استان ها: پدیده دستفروشی در یزد یکی از هزاران مشکلی است که مسوولان این شهر سال ها در صدد رفع آن هستند که حالا وعده های تکراری خود به کارنامه بدعهدی مسوولان تبدیل شده و با وجود برگزاری جلسات متعدد اما همچنان این طرح بین دستگاه های اجرایی دست به دست می شود.

طرح جمع آوری دستفروشان یزد دست به دست می شود/نگاهی به روزشمار وعده های مسوولان

قدس آنلاین: از ورودی«پارک مارکار» یزد که محل تجمع وانت بار ها است تا میدان شهید آیت الله  مدرسی، ورودی از شهر شیراز، میدان شهید آقابابایی در ورودی شهر کرمان به یزد و نیز ورودی مسیر تهران به یزد بعد از دروازه قرآن همه روزه شهروندان و همچنین مسوولان شاهد رژه دستفروشانی هستند که به قول قدیمی ها از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در بساط آن ها یافت می شود.

فروش ماهی، منسوجات، میوه و سبزیجات و همچنین صنایع دستی و لوازم ورزشی فقط بخشی از کالاهای ارایه شده در بساط این دستفروشان است که علاوه بر ایجاد ترافیک، پسماند های باقی از آن ها در کناره خیابان صحنه نازیبایی به یزد می دهد.

و اما برخورد با این مشکل همواره از سال های گذشته در تمامی جلسات در فرمانداری و شهرداری در مقام بیان به گونه ای بوده است که قول های مسوولان خود به سریال تکراری تبدیل شده است.

۱۷ خرداد ۹۳

هفدهم خرداد سال ۱۳۹۳ بود که فرماندار یزد در جلسه ای با همین موضوع عنوان کرد: ورودی‌های یزد در شأن استان و مردم نیست.

 محمود شاکری شمسی در این جلسه یاد آور شد: ساماندهی ورودی‌های غرب، جنوب، شمال و بلوار آزادگان هم‌اکنون در دستور کار فرمانداری یزد است و بزودی تمامی دست فروشان ساماندهی خواهند شد.

۱۸ فرودین سال ۹۴

۱۸ فروردین سال ۹۴ نیز باری دیگر محمود شاکری شمسی در جلسه ساماندهی ورودی های شهر یزد باری دیگر با شاره به مشکلات ورودی های شهراظهار داشت: خوشبختانه با تلاش و همراهی سایر نهادهای مسوول در این زمینه بویژه شهرداری های تابعه اقدامات تأثیرگذاری در ورودی های شهر یزد انجام شده است.

هر چند که وی در این جلسه خبر از اقدامات خوب داد اما بنا بر شواهد موجود و به استناد گفته های شهروندان تا امروز اقدامی در این راستای مشاهده نشده است.

مهر ۹۵

و اما داستان جمع آوری دست فروشان که از سال ۹۳ همچنان نقل محافل مدیران یزدی است موجب شد تا مهر ماه امسال رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد از عدم اجرای طرح ساماندهی دستفروشان یزد به دلیل مخالفت سازمان اتوبوسرانی خبر دهد.

 سپنتا نیکنام در نشست علنی شورای شهر یزد با اشاره به ضرورت ساماندهی دستفروشان در یزد، اظهار داشت: طرح ساماندهی دست فروشان در یزد با پیشنهاد شهرداری در شورای شهر یزد بررسی و به تصویب رسید و لذا در این طرح مقرر شد که سه ایستگاه اتوبوسی که بررسی‌های لازم در زمینه امکان استقرار دستفروشان انجام شد، در سطح شهر یزد به این موضوع اختصاص پیدا کند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد بیان کرد: با وجود اینکه این طرح به تصویب اعضای شورای شهر یزد رسیده و شهرداری هم پیشنهاد آن را داده، سازمان اتوبوس‌رانی یزد با اجرای آن موافقت نکرده است.

۲۵ دی ۹۵

۲۵ دی ماه امسال که به نظر می رسید مسوولان برای ساماندهی دستفروشان بی تابی بیشتری به خرج می دهند موجب شد تا رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد اعلام کند: «جلسه ساماندهی دستفروشان امروز برگزار شد و مسئولان مربوطه در این جلسه حضور داشتند، در این زمینه قرار شد که تا هفته آینده شاهد ساماندهی این موضوع باشیم.»

هر چند که سپنتا نیک نام ماه گذشته تصمیم داشت تا یک هفته ای این موضوع را جمع کند اما این هفته نیز پایانی نداشت.

شاید سال دیگر

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد که پیش از این نیز خبر از جمع آوری و ساماندهی دستفروشان یزد داده بود امروز در مصاحبه با خبرنگار قدس آنلاین گفت: در جلسه ای، اعضای شورای شهر با  مدیر سازمان میادین شهرداری در این خصوص مطالبی مطرح و بر ساماندهی دستفروشان تاکید شد که امید می رود از ابتدای سال آینده شاهد ساماندهی دستفروشان در سطح شهر و مبادی ورودی یزد باشیم.

«سپنتا نیک نام» در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر با پدیده دستفروشی در سطح شهر و ورودی ها مخالف هستند، اظهار داشت: طرحی در شورا برای جمع آوری و ساماندهی آنان مطرح است.

وی در پاسخ به این موضوع که گفته می شود برخی از اعضا مجوز فعالیت برای دستفروشان داده اند، گفت: ممکن است این مجوز به صورت شفاهی و برای تعامل با آنان عنوان شده باشد، اما بطور مکتوب نبوده است.

با دستفروشان مدارا می کنیم

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد تصریح کرد: طبق قانون دستفروشی ممنوع است اما بخاطر احترام به دستفروشان و نداشتن منبع درآمد دیگر، با آنان مدارا می شود.

وی به ساماندهی دستفروشان سطح شهر اشاره کرد و گفت: دو پایانه اتوبوسرانی که در شب می تواند مکان مناسبی برای فعالیت دستفروشان باشد برای آنان  در نظر گرفته شده است.

وی افزود: حدود یک ماه است که برخی از دستفروشان در ساعات شب در این مکان ها فعالیت دارند.

نیک نام افزود: این شب بازارها با همکاری اصناف و شهرداری به راه افتاده و لیستی از دستفروشان تهیه شده و جلیقه متحدالشکلی با دریافت ۱۵ هزار تومان به آنان تحویل شده است.

وی گفت: خدمات ارایه شده به دستفروشان در پایانه واقع در میدان امام علی(ع) و پایانه ابتدای بلوار ۲۲ بهمن بصورت رایگان است.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد اظهار داشت: در ایام پنجشنبه و جمعه در روزبازارهای تعیین شده دستفروشان ساماندهی شده اند اما برای فعالیت آنان در روزها شنبه تا چهارشنبه هنوز برنامه مشخصی وجود ندارد.

وی افزود:مشکل عمده در ساماندهی دستفروشان، وانت بارهایی هستند که روزها در مبادی ورودی شهر فعالیت می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.