رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حضور جمهوری اسلامی ایران در عراق به درخواست مشروع و قانونی این کشور است.

ولایتی: حضور ایران در عراق به درخواست این کشور است

به گزارش قدس آنلاین، یان کوبیش نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق عصر امروز (یکشنبه 17 بهمن)‌ با علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت‌وگو کرد.

ولایتی در این دیدار ضمن خوشامدگویی به نماینده سازمان ملل، با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از مسائل و مشکلات حاد منطقه‌ای که علیه ملت مظلوم منطقه ایجاد شده، ناشی از توطئه‌ها و دخالت‌های بیگانگان است، اظهار کرد: برخی از کشورهای خارجی و حامیان مرتجع آنها در منطقه به ایجاد فتنه و توطئه می‌پردازند که باید برای مقابله با این توطئه‌ها عزم جدی ایجاد شود و سازمان ملل در این زمینه می‌تواند تلاش‌های تاثیرگذاری را به عمل آورد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت جلوگیری از دخالت کشورهای مختلف در امور منطقه و از جمله عراق، تصریح کرد: سازمان ملل متحد نقش مهم و اساسی را در ایجاد این امر دارد و می‌تواند به ملت عراق کمک و از دخالت نیروهای خارجی در امور این کشور جلوگیری کند.

وی عراق را کشوری باستانی و با تاریخ و تمدن 5 هزار ساله و دارای ظرفیت‌های ارزشمندی عنوان کرد و گفت: کشورهای دلسوز و علاقمند به برقراری صلح و امنیت پایدار می‌توانند در صورت کمک به برقراری صلح در این کشور از نفت و گاز آنها استفاده کنند.

ولایتی به روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران و عراق دارای ارتباطات عمیق و گسترده هستند و دو ملت ایران و عراق و مسئولان عالی این دو کشور همواره برای توسعه این روابط تلاش کرده‌اند و جمهوری اسلامی ایران نیز همواره در کنار ملت‌های مظلوم منطقه علیه جریانات افراطی و تروریستی ایستادگی کرده و نقش مثبت خود را در ایجاد صلح و ثبات و توسعه هر چه بیشتر در منطقه و از جمله عراق و سوریه به عمل آورده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وجود سال‌ها دیکتاتوری بعد از جنگ جهانی اول در این کشور، گفت: تجربه دموکراسی در عراق تجربه بسیار مهمی است که با عنایت به این تجربه در کشور عراق باید در جهت حفظ تمامیت ارضی و هرگونه تحرکی که تجزیه عراق را بین گروه‌های مختلف این کشور از جمله کرد، شیعه و سنی دامن می‌زند، مبارزه کرد و این موضوع مهم غیرقابل مسامحه است.

وی تصریح کرد: سرنوشت مردم عراق ارتباط مستقیمی با ثبات و آرامش کشورهای منطقه دارد و جمهوری اسلامی ایران قویا از دولت مشروع و قانونی در این کشور به ویژه در مبارزه با هرگونه مظاهر تروریستی حمایت می‌کند و در ایجاد تثبیت و دموکراسی در این کشور تلاش خواهد شد.

ولایتی در بخش پایانی سخنان خود به حضور ایران در عراق اشاره کرد و گفت: حضور جمهوری اسلامی ایران در این کشور به درخواست مشروع و قانونی عراق است.
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.