مشهد- گویا داستان سرگردانی مردم برای دریافت وام پایانی ندارد و این بانک‌ها هستند که تعیین می‌کنند اعطای تسهیلات متوقف شود و یا ادامه یابد.

اعطای تسهیلات جدید با مشکل روبروست/بانک ها در دوراهی پرداخت تسهیلات

قدس آنلاین-فاطمه معتمدی:هر ساله در ماه اسفند با نزدیک شدن به پایان سال و لزوم رسیدگی به حساب و کتاب و به اصطلاح بیلان کار، بانک‌ها روند پاسخگویی به متقاضیان برای دریافت وام را به سال آینده موکول و پرداخت تسهیلات را متوقف می‌کردند که البته این اقدام بانک‌ها بیشتر از نیمه اسفند ماه خودنمایی می‌کرد.

استقبال زود هنگام

 اما داستان در سال جاری به گونه ای دیگرآغاز شده است و در این داستان اکثر بانک‌ها از دی ماه به استقبال توقف پرداخت وام رفتند در حالی که اتفاقاً در ماه‌ها پایانی سال نیاز مردم به دریافت تسهیلات بیشتر است.

گلایه و انتقاد مردم از این اقدام بانک‌ها در گزارش چهارم بهمن ماه جاری البته با درج پاسخ دبیر هماهنگی شورای عالی بانک‌های استان در روزنامه مطرح شد.

البته پس از صحبت‌های این مقام مسؤول که این توقف از سوی تنها یک بانک آن هم به دلیل بر هم خوردن تعادل بین منابع و مصارف به صورت موقتی اعمال شده است، قدس با گزارشی میدانی اعطا یا توقف وام در دیگر بانک‌ها را بررسی کرد که مشخص شد اتفاقاً شمار قابل توجه‌ای از بانک‌ها پرداخت وام را متوقف کرده‌اند و پاسخ آنان به متقاضیان وام این است که فعلاً پرداخت نداریم و باید تا بخشنامه جدید که احتمالاً در سال آینده خواهد بود، صبر کرد.

ضرر بانک‌ها در پرداخت نکردن وام

محمود منصوری در این خصوص اظهار داشت: توقف اعطای تسهیلات از سوی بانک‌هایی که اعلام شد ممکن است مقطعی باشد، اما از 15 اسفند طبیعی است که بانک‌ها به خاطر حسابرسی روند پرداخت تسهیلات را متوقف کنند.

وی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: ذکر یک نکته ضروری است که پرداخت نکردن وام به ضرر بانک‌هاست؛ لذا اگر بانکی امکان پرداخت داشته باشد، حتماً پاسخ گویی متقاضیان وام خواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا اقدام کنونی برخی بانک‌ها در توقف پرداخت تسهیلات از دی ماه تخلف محسوب می‌شود، افزود: تخلف نیست؛ چرا که بانک‌ها بر اساس تعادل بین منابع و مصارف اقدام به پرداخت می‌کنند؛ لذا ممکن است میزان مطالبات این بانک‌ها زیاد شده باشد و در نتیجه قادر به پاسخگویی به تقاضای جدید برای تسهیلات نباشند، یا از مرکز دستوری مبنی بر پرداخت نکردن وام دریافت کرده باشند.

لزوم پرداخت اقساط بانکی

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی اضافه کرد:دریافت کنندگان وام‌ها از جمله بخش صنعتی، کشاورزی، مشاغل خانگی، تاکسی‌های فرسوده، مسکن و اشتغال باید نسبت به پرداخت به موقع اقساط وام‌های دریافتی اقدام تا بانک قادر به پرداخت تسهیلات به متقاضیان جدید باشد. وی با بیان اینکه مطالبات معوقه یکی از مهم ترین دلایل در توانایی نداشتن بانک‌ها در پرداخت تسهیلات است، یادآور شد: وقتی سال به سال مطالبات معوقه بانک‌ها افزایش می‌یابد تمرکز بانک‌ها بیشتر بروصول این مطالبات معطوف می‌شود و توان کمتری برای پاسخگویی به متقاضایان جدید وام و تسهیلات دارند.

وی در این باره که آیا توقف فعلی ایجاد شده در پرداخت تسهیلات همگی به دلیل برهم خوردن تعادل منابع و مصارف صورت گرفته است،گفت:باید هر بانکی به طور مجزا بررسی شود، اما آنچه بیان شد کلیات است که نبود تعادل در منابع و مصارف، بانک‌ها را در پرداخت وام با مشکل مواجه می‌کند.

رشد 30 درصدی مطالبات بانکی استان

وی در خصوص میزان مطالبات بانک‌های استان خاطر نشان کرد:رقم دقیق آن را فعلاً ندارم اما مطالبات بانک‌های خراسان رضوی امسال نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش یافته است.
منصوری خاطرنشان کرد: مطالبات معوقه بانک‌ها شامل مطالبات سررسید گذشته، مطالبات مشکوک الوصول و مطالبات معوق است.

وی درباره راه حل مشکل متقاضیان وام که با پاسخ منفی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مواجه شده‌اند، گفت: می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم برای دریافت وام به سرپرستی بانک مراجعه و موضوع را پیگیری کنند.

موضوع بررسی می‌شود

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و اموربین الملل استانداری خراسان رضوی درباره توقف اعطای پرداخت تسهیلات از سوی اکثر بانک‌های استان اظهار داشت: چنین گزارشی مبنی بر توقف پرداخت تسهیلات دریافت نشده است و پیگیری‌های چند موردی نیز حکایت از ادامه روند پرداخت وام دارد.

علی رسولیان در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: البته ممکن است اگر توقفی از سوی برخی بانک‌ها اعمال شده است موقتی باشد، باید موضوع بررسی شود.

وی اضافه کرد: انتظار این است بانک‌ها نسبت به پرداخت تسهیلات به متقاضیان بخش‌های مختلف از جمله تولید و صنعت اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.