معاون سازمان اوقاف گفت: بر اساس ماده ۷۷ برنامه پنجم توسعه کشور مبنی بر ایجاد بانک جامع اطلاعات موقوفات، این بانک اطلاعات با ۲۰۰ میلیون داده تشکیل شده و هم اکنون در ۷۵۰ نقطه، ورود و گردآوری اطلاعات بر خط دایر است.

ثبت ۱۴۸۶ وقف جدید در سال‌جاری/ وجود ۲۰۰ میلیون داده در بانک اطلاعاتی/ ۵۰۰ هزار سند موقوفات داریم

به گزارش «قدس آنلاین»،   حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی حاتمی با ارائه گزارشی در نشست مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی با نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه احیای موقوفات یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، افزود: سازمان اوقاف در ۳ حوزه موقوفات، مسابقات قرآنی و بقاع متبرکه مأموریت دارد.

وی تصریح کرد: بر اساس ماده ۷۷ برنامه پنجم توسعه کشور مبنی بر ایجاد بانک جامع اطلاعات موقوفات، این بانک اطلاعات با ۲۰۰ میلیون داده تشکیل و هم اکنون در ۷۵۰ نقطه ورود و گردآوری اطلاعات بر خط دایر است.

حجت الاسلام حاتمی تاکید کرد: این سامانه جامع همچنین ۱۵ زیر سیستم را شامل می شود.

حاتمی در ادامه با اشاره به فعالیت های قرآنی این سازمان افزود: در حوزه فعالیت های قرآنی بیش از یک میلیون نفر در ۳۱۷ مسابقه برگزار شده شرکت کردند همچنین بیش از یک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۷۹۸ نفر حافظ قرآن از سال ۹۱ تا کنون در طرح ملی حفظ قرآن تربیت شده اند.

وی چاپ و نشر و ترجمه قرآن را از دیگر فعالیت های قرآنی اوقاف برشمرد.

معاون اوقافی سازمان اوقاف راه اندازی پرتال جامع امامزادگان، اجرای طرح‌های عمرانی و توسعه ای، تولید کتاب و نرم افزار و برگزاری کنگره‌ها و بزرگداشت‌ها و اجرای طرح‌های مختلف فرهنگی را از جمله برنامه‌های سازمان اوقاف در حوزه بقاع متبرکه امامزادگان برشمرد.

حجت الاسلام حاتمی راه اندازی ۲۸۰۰ مرکز فرهنگی قرآنی در بقاع متبرکه، و برگزاری ۳۴۱ همایش استانی و شهرستانی بزرگداشت امامزادگان و اعزام ۴۴ هزار مبلغ از سال ۹۱ تا کنون شامل بومی و غیربومی را از دیگر برنامه های این سازمان درحوزه امامزادگان برشمرد.

معاون اوقافی سازمان اوقاف با اشاره به وجود ۹۴۱ هزار و ۱۸۸ موقوفه در سطح کشور افزود: در عرصه ثبت وقف‌های جدید از ابتدای انقلاب تا سال ۸۸ میانگین ۲۰۰ وقف و در ۸ ماهه اول ۹۵، ۱۴۸۶ وقف جدید یعنی حدود ۱۰ برابر طی این سال‌ها رشد سالانه وقف های جدید بوده که حاکی از رشد سطح اعتماد مردم به این سنت نیک است.

وی در همین زمینه ادامه داد: توجه به ایجاد وقف های جمعی، تهیه اطلس نیات موقوفات کشور، برگزاری جشنواره های مختلف فرهنگی و هنری، هزینه کرد امینانه درآمد موقوفات براساس نیات به شکل متمرکز از جمله برنامه‌های این سازمان در این عرصه است.

معاون اوقافی سازمان اوقاف ادامه داد: هم اکنون بیش از ۵۰۰ هزار برگه سند موقوفات در اوقاف در حال نگهداری است که ۴۰ هزار برگه آن نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

وی ادامه داد: اجرای ۳۹۰ هزار پروژه GIS برای رقبات و شناسایی بیش از ۱۰ هزار رقبه جدید یکی دیگر از اقدامات مهم این سازمان در سال‌های اخیر است.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف تاکید کرد: به‌دنبال سرمایه گذاری های جدید در حوزه موقوفات بیش از ۳ هزار رقبه به رقبات کشور افزوده شده است.

حاتمی با بیان اینکه قبل از سال ۹۰ تنها ۲۵ در صد موقوفات و بقاع دارای مفاصا حساب بود افزود: این در حالیست که با تلاش های صورت گرفته در سال ۹۵، صد درصد موقوفات و بقاع متبرکه مفاصا حساب دریافت کرده‌اند.
انتهای پیام/ 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.