حدود ۵ میلیون نفر در ایران به بیماری قند «دیابت» مبتلا هستند که در چهار دهه گذشته ۴ برابر شده است.

زنگ خطر افزایش آمار ابتلا به دیابت

به گزارش قدس آنلاین، هم اکنون در جهان بیش از 400 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال 2035 به بیش از 600 میلیون نفر افزایش ‌‌یابد، در کشور ما نیز حدود 5 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که در چهار دهه گذشته، چهار برابر شده است، از این رو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر پیشگیری، برای درمان و کنترل این بیماری که در آینده افراد بیشتری را درگیر می‌کند چاره‌ای بیندیشد.

31 شهریور سال 94، وزارت بهداشت و شرکت دانمارکی «نوو نوردیسک» با سرمایه گذاری مستقیم 70 میلیون یورویی برای تولید داوری نسل جدید انسولین در ایران، قرارداد پنج ساله احداث کارخانه تولید داروی انسولین منعقد کرد که هم اکنون ساخت این طرح آغاز شده است؛ به همین مناسبت با آقای میکل سورن لارسن مدیر ارشد طرح مشترک تولید داروی ایران و دانمارک گفتگو کردیم.

-آقای لارسن درباره راه اندازی ششمین کارخانه تولید انسولین شرکت نوو در ایران توضیح دهید.

ایران مثل بسیاری از کشورهای مشابه که من از آن‌ها دیدن کرده‌ام، مثل ترکیه نیاز شدیدی به داروهای جدید در درمان‌های نوین در زمینه دیابت دارد. 

ما حتی قبل از لغو تحریم ها نیز در ایران تولید داشتیم. اما تحریم‌ها امکان تأسیس کارخانه تولید انسولین در ایران را کاهش داده بود چون ما به فناوری‌هایی نیاز داریم که مشمول تحریم‌ها بودند. اکنون با لغو تحریم‌ها ما فرصت خوبی برای همکاری با وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروی جمهوری اسلامی ایران و انتقال فناوری جدید در درمان دیابت به کشور به دست آورده‌ایم.

- شما مدیر ارشد طرح تولید قلم‌های انسولین‌های مدرن نوو نوردیسک دانمارک در ایران هستید درباره این طرح و کارهایی که قرار است در این زمینه انجام شود توضیح دهید؟ 

ما می‌توانیم فناوری جدید را وارد ایران کنیم و کارکنان متخصص ایرانی را آموزش دهیم. این به معنی آن است که ما می‌توانیم کار آموزشی بیشتری برای پزشکان و پرستاران و بیماران انجام دهیم. این به نفع افراد مبتلا به دیابت نیز خواهد بود که هم برای دولت ایران و هم برای شرکت ما هم خوب است. 

- مأموریت بعدی این شرکت در منطقه خاورمیانه چیست؟ 

ما به سبب مسائل فرهنگی متأسفانه شاهد آمار بالا در زمینه ابتلا به دیابت در خاورمیانه هستیم. این آمار رو به افزایش است. علتش نیز به عادت های شما در رژیم غذایی برمی‌گردد. شما غذاهای شیرین دوست دارید. مردم از مناطق روستایی که در آنجا سخت کار می‌کردند، به مناطق شهری می‌آیند و سبک زندگی خود را تغییر می‌دهند و دچار اضافه وزن و به دیابت مبتلا می‌شوند. برای همین میلیون‌ها نفر در منطقه خاورمیانه به دیابت مبتلا شده‌اند. 

مدیر طرح مشترک ایران و دانمارک افزود: ما در همه جای منطقه کار کرده‌ایم و خوب می‌دانیم که تمام منطقه مشکل بزرگی در زمینه دیابت دارد، بنابراین فعالیت های خود را تا آنجا که امکان دارد گسترش می‌دهیم. فعالیت های ما بسیار رشد داشته است. 

- آقای لارسن درباره راهکارهای حل مشکلات بیماران دیابتی چه پیشنهادی دارید؟ 

یک راه این است که یک درمانگاه سیار داشته باشید که تا در اقصی نقاط کشور سفر کند و از طریق ماهواره تصاویری از بیماران خود ارسال کنید و پزشکان نیز در آن سوی کشور این تصاویر را دریافت کنند، شاید بیشتر مردم، نصف افرادی که مبتلا به دیابت هستند اطلاعی از بیماری خود ندارند. 

شما می توانید پزشکان را نزد بیماران ببرید تا بیماران مجبور نباشند مثلاً دو روز مرخصی بگیرند تا خود را به بیمارستان برسانند و دارو بگیرند و به محل زندگی شان بازگردند. این نوع فعالیت‌ها بهتر است، بهتر آن است که ما درمان و دارو را به بیماران برسانیم. این چیزی است که ما شاهد اجرای آن در هند بوده ایم.

این روش اکنون در برخی کشورهای آفریقایی که هیچ نظام بهداشتی ندارند نیز اجرا می شود. البته کشور ایران سابقه طولانی در امر طبابت دارد. در دوره قرون وسطی کشور شما در زمینه طبابت پیشتاز بود. خیلی ها از گوشه و کنار جهان به اصفهان می‌آمدند تا طبابت بیاموزند. شما یک سابقه فکری خوب برای توسعه نظام بهداشتی خود دارید.

منبع:خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.