سنندج- آیین باستانی پیر شالیار که مردم منطقه آن را «عروسی پیرشالیار» می‌گویند، هر سال در فصل زمستان و در نیمه‌های بهمن‌ماه و به اصطلاح محلی ۴۵زمستان و ادامه آن در اواسط فصل بهار مصادف با ۱۸ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود. این مراسم، نماد عینی مشارکت‌ فعال مردم در مناسبت‌های گوناگون اجتماعی و فرهنگی است و سابقه‌ای به قدمت تاریخ دارد.

«عروسی پیرشالیار» آیین باستانی کردستان و نماد مشارکت اجتماعی

قدس آنلاین- فردین کمانگر: اورامان یکی از شهرهای استان کردستان است. شهری با قدمت تاریخی و غنای فرهنگی؛ با معماری سنتی و سنگی که در نوع خود کم‌نظیر است، خانه‌های آن برهم قرار گرفته است به طوری که پشت بام خانه‌ها به حیاط دیگری تبدیل می‌شود و اورامان را با عنوان ماسوله کردستان می‌شناسند.

این شهر یکی از مراکز گردشگری کشور است که در انتظار ثبت جهانی شدن به سر می‌برد و در سال جاری میزبان جمع زیادی از گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

مشکلات مسافران

یکی از شهروندان این شهر اظهار می‌کند: نبود زیرساخت‌ها و جاده مناسب سبب شده که مسافران دچار مشکلاتی شوند.

حامد فرجی اضافه می‌کند: ساخت مراکز خدماتی و اقامتی می‌تواند به رونق صنعت گردشگری در این شهر کمک کند.

وی تصریح می‌کند: البته در چند سال گذشته، اقدام‌های مناسبی در خصوص ساخت مراکز اقامتی همچون هتل و خانه‌های اجاره‌ای انجام شده و خوشبختانه ارتباط اهالی با مسافران نیز بسیار مناسب است و این امر زمینه‌ساز توسعه گردشگری است.

نبود زیرساخت‌های گردشگری

شهردار اورامان هم در این خصوص می‌گوید: با توجه به قدمت هزار ساله مراسم پیر شالیار که به صورت مردمی برگزار می‌شود، هیچ گونه دخالتی در اجرای این برنامه نداریم. بنابراین همان اصالت خود را حفظ می‌کند.

فرزاد اختر کاوان ادامه می‌دهد: شهرداری به عنوان یک سازمان خدمات شهری در راستای انجام وظیفه به مسافران و گردشگرانی که برای برگزاری مراسم در شهر اورامان حضور پیدا می‌کنند، امکانات و خدماتی را ارایه می‌دهد، اما کمبود اعتبارات تا حدودی توانایی اجرایی در امور عمرانی را کاهش داده است.

آیین باستانی «پیر شالیار» با قدمتی چند هزار ساله امسال در شرایطی که بارش برف منطقه را سفیدپوش کرده، برگزاری شدوی به مراسم پیر شالیار اشاره می‌کند و می‌گوید: مراسم پیر شالیار هر ساله در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه منتهی به ۴۵ روزگی زمستان برگزار می‌شود و در روز چهارشنبه ذبح دام و مراسم پذیرایی همراه با آیین و رسوم خاص خود تا پایان شب ادامه دارد و در روز پنجشنبه نیز پخت غذای محلی که مختص به مراسم است و در ادامه دف نوازی ذکر و نیایش؛ بازگویی روایات و داستان‌های کهن در مراسم شب نشینی جزو مراسم پایان پیر شالیار است.

شهردار اورامان در ادامه عنوان می‌کند: متولی برگزاری مراسم، معتمدینی هستند بومی منطقه که این مراسم را برگزار می‌کنند.

وی به صنعت گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه نیز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: شهر اورامان با توجه به شرایط توپوگرافی و آب و هوایی آن، از موقعیت مناسبی برای توسعه برخوردار است و تنها صنعتی که می‌توان به کمک آن شاهد توسعه این منطقه بود، صنعت گردشگری است، البته این شهر با توجه به عقبه تاریخی و فرهنگی یکی از مناطق گردشگری در کشور شناخته شده و هر ساله هزاران نفر از گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه سفر می‌کنند.

این مسؤول با تأکید بر توسعه صنعت گردشگری در اورامان عنوان می‌کند: یکی از زیرساخت هایی که می‌تواند به توسعه اورامان کمک کند، توجه به زیرساخت‌های گردشگری است زیرا اورامان زمین‌های حاصلخیز برای کشاورزی و باغداری ندارد و صنایع و کارخانه‌ای چندانی هم در این منطقه وجود ندارد. بنابراین باید به صنعت گردشگری توجه ویژه ای شود.

فرزاد اختر کاوان اضافه می‌کند: صنعت گردشگری بحثی ارزشمند است و می‌تواند به اقتصاد منطقه و خانواده و اشتغال‌زایی جوانان کمک کند.

فناوری و مراسمی که هنوز هویت دارد

در این باره مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان می‌گوید: با اینکه شاهد بارش برف در منطقه بودیم، مراسم پیرشالیار همانند سال‌های گذشته برگزار شد، اما برخی از افراد که علاقه مند به حضور در این مراسم بودند به دلیل بارش شدید برف و مسدود شدن گردنه ژالانه نتوانستند به این شهر سفر کنند.

سید محسن علوی ادامه می‌دهد: طبیعتاً هر مراسمی که با شیوه اصیل و اصلی خود برگزار شود، می‌تواند، جذابیت را برای گردشگران ایجاد کند، اما در مراسم امروزی، پیشرفت فناوری سبب شده که افراد موبایل به دست نگاه‌ها را به خود جلب کنند.

وی اضافه می‌کند: وجود این افراد دوربین به دست سبب شده که حاضرین کمتر به مراسم توجه کنند و تا اندازه ای مراسم به شیوه قدیمی برگزار نشود و همچنین محدودیت فضای محل برگزاری مراسم نیز از جمله مشکلات موجود دراین مراسم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.