وزیر نیرو از آغاز ساخت ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید برق در کشور خبر داد و گفت: بهمن ماه امسال، بزرگترین نیروگاه خورشیدی ایران با ظرفیت ۱۴ مگاوات افتتاح می‌شود.

آغاز ساخت ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه/افتتاح بزرگترین نیروگاه خورشیدی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، حمید چیت چیان در برنامه تلویزیونی اقتصاد ایران با اشاره به اقدامات وزارت نیرو در مساله خسارت ناشی از ریزگردهای خوزستان در روزهای اخیر، گفت: چند سالی است که پدیده ریزگردها، دامن نواحی جنوب غربی و غرب کشور را گرفته و در روزهای اخیر، میزان آنها به بالاترین حد خود در سال های گذشته یعنی حدود ۱۰ هزار میکروگرم در مترمکعب رسید.

وزیر نیرو افزود: همراه شدن این ریزگرد با رطوبت ناشی از مه غلیظ پس از آن، باعث شد تا در پست های ۴۰۰، ۲۲۰ و ۱۲۰ کیلوولت شهرستان اتصال صورت گرفته و در برخی از نواحی برای چند ساعت شاهد قطعی برق باشیم.

این عضو کابینه یازدهم تصریح کرد: آلودگی هوا راه حل فوری ندارد و ریزگردهای کنونی عمدتا منشا خارجی دارند و بر طرف کردن آن ها، نیازمند یک عزم بین المللی است.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته با رهاسازی آب به درون تالاب هورالعظیم، مشکل بخشی از مناطقی که منشا ریزگردها از نظر داخلی بود، برطرف شده است و امیدواریم با پیگیری بیشتر با نهادهای بین‌المللی بتوان بر این مشکل فائق آمد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه خشکسالی هایی که در ۱۷ سال گذشته اتفاق افتاده، برای رطوبت خاک در کشور بسیار مخرب بوده، اظهار داشت: با اینکه در ۱۷ سال گذشته خشکسالی مکرر دامنگیر کشور بوده، اما تجربه تاریخی نشان داده که مردم قادرند با اصلاح الگوهای مصرف و شیوه های آبیاری، خود را با شرایط پیش آمده به بهترین نحو وفق دهند.

وی با اشاره به اقدامات پیش بینی شده برای فائق آمدن بر بحران آب در کشور، تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه به مدیریت مصرف آب توجه ویژه ای شده و هدف گذاری این است که تا پایان برنامه، حدود ۱۱ میلیارد مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شود.

چیت چیان با اشاره به اقدامات دولت در حوزه آبرسانی به روستاها، تاکید کرد: در حال حاضر، حدود ۷۳ درصد از کل روستاهای کشور تحت پوشش شبکه های مطمئن آب هستند.

به گفته این عضو کابینه یازدهم، در سال ۹۲، زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد هیچ ردیف ملی برای آب‌رسانی به روستاها وجود نداشت و برای ۶۵۰۰ روستای کشور به صورت تانکر آبرسانی می شد.

وی تاکید کرد: اما با پیگیری های مکرر، سال ۹۳ و ۹۴ اعتبارات خوبی برای این امر به ویژه از منابع صندوق توسعه ملی اخذ شد.

چیت چیان، افزود: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، بیش از ۵۲۰۰ روستا به آب آشامیدنی مطمئن دسترسی پیدا کرده اند و تنها در همین ایام دهه فجر، پروژه آبرسانی به ۵۲۵ روستا افتتاح می شود و طرح های آبرسانی به ۱۳۷۵ روستای دیگر کلنگ زنی می شود.

وزیر نیرو با اعلام اینکه ۲۱ طرح آبرسانی شهری که برای اجرای آنها نیاز به حفر بیش از ۲۷.۵ کیلومتر تونل بوده، اجرایی شده است، تاکید کرد: برای اجرای این طرح ها حدود ۴۵۷ کیلومتر لوله گذاری شده است.

وزیر نیرو با اشاره به طرح‌های بزرگ افتتاح شده در صنعت برق اظهار داشت: از ابتدای دولت یازدهم بیش از ۱۱ هزار مگاوات برق وارد مدار شده و ۱۵۰۰۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید هم در حال احداث است.

وی اضافه کرد: در روزهای پیش رو، بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور با ظرفیت ۱۴مگاوات در همدان به بهره برداری می رسد.

به گفته این مقام مسئول برای اولین بار در این دوره سهم ویژه ای برای حفظ محیط زیست و رودخانه و تالاب‌های کشور به میزان ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب در نظر گرفته شد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در صنعت برق مهمترین اقدامات، کاهش تلفات شبکه توزیع برق از ۱۵ درصد به ۱۱ درصد و همچنین مدیریت بار ۳ هزار مگاواتی مصرف برق در تابستان امسال با همکاری صنایع و کشاورزی بوده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.