مشهد- ناظر پروژه مرمت مجسمه نادر گفت: فاز و مرحله دوم مرمت مجسمه نادر شاه افشار پس از دوره ای دوساله به پایان رسید و مرحله سوم آن نیز بزودی انجام می‌شود.

مرحله دوم مرمت مجسمه «نادر» پایان یافت

به گزارش قدس آنلاین، ربابه موسی زاده اظهار داشت: با توجه به اهمیت حفاظت و مرمت مجسمه نادر و با توجه به پیشینه این مجسمه به عنوان یک اثر هنری ارزشمند در باغ نادری بحث مرمت این مجسمه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: بر اساس ضرورت و اهمیت امر مرمت و حفاظت از این اثر به طور کلی شامل تهیه طرح مرمت، آسیب شناسی، فن شناسی، مطالعات تکمیلی، آزمایشگاهی و تلفیقی بود که از دوسال گذشته آغاز شده و تاکنون بر اساس برنامه زمان بندی دو مرحله آن صورت گرفته است؛ مرحله دوم بر اساس نتایج و بررسی‌های فنی بیش از یک سال به طول انجامید و در۴بهمن ماه سال جاری نهایی شد.

گفتنی است این مجسمه برنزی با ارتفاع ۱۷ متر از سطح زمین یکی از بزرگترین مسجمه های تاریخی و شهری کشور محسوب می شود.

مجسمه نادر  یکی از آثار منحصر به فرد فرهنگی و تاریخی کشور محسوب می شود که اندازه، ارتفاع و نوع قرارگیری و ایستایی آن به گونه ای است که نمونه های مشابه آن را تنها می توان در کشور ایتالیا مشاهده کرد.  

از آنجایی که مجسمه نادر در نزدیکی خیابان اصلی باغ موزه نادری واقع شده، طی سالهای گذشته به دلیل تاثیر آلاینده های محیطی، فضولات پرندگان و صمغ های تولید شده از درختان کاج باعث شده که سطح مجسمه دچار خردگی و ترک های متعدد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.