یک استاد دانشگاه با اشاره به سیستم غیرکارآمد درآمد مالیاتی در کشور گفت: در طول 4 دهه گذشته از انقلاب درآمد سهل الوصول نفت مانع شد تا درآمدهای جایگزین در اقتصاد رشد پیدا کند.

دولت‌ها مانع اصلی کسب درآمدهای جایگزین نفت/سیستم درآمد مالیاتی کشور کارآمد نیست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، سید عزیزالله سیدان در میزگرد سرنوشت صنعت نفت بعد از 38 از انقلاب که عصر امروز برگزار شد با اشاره به کاهش قیمت نفت در ماه‌های اخیر که نگرانی‌هایی را برای مسوولان اقتصادی کشور ایجاد کرده است، گفت: همواره بعد از انقلاب به دلیل گرهی که اقتصاد ایران با صنعت نفت خورده است نگرانی‌هایی از این بابت که اگر قیمت نفت کاهش پیدا کند آنگاه شرایط اقتصاد ایران چه خواهد شد وجود داشت.

وی ادامه داد: به همین دلیل یکی از راهکارهایی که در طول این مدت همواره به ذهن کارشناسان اقتصادی و به خصوص مسئولان اقتصادی کشور خطور کرده کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی است اما به دلیل سهل الوصول بودن درآمدهای نفتی هرگز این راهکارها نتیجه بخش نبوده است.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه متاسفانه مردم ایران نیز همواره روحیه ثروتمندبودن کشور را از گذشتگان به ارث برده اند تصریح کرد: این موضوع که ایران سرشار از درآمد نفتی است بنابراین ما باید در رفاه زندگی کنیم در سالهای اخیر رواج پیدا کرده و  متاسفانه روحیه کار و تلاش جای خود را به روحیه رفاه طلبی بدون دردسر داده است.

وی تاکید کرد: در کشورهای صنعتی و پیشرفته اگرچه رفاه طلبی بیشتر است اما برای رسیدن به آن تلاش هم صورت می گیرد.

سیدان با اشاره به افزایش درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی گفت: اولا باید بدانیم که خام‌فروشی و پول حاصل از آن درآمد نیست و هرگز اسم فروش ثروت را کسب درآمد نگذاریم در ثانی در اصل 17 اصول اقتصاد مقاومتی نیز بر کاهش درآمدهای نفتی دولت و تشکیل یک سیستم مالیاتی کارا به‌منظور جایگزینی درآمدهای نفتی دولت با درآمدهای مالیاتی تأکید دارد ولی همواره شاهد هستیم که دولت نیز نمی خواهد درآمد مالیاتی را جایگزین درآمد نفتی کند.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه نتایج مطالعات مختلف نشان می‌دهد که دولت‌های وابسته به درآمدهای حاصل از فروش مواد معدنی و طبیعی تمایلی به تقویت ساختارهای مالیاتی ندارند، گفت: همانطور که تاکید شد بودجه دولت از روش راحت‌تر و سریع‌تر تأمین می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه اخیرا هم بحث سر افزایش قیمت نفت است ادامه داد: تکیه دولت‌ها در ایران به درآمدهای نفتی منجر به غفلت آن‌ها از اجرای یک سیستم مالیاتی کارا شده است. به‌طوری‌که به‌طور متوسط در 4 دهه بعد از انقلاب مالیات یک‌ پنجم بودجه کل دولت را نیز پوشش نمی‌دهد.

سیدان تصریح کرد: در طول چهار دهه گذشته دولت‌ها به‌دلیل وجود درآمدهای سرشار نفت به فکر سازمان‌دهی یک سیستم مالیاتی کارا که علاوه بر تأمین هزینه‌های عمومی کشور از طریق توزیع مجدد بر تخصیص بهینه منابع و کاهش شکاف طبقاتی اثر بگذارد، نبودند و حتی اقدام به پرداخت یارانه نقدی و کالایی به‌صورت مساوی در بین همه اقشار جامعه نمودند.

وی خاطرنشان کرد: به‌طور کلی با کاهش درآمدهای نفتی، پرداخت یارانه نقدی از بزرگ‌ترین مشکلات دولت است که البته اقتصاد ایران در شکل‌دهی سیستم مشکل دارد که سیستم مالیاتی نیز از این امر مستثنا نیست.

ین استاد دانشگاه اظهار کرد: ظاهرا مسوولان اقتصادی کشور چاره ای ندارند که به دنبال ایجاد فضای کسب و کار وابسته به صنعت نفت باشند زیرا در این صورت است که می‌تواند هم به رشد صنعت نفت کمک کرد و از طرفی با توسعه صنعت نفت درامدهای مالیاتی نیز افزایش پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.