مشهد- تولیت آستان قدس رضوی گفت: شکل گیری بیداری اسلامی، تشکیل جنبش‌های آزادی خواه اسلامی در آفریقا و اروپا، ایستادگی مردم مظلوم و بی‌دفاع یمن در برابر استکبار و بسیاری از اتفاقات دیگر جهان، نوید بخش و جلوه‌هایی از طلوع تمدن اسلامی در جهان هستند.

جلوه‌های طلوع تمدن اسلامی در جهان به چشم می‌خورد

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در همایش مبلغان و تمدن نوین اسلامی در دفتر تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی، با اشاره به فرآیند تحقق اهداف انقلاب اسلامی، اظهار کرد: اولین مرحله برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی «برپایی انقلاب اسلامی»، مرحله دوم «تشکیل نظام اسلامی»، سپس «تشکیل جامعه اسلامی» و آخرین مرحله نیز «تشکیل تمدن اسلامی» است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اقتضائات شکل گیری تمدن اسلامی، ابراز داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی امروز، برخی مدنیت غرب را الگوی تمام و کمال برای تمدن انسانی می‌دانند و این تفکری است که مغرب زمین سعی در تحمیل آن به مردم جهان دارد.

تفاوت نگاه تمدن اسلامی و غربی به انسان

وی ‌جنبه‌های گوناگون تمدن در جهان بینی اسلامی و غربی را بررسی و تصریح کرد: نگاه غرب به جهان، یک نگاهی اومانیسمی و لیبرال است که ریشه در سکولاریسم دارد؛ اما نگاه انبیاء و اسلام نگاهی توأم با کرامت برای انسان است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه مغرب زمین نگاهی انسان مدار بر تمدن بشری و در مقابل اسلام نگاهی خدامدار دارد، بیان کرد: در غرب به جای آموزه‌های الهی، تاکید و محور عقل انسان است؛ غرب داعیه آن را دارد که با یک عقل حسابگر می‌توان سعادت را برای زندگی بشری رقم زد و اساس در تمدن خود را آزادی فردی به جای معنویت و قداست قرار داده است.

وی در تشریح لایه‌ها و ابعاد مختلف تمدن غربی، گفت: تمدن غربی دارای لایه‌های مختلف است که فلسفه سازی یکی از این لایه‌هاست. بر این اساس آن ها تفکرات بنیادین فلسفی را بسط دادند تا یک پایگاه عقلانی سیال برای ایده‌های غربی ایجاد شود؛ به دنبال این لایه انقلاب علمی رخ داد و علوم مدرن پیدا شد و سپس انقلاب صنعتی شکل گرفت.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری یکی از ابعاد مهم تمدن غربی را لایه «تغییر در نظامات اجتماعی» معرفی و خاطرنشان کرد: تغییر در نظامات اجتماعی یکی از لایه‌های ایدئولوژی بنیادین تمدن غرب است، اساسی‌ترین و مهمترین تحولات در این لایه شکل گرفته است که ایده‌های اجتماعی خاصی را مطرح و جامعه را به دنبال این ایده‌ها سوق می‌دهد. بنیادی ترین این ایده ها امانیسم، لیبرالیسم و راسیونالیسم یا در یک کلمه، عرفی سازی و سکولاریسم است.

وی اضافه کرد: تمدن غربی مبتنی بر اصالت انسان شکل گرفته است. این اصالت متفاوت با آن کرامت انسانی است که انبیاء درباره آن صحبت می‌کنند. در مدنیت غربی تمام ارزش‌ها را خود انسان‌ها معین می‌کنند؛ همچنین حاکمیت عقلانیت خود بنیاد انسان به جای آموزه‌های دینی و انبیاء جایگزین می‌شود؛ این مسیر در نهایت جامعه‌ای با مناسبات عرفی و بدون استناد و اتکاء به آموزه‌های دینی و تعالیم انبیاء ایجاد می‌کند.

انقلاب اسلامی تمدن غربی را به چالش کشیده است

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه انقلاب اسلامی تمدن غربی را به چالش کشیده است، بیان کرد: انقلاب اسلامی، تنها انقلاب حقیقی است که بعد از رنسانس در جهان اتفاق افتاد و تمدن غربی را به چالش کشید. غرب سال‌ها برای نفی قدسیت، معنویت و دخالت انبیاء در عرصه حیات اجتماعی تلاش می‌کرد، می‌خواست تمدن عاری از دین بسازند و سعادت بشر را در دوری و رویگردانی از دین در عرصه‌های حیات اجتماعی تعریف می‌کرد؛ اما انقلاب اسلامی، با گفتمانی جدیدی در جهان شکل گرفت؛ گفتمان پیشرفت و عدالت همراه با معنویت، گفتمان سعادت همراه با پیروی از انبیاء.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: انسانی که فلسفه و اندیشه اسلام معرفی می‌کند، به کلی با انسان تمدن غربی متفاوت است. مکاتب غربی، اومانیستی و کاملاً تک بعدی به انسان و آینده آن نگاه می‌کنند و الگوی پیشرفت غربی نیز به همین دلیل کاملاً تک بُعدی است.

وی به نقش حضرت زینب کبری(س) در حفظ مفاهیم عالی عاشورا اشاره و با بیان اینکه عاشورا رمز بقا و تداوم همه خوبی‌ها در عالم و زینب کبری(س) یکی از تمدن سازترین چهره‌های تاریخ اسلام هستند، تصریح کرد: بیان حقایق عاشورا از زبان زینب کبری(س)، بیان کمالات انسانی و تلاش برای سوق دادن بشریت به سمت آن هاست. حضرت زینب(س) تمام مظاهر عالی انسانی و اسلامی را که در تابلوی عاشورا تجلی یافت زنده نگاه داشت و اینکه فرمود: «جز زیبایی چیزی ندیدم» به آن سبب است که شهدای کربلا اوج ایمان، برادری، صبر، ایثار، عبودیت، بصیرت و تمام مظاهر انسانی را در حد کمال به نمایش گذاشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.