تحلیلگر بارز جهان عرب با انتقاد شدید از حمایت عربستان و امارات از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خصوص ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور به آمریکا نوشت: این سعودیها بودند که حملات تروریستی در آمریکا انجام دادند؛ نه اتباع این هفت کشور.

عطوان: حملات در آمریکا را سعودی‌ها انجام دادند نه ایرانی‌ها

به گزارش "قدس آنلاین"؛ عبدالباری عطوان نویسنده  و تحلیلگر بارز جهان عرب در مقاله در روزنامه رای الیوم به موضوع حمایت عربستان و امارات از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درخصوص ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان نشین به این کشور شد و نوشت: انتظار نداشتیم که تصمیمات نژادپرستانه دونالد ترامپ درخصوص ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور اسلامی به آمریکا از تایید و حمایت دو کشور عربی عربستان و آمارات برخوردار شود؛ درحالی که تظاهرات اعتراض آمیز، آمریکا و اکثر کشورهای اروپایی را فرا گرفته است و قانونگذاران و حقوق دانان آمریکایی و ایالت های آمریکا این تصمیمات را به چالش کشیده اند و 90 کارمند وزارت خارجه آمریکا در اعتراض و ابراز خشم خود نسبت به این تصمیمات استعفا کرده اند.

وی افزود: به طور قطع، دولت های عربستان و امارات در این زمینه هماهنگی کرده اند و این مواضع نتیجه گفت وگوی تلفنی دونالد ترامپ با سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی و محمد بن زاید ولیعهد امارات ابوظبی و فرمانده کل نیروهای مسلح امارات در یکشنبه گذشته به شمار می رود.

خالد الفالح وزیر انرژی سعودی با گفته خود در شبکه تلویزیونی بی "بی.بی.سی" ما را شوکه کرد. او گفت که آمریکا حق دارد که سلامت ملت خود را تضمین کند و جلوی خطرات علیه خودش را بگیرد.

او افزود که روابط عربستان و آمریکا قوی و بسیار عمیق است و آنها راهی جز همکاری مشترک درباره مسائل اقتصادی و راهبردی ندارند.

دومین شوک را که کمتر از شوک اول نبود، عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات وارد کرد. او امروز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف همتای روس خود در ابوظبی گفت: اکثر مسلمانان و کشورهای عربی مشمول ممنوعیت نمی شوند و کشورهای معینی که تصمیم ترامپ علیه آنها گرفته شده است، با چالش هایی روبرو هستند که باید از آن عبور کنند.

او همچنین گفت: آمریکا تصمیمی حاکمیتی گرفت و برخی تلاش ها برای ایجاد این برداشت صورت می گیرد که این فرمان ترامپ علیه یک منطقه معین است اما اظهارات خود آمریکایی ها نادرستی این امر را ثابت می کند زیرا آنها گفتند که این فرمان علیه یک دین معین نیست. 

حال این سوالات مطرح است که اگر این تصمیم "حاکمیتی" است پس چرا مثلا کشورهای اروپایی از آن استقبال نکرده اند؟ چرا بیش از دو میلیون شهروند انگلیسی با امضای طوماری، خواهان اجازه ندادن به ترامپ به عنوان عنصری نامطلوب برای سفر به انگلیس شدند؟

تصمیمات نژادپرستانه ترامپ کاملا با مفاد قانون اساسی آمریکا در تعارض است. زیرا این قانون مخالف تبعیض براساس نژاد و دین و موضع سیاسی است. وقتی آمریکایی ها علیه این تصمیمات قیام می کنند؛ آنها این کار را فقط برای حفظ حقوق مسلمانان نمی کنند بلکه برای حفاظت از قانون اساسی خود و ارزش های عدالت و برابری می کنند که در صدر مفاد این قانون قرار دارد.

نمی دانیم چرا وزیر انرژی سعودی خود را وکیل و وصی آمریکا می کند و از حق آمریکا در بین بردن خطراتی که ملتش را تهدید می کند، دفاع می کند؛ درحالی که فراموش کرده است که مجریان عملیات تروریستی علیه آمریکا از سودان و عراق و سومالی که در صدر هفت کشور قرار دارند و نیز ایران نیامدند بلکه از خود عربستان آمدند که مشمول این فهرست نشده است.

عطوان افزود: اقدام ترامپ در صدور این فهرست، "مجازات گروهی" است که خصوصا برخی کشورهای اسلامی را هدف قرار داده است و این درحالی است که ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی زمینه سازی می کند. آیا این سیاست ها پلیدترین نوع تروریسم نیست و خوراکی برای گروههای تروریستی برای جذب صدها و چه بسا هزاران نفر از جوانان مسلمان را فراهم نمی کند؟

وقتی کنگره آمریکا قانون "جاستا" را صادر کرد که به بستگان قربانیان و زیان دیدگان حملات یازدهم سپتامبر اجازه می دهد تا عربستان برای دریافت غرامت شکایت کنند؛ دولت سعودی از همه کشورهای اسلامی خواست تا با ریاض ابراز همبستگی کنند و در محکومیت این قانون بیانیه صادر کنند. ریاض همچنین از سازمان همکاری اسلامی خواست تا بیانه های شدید اللحنی در محکومیت این قانون صادر کند. حال چرا ریاض با این هفت کشور اسلامی مشمول تصمیمات ترامپ خصوصا سودان که عضو ائتلاف عربی تحت رهبری ریاض است و نیروهایش در کنار نیروهای سعودی در یمن می جنگند، همبستگی نمی کند؟

رئیس اتحادیه اروپا ترامپ را خطری تروریستی برای اروپا خواهند و فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز موضع مشابهی گرفت و آنجلا مرکل صدراعظم آلمان ابراز نارضایتی شدید خود را ابراز داشت و این ساست نژادپرستانه خطرناک را محکوم کرد. حتی ترزا می نخست وزیر انگلیس امروز در مجلس عوام انگلیس فرمان ترامپ را - بعد از خودداری از محکوم کردن آن به مدت پنج روز- محکوم کرد و آن را اشتباه و هرج و مرج آفرین خواند. پس چرا کشورهای اسلامی و عربی مواضع مشابهی نمی گیرند؟

عطوان نوشت: منکر نیستیم که برخی افراد از کشورهای اسلامی عملیاتی تروریستی در آمریکا اجرا کرده اند اما آیا باید همه کشورهای عربی ورود همه شهروندان کانادایی به خاک خودشان را ممنوع کنند زیرا یک تروریست کانادایی به مسجدی در کبک کانادا حمله کرده و به نمازگزاران تیراندازی کرده و شاری از آنها را به قتل رسانده است؟

وی در پایان نوشت: احساس درد و اندوه می کنیم که می بینیم غیرمسلمانان در برابر این مصوبات نژادپرستانه و ظالمانه از مسلمانان دفاع می کنند؛ درحالی که مسئولان دولت های عربی از این تصمیمات خواه به بهانه دفاع از خود یا از منظر حاکمیت دفاع می کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.