شیرین یزدان بخش از آن بازیگرانی است که حضورشان در سینما خیلی اتفاقی بوده.

او مادری را در سینما زنده کرد!

قدس آنلاین - شیرین‌یزدان‌بخش بعد از ۳۲ سال کارِ کارمندی و بازنشسته‌شدن تصمیم می‌گیرد تئاتر ببیند. او پای ثابت تماشای تئاتر است و این قضیه باعش شده که اکثر بر و بچه های تئاتری او را بشناسند و به او لقب «خاله تئاتری» بدهند. 
این علاقه‌مندِ به هنر آن‌چنان لحن پرمحبتی دارد که با بازی در «بوسیدن روی ماه» توانست بعد از مدت‌ها دوباره نقش مادری را در سینما زنده کند؛ بازیگری که حضورش در سینما خیلی اتفاقی بود و با فیلم «لطفا مزاحم نشوید» حسین عبدالوهاب به دنیای پرهیجان هنر هفتم معرفی شد. 

شیرین یزدانبخش امسال با فیلم‌های « سارا و آیدا» به کارگردانی مازیار میری و «یک روز بخصوص» ساخته همایون اسعدیان در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

این بازیگر درباره راه‌یافتنش به سینما گفت: من تماشاگر تئاتر بوده و هستم. چند سال پیش، بعد از اینکه سال‌ها کار کردن در وزرات صنایع و معادن بازنشسته شدم. برای اینکه تنها نباشم و نیز برای فرار از بیکاری مرتباً به تماشای تئاتر می‌آمدم. یک روز افشین هاشمی که از بچه‌های خوب تئاتر است، پیشنهاد کرد که حالا بعد از مدت‌ها تماشاچی‌بودن بیایم و در فیلمی بازی کنم. خیلی با این قضیه مخالفت کردم ولی آنها همچنان اصرار می‌کردند.

افشین هاشمی که آن زمان انتخاب بازیگران فیلم «لطفاً مزاحم نشوید» را بر عهده داشت، می‌گفت کارگردان برای نقش مادر فیلم یک چهره مسن و دیده‌نشده می‌خواهد. لذا او مرا انتخاب و معرفی کرده بود.

این شد که وارد سینما شدم وگرنه من اصلاً قصد بازیگری نداشته و ندارم چون اصلا ًعلاقه‌ای ندارم که جلوی دوربین قرار بگیرم و دلم می‌خواهد همچنان تماشاگر تئاتر باقی بمانم. اما بچه‌ها نمی‌گذارند و من هم نمی‌دانم باید چطوری این قضیه را به آنها توضیح بدهم.

هیچ ابتکاری به خرج نداده‌ام

یزدان‏بخش افزود: برای من که نه تعلیمی در این زمینه دیده‌ام و نه سررشته‌ای از این هنر دارم، آن هم با این سن و سال، بازیگری یک کار خیلی سخت است؛ بویژه حفظ‌کردن دیالوگ‌ها جلوی دوربین اصلاً برایم آسان نیست. با همة اینها، در تمام کارها همیشه خودم بوده‌ام و برای بازی در نقشم هیچ ابتکاری به خرج نداده‌ام. در واقع هر کاری که به من می‌گویند، همان کار را انجام می‌دهم.

این بازیگر درباره سختی‌های این کار گفت: برای من کارکردن در روز خیلی سخت است چون اصولاً شب‌بیدارم و کار در روز مرا اذیت می‌کند. البته بچه‌ها خیلی رعایتم را می‌کنند ولی به هر حال آنها هم تقصیری ندارند و باید کارشان پیش برود و گاهی همین قضیه با مشکلاتی همراه است.

وی درباره انتخاب‌هایش در سینما و تئاتر گفت: من هر کاری را قبول نمی‌کنم. آن اوایل برای پذیرفتن نقش‌هایی که به من پیشنهاد می‌شد، با بچه‌های تئاتر مشورت می‌کردم. آخر، من تقریباً همه تئاتری‌ها را می‌شناسم. ولی الان خودم تصمیم می‌گیرم. در تئاتر نیز در طی این سال‌ها پیشنهادهای زیادی برای بازی داشته‌ام ولی تئاتر از سینما خیلی برایم سخت‌تر است و با سن و سال من سازگاری ندارد.

این بازیگر درباره نقش‌هایش در ۲ دو فیلم «سارا و آیدا» و «یک روز بخصوص» گفت: فیلم سینمایی «یک روز بخصوص» دومین تجربه همکاری من با همایون اسعدیان بعد از فیلم سینمایی «بوسیدن روی ماه» است. در این فیلم فقط یک نقش خیلی کوتاه را بازی می‌کنم و در واقع در یک سکانس مقابل مصطفی زمانی که نقش دامادم را بازی می‏کند، حضور دارم.

در فیلم مازیار میری هم نقش مادر الناز شاکردوست را بازی می‌کنم که البته این نقش نسبت به فیلم همایون اسعدیان کمی طولانی‌تر است. ولی در هر ۲ فیلم مادرهای متفاوتی را بازی می‌کنم.

یزدان‎بخش ادامه داد: با همایون اسعدیان قبلاً کار کرده بودم. ولی با اینکه «سارا و آیدا» اولین همکاری من با مازیار میری بود، تجربه خیلی لذت‌بخشی داشتم. به هر حال من در سن و سالی هستم که همه مراعاتم را می‌کنند و این هم از خوبی‌های این سن و سال است. 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.