حجت الاسلام ذوعلم گفت: رسالت عظیم انقلاب اسلامی تعلیم ممیزات بین اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی است. امروزه اندیشکده های آمریکایی به دنبال جانشینی برای اندیشه انقلاب اسلامی هستند.

رسالت انقلاب ما تعلیم تمایزات بین اسلام ناب و اسلام آمریکایی است

به گزارش «قدس آنلاین»،  اولین همایش و نمایشگاه بین المللی اندیشه راقی صبح امروز با حضور اندیشمندان ایرانی و جهان اسلام در سالن غدیر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار شد.

در ابتدای این همایش پس از تلاوت قرآن و پخش کلیپ، امین جلال منش دبیر همایش گفت: اولین همایش و نمایشگاه بین المللی اندیشه راقی از صبح امروز افتتاح می شود و تا ۲۱ بهمن هم ادامه دارد. علاقه مندان به بازدید از این نمایشگاه می توانند از امروز تا ۲۱ بهمن همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب  از این نمایشگاه که در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان است بازدید بکنند.

وی گفت: روز گذشته نزد جناب آقای مسعود خامنه ای مدیر موسسه حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای بودم. ایشان ضمن رساندن سلام خدمت میهمانان این همایش تاکید کردن که شناساندن اندیشه های رهبری در وضعیت فعلی بسیار ضروری است.

جلال منش در پایان گفت: برنامه های این همایش به دو بخش تقسیم می شود. بخش اول مربوط به نمایشگاه و غرفه های مختلف آن است و بخش دوم مربوط به همایش که خودش شامل نشست های تخصصی و کارگاههای عمومی می شود، است.

سخنران بعدی این مراسم حجت الاسلام والمسلمین متو اندیشمند و پژوهشگر از کشمیر بود.

وی گفت: دنیای امروز از هزاران مشکل رنج می برد اما آنچه از صحبت های امام خمینی، شهید مطهری و رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران می فهمیم این است که جهان امروز بیشتر از فقر اقتصادی و مادی، از فقر فکری، معنوی و نبود الگوهای جامع رنج می برد. درست است که میلیون ها انسان شب ها گرسنه می خوابند ولی خوب است به این هم فکر کنیم که چند میلیارد انسان بدون اندیشه اصیل زندگی می کنند.

این اندیشمند پاکستانی تصریح کرد: امروزه شیعیان از جبهه فرهنگی بیشتر از جبهه نظامی آسیب می بینند. جبهه نظامی ما زمانی به ثمر خواهد نشست که در کنار جبهه فرهنگی باشد و این جزو دغدغه های رهبری هم هست. امیدوارم زودتر جبهه فرهنگی تشکیل شود تا خیال حضرت آقا هم راحت شود.

شفیق جرادی از متفکران و پژوهشگران لبنان سخنران دیگر این مراسم بود.

وی در صحبت هایش به این موضوع تاکید کرد که حفظ آثار رهبری برعهده همه مردم چه افراد دولتی و چه افراد عامی است اما این وظیفه به طور خاص بیشتر به عهده نسل جوان می باشد.

آخرین سخنران این مراسم حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم معاون موسسه پژوهشی حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری بود.

وی گفت: ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ که انقلاب ایران پیروز شد وقتی امام خمینی(ره)  صحبت از صدور انقلاب به میان آوردند اولین پیامشان این بود که پیروزی انقلاب اسلامی ایران تازه اول راه است و باید این جریان ارتقا و نفوذ پیدا کند. بنابراین فکر انقلاب اسلامی ایران این است که این جریان پیش برود و ما با گفتمان انقلاب اسلامی ایران مواجه هستیم. انقلاب اسلامی به مثابه یک فکر عقبه فکری و تاریخی دارد و به عنوان گفتمان اسلام ناب محمدی تلقی می شود. خواهش من از دست اندرکاران این همایش این است که صورت بندی که امام خمینی از اسلام داشتند را مبنای کار خود قرار دهند و در مقابل اسلام آمریکایی و اسلام عربستانی بایستند.

وی افزود: رسالت عظیم انقلاب اسلامی تعلیم ممیزات بین اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی است. امروزه اندیشکده های آمریکایی به این می اندیشند که یک اندیشه مخدوش را جانشین این اندیشه ناب کنند. در مقابل ما دو جبهه قرار دارد. جبهه اول، جبهه تحجر، واپسگرایی و تعصب بی منطق است. نمونه این خط فکری را در داعش می بینیم اما جبهه دیگر جبهه لیبرالیسم، اومانیسم، تجددگرایی وابسته و سکولاریسم است که گاهی این دو جبهه با هم پیوند برقرار و از همدیگر حمایت می کنند. هر دوی آنها هم جزو اسلام آمریکایی تلقی می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: آمریکایی ها از اسلام عربستان و ترکیه ناراحت نیستند چون اسلام آنها با اسلام ناب محمدی فاصله عمیق و مبنایی دارد. اسلامی که مخالف آن هستند انقلاب اسلامی است. راه اندازی ۲۰۰ شبکه فارسی زبان که در همه آنها تلاش می شود جلوه عقلانیت انقلاب و اسلام مخدوش شود نمونه این مخالفت ها است. بنابراین ما باید بتوانیم تلاش های فکری در این راستا را توسعه و تعمیق دهیم. امروزه جبهه فکری انقلاب اسلامی به چنان بلوغ و توانمندی رسیده که  به عنوان یک موضع فکری و مبنایی ایده های امام را مطرح می کند.

حجت الاسلام ذوعلم در پایان اضافه کرد: دیدگاه های رهبر معظم انقلاب به عنوان یک متفکر عالم ربانی و روشنفکر عقبه عمیقی در اندیشه حضرت امام(ره) و اسلام ناب محمدی دارد. لذا اندیشه انقلاب اسلامی باید امتداد پیدا کند و ما نباید فکر در صدد فهم و تکرار اندیشه های ایشان باشیم بلکه باید رویکرد و مقاصد ایشان را هم دنبال کنیم. ما در جبهه فرهنگی انقلاب به هم اندیشی های درونی و گفتگوهای جدی احتیاج داریم. علاوه بر آن فهم عمیق و تحلیل در اندیشه انقلاب به ما کمک می کند که بتوانیم نظریه پردازی بکنیم. مخاطبان ما در این عرصه گوناگون هستند بنابرای باید ادبیات و ابزارهای ما هم گوناگون باشد. یکی از مهمترین کارهایمان باید این باشد که در کشور خودمان گفتگو با نخبگان را بر سر مبانی گسترش دهیم و نواندیشی و آزاداندیشی اصولی مبنایی را جدی بگیریم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.