بجنورد- هشتمین جلسه کارگروه اشتغال با دستور کار سه موضوع ساماندهی خوشه پوشاک استان، پرداخت تسهیلات بند ۲ سفر رهبری و تبصره ۲۶ و فرصت های ایجاد شده شغلی در استان با حضور معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری و مدیر کل کار و تعاون اجتماعی و اعضای این کارگروه برگزار شد.

خوشه پوشاک خراسان شمالی ساماندهی می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، یکی از نمایندگان جامعه پوشاک خراسان شمالی صبح پنج شنبه در این جلسه در رابطه با مشکلات این صنف در استان گفت: حدود ۱۲ سال است که با زیرمجموعه ۸۰۰ نفر در بجنورد و روستاهای اطراف در عرصه تولید پوشاک فعالیت می کنم.

زهرا رضایی اظهار کرد: بزرگترین مشکل ما نبود فضا است و مجبوریم در سال چند باراز مکانی به مکان دیگر جا به جا شویم که این امر ما را متضرر می کند.

وی افزود: برش پارچه را از تهران تحویل می گیریم اگربرش ها و بسته بندی را در استان خودمان انجام دهیم به ازای هر ۱۰۰ نفر ۴۰ نفر باید کار برش و بسته بندی را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد اشتغال در حاشیه شهر بجنورد از جمله گلستان شهر، کوی امام هادی، کلاته پیاز و حاجی بیگلر باید در اولویت قرار گیرد که ما می توانیم با حمایت مسئولین کارگاههای تولیدی در این مناطق راه اندازی کنیم.

رضایی تصریح کرد: متاسفانه حمایت از تولیدات داخلی مانند فرم مدارس و لباس فرم برخی از ادارات توسط مسئولین دستگاههای اجرایی صورت نمی گیرد و با استانهای دیگر قرارداد بسته می شود.

وی ادامه داد: در صورت تامین فضا و حمایت مسئولین تعهد می کنم تا دو سال آینده برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کنم.

معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: در حوزه تولید ابتدا باید ساماندهی و آموزش افراد مورد توجه قرار گیرد و سپس فضا برای عرضه و تولید فراهم شود.

دلپسند اظهار کرد: آموزش نیروی انسانی، مهارت آموزی، تامین مواد اولیه و بازاریابی باید به تفکیک انجام شود و سپس حمایت های مالی از طرق مختلف امکان پذیر است.

وی با اشاره به اینکه تولید در روستاها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، افزود: به دلیل وجود افراد دارای سابقه هنری و حرفه ای بیشتر در روستاها، هزینه تمام شده تولید کمتر و ارزان ترمی شود ولی ساماندهی بازار در روستاها امکان پذیر نیست و باید در مراکز شهرها باشد.

مدیر کل اداره کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در ادامه گفت: بر اساس ماده ۱۶ بهبود محیط کسب و کار شهرداری ها مکلفند برای عرضه و تولید مشاغل خرد و خانگی برنامه ریزی کنند.

نوری اظهار کرد: شهرستان راز و جرگلان یکی از قطب های حمایتی در تولید پوشاک است که در سال ۲۹ هزار دست لباس تولید می کند در همین راستا توجه به نقاط محروم استان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت و ساماندهی پوشاک از یک ماه گذشته در دستور کار قرار گرفته که مشکلات این صنف به طور جدی پیگیری خواهد شد.

وی در بخش دیگری به روند پرداخت تسهیلات تبصره ۲۶ و بند ۲ سفر مقام معظم رهبری نیز اشاره کرد و گفت: در سفر مقام معظم رهبری به کمیته امداد و بهزیستی استان ۳۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد که در حال حاضر ۸۲  و نیم درصد آن پرداخت شده است.

نوری با بیان اینکه تا ۱۵ اسفند ماه جاری تسهیلات سفر مقام معظم رهبری باید پرداخت شود، یادآور شد: از مبلغ اختصاصی ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مربوط به کمیته امداد است که ۸۶ درصد آن جذب و ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مربوط به بهزیستی است که ۷۷ درصد جذب شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۸ میلیارد و ۶۵ میلیون تومان اعتبار تبصره ۲۶ قانون بودجه ۹۵ بود که تاکنون ۵۰ درصد آن جذب شده که تا پایان اسفند ماه جاری باید به ۱۰۰ درصد برسد.

نوری تصریح کرد: از ۴ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان اختصاص یافته به بهزیستی بیش از ۱۰ درصد و از ۱۴ میلیارد تومان اختصاص یافته به کمیته امداد ۶۳ و ۷ دهم درصد جذب شده است.

مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در ادامه به فرصت های شغلی ایجاد شده در استان اشاره کرد و گفت: در مجموع ۳ هزار و ۶۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده در شهرستانهای استان در سامانه رصد و ۳ هزار و ۶۰۰ فرصت شغلی دیگر در دستگاههای اجرایی استان ثبت شده است.

گفتنی است در این جلسه مکلف شدن شهرداری ها به تعیین مکان مناسب برای عرضه و تولید محصولات خانگی، ساماندهی خوشه پوشاک استان، پرداخت تسهیلات بند ۲ سفر مقام معظم رهبری و تبصره ۲۶، کمیته رسیدگی به معوقات بانک ها، مکاتبه با بهزیستی در روند معرفی برای تسهیلات، تقدیر از مسئولین بانک های پیشرو در پرداخت تسهیلات و پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی منطبق با اولویت و همکاری مشاغل خانگی مصوب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.