استان ها:کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، سود تسهیلات بالا و از طرفی بی‌رغبتی بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات و همچنین چک‌های بلامحل از مشکلاتی است که بنا بر اظهارات کارشناسان اقتصادی صنعت، استان البرز را با چالش‌های بی‌شماری روبرو کرده است.

نظام بانکی چالش شکوفایی صنعت البرز

به گزارش قدس آنلاین، رئیس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز بابیان اینکه رفع مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی در بخش صنعت درگرو ایجاد تحول در نظام بانکداری است در این رابطه می‌گوید: برای شکوفایی صنعت و به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد باید در نظام بانکی و قوانین آن تجدیدنظر کرد.

رحیم بنا مولایی با اشاره به فضای ایجادشده در برجام به مشکل گشایش «ال. سی» با توجه به کمبود نقدینگی حاکم در بخش صنعت بیان می‌کند: در حال حاضر برای گشایش «ال. سی» با مشکل حاد وضعیت مالی مواجه هستیم و درخواست داریم بانک‌ها برنامه‌هایشان را برای رفع این مشکل اعلام کنند.

هزینه‌های پنهانی

رئیس اتاق بازرگانی استان همچنین به هزینه‌های پنهانی که بر تولید تحمیل می‌شود اشاره کرد و گفت: مراکز عرضه کالا به مصرف‌کنندگان به‌ویژه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌جای پرداخت وجه نقد برای خرید محصولات چک‌های مدت‌دار و حداقل سه‌ماهه به تولیدکننده می‌دهند و این در حالی است که تولیدکننده بایستی برای خرید مواد اولیه وجه نقد پرداخت کند.

برای شکوفایی صنعت و به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد باید در نظام بانکی و قوانین آن تجدیدنظر کردوی اضافه کرد: اگر تولیدکننده درخواست دریافت وجه نقد به‌جای چک مدت‌دار را مطرح کند فروشگاه خریدار محصولات، مبلغ پرداختی را با محاسبه ۹ تا ۱۰ درصد زیر قیمت پرداخت می‌کند.

بنا مولایی گفت: این مشکل متأسفانه در خرید مواد اولیه نیز وجود دارد و باید در ازای خرید یا وجه نقد پرداخت کنیم و یا مواد اولیه خریداری‌شده را گران‌تر تهیه کنیم که این‌گونه هزینه‌های تحمیلی به تولیدکننده جز هزینه‌های پنهانی است.

وی افزود: برخی از تولیدکنندگانی که برای دریافت تسهیلات بانکی با مشکل مواجه هستند و کمبود نقدینگی آن‌ها را تحت‌فشار قرار داده، به‌ناچار آلوده دریافت وجوه بهره‌ای با بهره ۳ تا ۵ درصد در ماه می‌شوند که این موارد نیز جز هزینه‌های پنهانی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز اظهار کرد: تحمیل این‌گونه هزینه‌های پنهانی که رقم آن قابل‌ملاحظه است، در شرایطی است که دارایی بدون توجه به این مشکل دریافت مالیات را درخواست می‌کند.

وی ادامه داد: طبق مقررات ۹ درصد ارزش‌افزوده بر اساس گزارش فروش سه‌ماهه باید پرداخت شود و این در حالی است که محصولات با چک مدت‌دار فروخته‌شده و تولیدکننده باید بابت پولی که از محل فروش محصولات دریافت نکرده ۹ درصد ارزش‌افزوده را نقداً پرداخت کند.

نیاز همراهی بانک‌ها با صنعت

بنامولایی می‌افزاید: با توجه به سیاست دولت در جهت رفع موانع و مشکلات بخش تولید، بایستی بانک‌ها از ابزارهای مناسب در جهت ارایه خدمات به بخش تولید برخوردار شوند.

وی پیشنهاد می‌کند: لازم است تا خط اعتبار ویژه برای فعالان اقتصادی در بانک‌ها ایجاد شود تا درصورتی‌که یک واحد تولیدی به لحاظ کمبود نقدینگی با مشکل مواجه شد چک‌های صادره تا مبلغ مشخصی با توجه به میزان اعتبار فعال اقتصادی حتی اگر با کمبود موجودی حساب مواجه بود پرداخت شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز همچنین توصیه می‌کند: بانک‌ها با بهره‌گیری از چک‌های رنگی، مشکل کمبود وجه در حساب‌های جاری را برطرف کنند.

وی توضیح داد: طرح چک‌های رنگی در نظام بانکی باهدف گردش اعتباری مطرح شد، اما بنا به دلایلی به مرحله اجرا درنیامد.

بنامولایی گفت: در صورت اجرایی شدن طرح چک‌های رنگی، به‌عنوان‌مثال کسی که چک آبی‌رنگ داشت می‌توانست فرضاً تا ۲۰ میلیون تومان چک غیرقابل‌برگشت صادر کند و در این صورت هنگام معامله میزان اعتبار صادرکننده چک مشخص می‌شود.

استراتژی بانک محور

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس نیز معتقد است: کشور ما بانک محور است و دولت بیش از سرمایه خود مطالبات معوق بانکی دارد.

محمود بهمنی با اشاره به این موضوع که تنها راه ایجاد اشتغال در کشور تولید است و باید برای گسترش واحدهای تولید اقدام جدی صورت گیرد ادامه داد: بانک‌ها با منابع مردم قدرت فعالیت دارند و لذا اگر سود بانکی برای مردم به‌صرفه نباشد منابع خود را از بانک‌ها خارج می‌کنند.

وی متذکر شد: برای شکوفایی و فعال‌سازی چرخ صنعت باید دولت برای صنایع و تولیدات یارانه در نظر بگیرد.

بهمنی بیان کرد: نمی‌توان مشکلات تمامی واحدهای تولیدی را با یک راهکار حل کرد زیرا به‌طور مثال برخی از این واحدها مازاد تولید دارند و باید به دنبال راه‌حلی برای بازار آن‌ها یافت.

وی افزود: زمانی که دولت تسهیلات برای تولیداتی که مازاد است، ارایه می‌دهد تنها تولید بدون بازار و مشتری افزایش پیدا می‌کند.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی افزود: از کارخانه‌های مستقر در البرز تقاضا می‌شود دفاتری که مالیات می‌دهند را به این استان منتقل کنند زیرا اکنون با توجه به اینکه از منابع استان بهره می‌برند اما هیچ سودی برای البرز ندارند و مالیات آن‌ها به پایتخت می‌رسد.

تلاش برای رفع موانع

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری البرز بابیان اینکه در اقتصاد مقاومتی به راه‌اندازی واحدهای تولیدی در بخش‌های صنعت، کشاورزی توجه ویژه شده است افزود: در استان البرز باید تلاش شود تا آنجایی که امکان دارد نسبت به راه‌اندازی واحدهای غیرفعال و نیمه فعال اقدام شود و طی یک برنامه زمان‌بندی مشخص این واحدها از رکود خارج شوند.

عبادالله کامکار اظهار داشت: امسال در کارگروه تسهیل و رفع موانع استان موضوع اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل به‌طورجدی دنبال شده و مشکلات واحدهای تولیدی نیز احصاء شده است.

وی با تأکید بر رفع مشکلاتی نظیر بدهی به بانک، کمبود نقدینگی و امور مالیاتی افزود: واحدهای تولیدی در رفع مشکلات مذکور درخواست تقسیط بدهی، بخشودگی جرایم و معرفی برای اخذ تسهیلات جدید را دارند که این موضوع در دست پیگیری قرارگرفته است.

وی افزود: سیاست بر این است که پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام به بخش خصوصی واگذار شود که این مهم نیز مدنظر قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.