۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱
کد خبر: 500624

عبدالباری عطوان، سردبیر رونامه رای الیوم و تحلیلگر مشهور عرب، درخصوص هدف دونالد ترامپ از همکاری آمریکا با کشورهای عربی نوشت: آمریکا، عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به بهانه مقابله با ایران تا دلار آخر خواهد دوشید.

دلیل باج خواهی ترامپ از عربستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از الف، عطوان در سرمقاله روز یکشنبه این روزنامه نوشت: تماس های تلفنی اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا با سران کشورهای عرب خاورمیانه و جهان نشان می‌دهد که وی جمهوری اسلامی ایران و چین را در صدر لیست دشمنان خود قرار داده است.

وی می افزاید: همکاری دونالد ترامپ با برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و منطقه برای تحقق وعده های انتخاباتی اش در خصوص بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغال زایی در آمریکا و خریدهای کلان تسلیحات نظامی از سوی این کشورها به بهانه هراس از ایران است.

وی افزود: محور موسوم به میانه روی عربی به قدرت بازگشته است و ایران و همپیمانانش هدف این محور هستند؛ این مسئله بدین معناست که عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تا دلار آخر خود دوشیده خواهند شد؛ این سیاست خطرناک آمریکاست با عنوان مداخلات مجدد نظامی و افزایش تنش و درگیری و تروریسم، و طبق معمول در این میان، ملت های منطقه قربانیان این سیاست خواهند بود.

به نوشته عطوان، گویا ترامپ با این تماس ها قصد دارد محور موسوم به «ائتلاف میانه روی عربی» را مجددا احیا کند؛ ائتلافی که در دوران ریاست جمهوری بوش پسر و نومحافظه کاران به اوج قدرت خود رسیده بود؛ نومحافظه کارانی که واشنگتن را وارد جنگ های افغانستان و عراق کردند.

سردبیر روزنامه رای الیوم ادامه داد: شهروندان کشورهای ایران، عراق، سوریه، لیبی، یمن، سودان و سومالی به دستور ترامپ حق ورود به آمریکا را ندارند؛ البته این کشورها به این دلیل که کشورهای ورشکسته ای هستند برای این مسئله انتخاب نشدند بلکه به این دلیل است که کشورهای مذکور در اردوگاه و محور مقاومت قرار دارند و حامی مقاومت فلسطین و لبنان هستند؛ ممانعتی که در برابر سیاست های حمایتی آمریکا از رژیم صهیونیستی قرار می گیرد.

عطوان می نویسد، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد تا خطر ایران برای کشورهای حاشیه خلیج فارس را بزرگ جلوه دهد تا بتواند به خاطر حمایت خود، از آنان باج بگیرد.

'ترامپ تعمدا با سران کشورهای عربستان، مصر و امارات عربی متحده تماس گرفت و پس از این تماس ها بود که لحن رئیس جمهور آمریکا در قبال این کشورها کاملا تغییر کرد و لحن تهدید آمیز آن علیه ایران افزایش یافت؛ تهدیدی که آمریکا مدعی است ناشی از آزمایش موشکی و توافق هسته ای ایران و نقض قوانین سازمان ملل متحد است.'

عطوان خاطر نشان کرد که همزمان با این مسئله، چهار بالگرد آمریکا به یک اردوگاه در اطراف شهر «البیضاء» یمن که در اشغال القاعده است حمله کردند؛ حمله ای که در پی آن 40 نفر کشته شدند که بیشتر آنان زنان و کودکان بودند. در واقع این حمله، پیام محبت آمیزی برای ائتلاف متجاوز سعودی در یمن بود مبنی بر اینکه آمریکا از این ائتلاف حمایت می کند.

وی افزود: ما نمی‌دانیم در تماس 43 دقیقه ای ترامپ و ملک سلمان چه توافق هایی صورت گرفته است، ولی شواهد نشان می دهد که عنوان این توافق ها دشمنی با ایران و همپیمانانش در یمن، سوریه و عراق است و در مقابل، عربستان تأمین مالی زیرساخت هایی را عهده دار شده که ترامپ وعده آن را داده بود تا بدین ترتیب آمریکا مجددا به قدرت خود دست یابد.

تحلیلگر فلسطینی می نویسد، درهمین راستا تنش علیه ایران از سوی ترامپ به معنای معاملات سلاح آمریکا با عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به بهانه افزایش توانمندی نظامی آنها در برابر خطری است که در ظاهر ایران به وجود آورده است. شاید این معاملات، بخشی مالیاتی باشد که ترامپ از این کشورها خواسته است که به خاطر حمایت از آنان باید پرداخت کنند.

عطوان افزود: دو نکته مهم برای تایید اینکه عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس با مطالبات مالی و سیاسی ترامپ هماهنگ هستند، وجود دارد:

نخست اینکه حمایت ریاض و ابوظبی از سیاست ترامپ برای ممانعت از ورود شهروندان هفت کشور اسلامی به آمریکا و سکوت همه شیوخ و بزرگان دینی عربستانی در برابر اقدامات ترامپ و عدم انتقاد از آن که نشان دهنده دستورات و تهدیداتی صریح از سوی مقامات سعودی در این خصوص است.

دوم اینکه، 'خالد الفالح' وزیر انرژی سعودی اعلام کرده که این کشور سرمایه گذاری خود را در بخش نفت و گاز و آمریکا افزایش خواهد داد؛ مسئله ای که در تأیید سیاست های ترامپ در زمینه انرژی است. در واقع کشوری این سرمایه گذاری را در آمریکا انجام می دهد که طرحهای زیرساختی خود را به خاطر بحران مالی متوقف کرده و سیاست های ریاضتی را در قبال ملت خود در پیش گرفته است. در واقع این مسئله فقط می تواند به منزله باج به واشنگتن باشد، زیرا سرمایه گذاری در زمینه انرژی آمریکا به سود اعراب خلیج فارس و عربستان نیست.

عطوان معتقد است که ائتلاف عربی ترامپ شامل کشورهای پادشاه‌های عربی (6 کشور حاشیه خلیج فارس به همراه مغرب، اردن و مصر) که کشور جز ائتلاف میانه رو هستند، خواهد بود. با وجود اینکه ثابت شده که برخی از شهروندان این کشورها در تروریسم دست دارند ولی شهروندان آنان از سفر به آمریکا منع نشدند؛ این مسئله تشکیل این ائتلاف را تقویت می کند.

'در راستای حمایت ترامپ از این کشورها باید به تعهد وی به «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر مبنی بر تداوم حمایت نظامی از این کشور اشاره کرد. به هر حال ترامپ همان گونه که در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود، با ایران مبارزه خواهد کرد، ولی با سرمایه و نیروی کشورهای عربی.'
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.