روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این قانون اهداف دولت امریکا برای ایجاد کشوری امن را محقق نخواهد کرد، گفت: «فکر می‌کنم این اقدامات باید دیر یا زود لغو شود.»

گوترش که ماه گذشته مسئولیت دبیر کلی سازمان ملل را عهده‌دار شد، گفت ممنوعیت اعمالی ترامپ علیه شهروندان ایران، عراق، سوریه، لیبی، سومالی، سودان و یمن برای ورود به امریکا، مانع از ورود تروریست‌ها به این کشور نخواهد شد و دولت واشنگتن باید این تصمیم را لغو کند.

گوترش اظهار داشت: «این نمی‌تواند بهترین راه برای حفاظت از امریکا یا هر کشور دیگری علیه نگرانی‌های جدی از جمله نفوذ احتمالی تروریست‌ها باشد ... فکر نمی‌کنم این راهی مؤثر باشد.»

این اولین موضع‌گیری رسمی دبیر کل سازمان ملل علیه ترامپ بود. گوترش ماه گذشته به‌صورت تلفنی با ترامپ گفتگو کرده بود.

فرهان حق، سخنگوی گوترش این گفتگوی تلفنی را «گفتگویی بسیار مثبت در مورد روابط امریکا و سازمان ملل» عنوان کرد.

این در حالی است که ترامپ در خلال فعالیت‌های انتخاباتی‌اش بارها سازمان ملل را به ناتوانی به عمل به وظایفش متهم کرده بود.

ترامپ همچنین وعده داده است که کمک‌های مالی واشنگتن به سازمان ملل را کاهش دهد.

دستور اخیر ترامپ برای منع ۹۰ روزۀ سفر شهروندان کشورهای ایران، عراق، سوریه، لیبی، یمن، سومالی و سودان به ایالات‌متحده، ممنوعیت ورود پناه‌جویان سوری به‌صورت نامحدود و ممانعت ۱۲۰ روزه از ورود هر پناه‌جویی به امریکا، جنجال‌آفرین شده است.

از ابتدای هفتۀ جاری و پس‌ازآنکه ترامپ این فرمان جنجالی را امضا کرد، مسافرانی که از کشورهای مذکور وارد امریکا می‌شدند، بازداشت یا اخراج می‌شدند و همین موضوع منجر به تجمع هزاران معترض امریکایی در مناطق مختلف ازجمله فرودگاه‌های این کشور شد.

ترامپ در حالی ادعا می‌کند که اعمال محدودیت علیه شهروندان هفت‌کشور مذکور باهدف حفاظت از ایالات‌متحده در برابر حملات تروریستی نظیر حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ صورت گرفته است که هیچ‌کدام از شهروندان این کشورها نقشی در این حملات نداشته‌اند.

از میان ۱۹ هواپیماربای حملات ۱۱ سپتامبر، ۱۵ نفر شهروند عربستان سعودی، متحد نزدیک امریکا، بودند. ۴ نفر دیگر نیز شهروندانی از مصر، لبنان و امارات متحدۀ عربی بودند.

منبع: پرس تی وی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.