فیلم سینمایی «اشنوگل» که یکی از آثار سینمایی تولیدشده در صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی با مشارکت معاونت فرهنگی شهرداری مشهد است، در بخش چشم‌انداز سینمای ایران در جمع ١١ فیلم دیگر حضور دارد.

ضرورت ساخت شهرک سینمایی انقلاب و دفاع مقدس در مشهد

قدس آنلاین - این فیلم اولین تجربه سینمایی هادی حاجتمند در مقام کارگردان در کنار علی سلیمانی است که به موضوع شهدای غواص مفقودالاثر می‌پردازد و دومین فیلمی‌ است که بعد از «تابستان طولانی»، از مشهد به جشنواره فیلم فجر راه می‏یابد.

حاجتمند درباره ایده شکل گیری فیلمنامه «اشنوگل» گفت: مهم‌ترین دلیل ساخت این فیلم این بود که بخش عمده‌ای از شهدای غواص را خراسانی‌ها تشکیل می‌دادند. این فیلمنامه یک ویژگی دراماتیک داشت. آن هم این بود که شما در منطقه خراسان نه دریایی می‌بینید و نه دریاچه‌ای اما جوانی از این منطقه به جنگ رفته و در آب جنگیده و شهید شده است.

وی درباره دیدگاهش نسبت به پرداختن به موضوع شهدای غواص با توجه به نمونه‌هایی که پیش ازاین در این باره ساخته شده است، گفت: من به سینمای دفاع مقدس علاقه‌مندم و سال‌ها در این عرصه برای کارگردانان بزرگ سینمای جنگ شاگردی کرده‌ام. با همه کمبودهای این فیلم، «اشنوگل» اولین مشق سینمایی‌ام هست و خوشحالم که با همه این کمبودها، اتفاقات خیلی خوبی در این زمینه افتاده است.

وی اضافه کرد: من 2 فیلم «دایو» و «اروند» که با موضوع شهدای غواص ساخته شده است را دیده‌ام ولی قصه «اشنوگل» کاملاً با آنها متفاوت است. «اشنوگل»  یک قصه دوسویه‌ است؛ قصه خواهری که به سازمان مجاهدین می‌پیوندد و برادری که فرمانده جنگ می‌شود و این 2 قصه در یک نقطه تلاقی می‌کنند. «اشنوگل» حرف‌های جدیدی برای گفتن دارد.

این کارگردان دربارهشرایط ساخت این فیلم گفت: «اشنوگل» در شرایط خیلی سختی ساخته شد. بودجه‌ای که صرف ساخت این فیلم شدپف کمتر از نیم میلیارد تومان بود. من در اینجا از کمک‌ها و حمایت‌های شهرداری مشهد و صدا و سیمای خراسان رضوی تشکر می‌کنم. «اشنوگل» یک فیلم مشهدی است ولی در مشهد ساخته نشده است. چرا؟ چون شرایطش وجود نداشت. بخش عمده‌ای از فیلم در شهرک دفاع مقدس ساخته شده است. شهرک سینمایی در مشهد وجود ندارد.شهرک سینمایی تنها یک بیابان با 50 تا تانک شهرک دفاع مقدس نیست بلکه چنین لوکیشنی تجهیزات و امکانات فراوان می‌خواهد.

حاجتمند گفت: من به دوستان ارشاد، آستان قدس و حتی شهرداری گفته‌ام که بیاییم دور هم جمع شویم و هم‌فکری کنیم که نه‌تنها یک شهرک دفاع مقدس که یک شهرک انقلاب بسازیم؛ شهرکی که 2 تا از خیابان‌هایش درگیر اتفاقات انقلاب بشود. خیلی از دوستان من در همین شهر هستند که با اینکه فیلمسازان مستعدی هستند ولی بودجه‌ای برای ساخت فیلمشان ندارند.

وی درباره راهیابی 3 کارگردان خراسانی به سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: امسال من، کاظم مولایی و ابراهیم ایرج‌زاده تنها کارگردانان شهرستانی جشواره هستیم. فیلم من مشهدی بود ولی «کوپال» به کارگردانی کاظم مولایی اصلاً سبزواری نبود و هیچ نشانه‌ای از این شهر و فرهنگ آن در فیلم ندیدم. واقعاً دلم می‌خواست با توجه به این همه فیلم تهرانی که در کاخ جشنواره به نمایش درمی‌آید، یک فیلم سبزواری ببینم. اصلاً شاید علت اینکه «اشنوگل» در کاخ جشنواره در میان کلی فیلم تهرانی دیده شد، همین بود که این فیلم کاملاً مشهدی است و اصالت خودش را دارد.

حاجتمند ادامه داد: خوشبختانه امسال تنوع ژانری خیلی خوبی داریم ولی متأسفانه هنوز شکاف بین منتقدان، جشنواره‌بُروها، مخاطبان خاص و عامه مردم که صاحبان اصلی سینما هستند پر نشده است. بدبختانه دوستان منتقد ما عینکی دارند که این عینک فیلترهایی عجیبی دارد که اجازه نمی‌دهد یک سری چیزها را ببینند که یکی از آن چیزها، مردم است.

وی درباره تغییرات جشنواره امسال گفت: چرا من نباید در کنار فیلم‌اولی‌ها فیلم‌هایی که با بودجه کم ساخته شده‌اند، رقابت کنم؟ چرا من باید در کنار کارگردانی قرار بگیرم که کلی بودجه خرج فیلمش کرده است؟ آیا فیلمی ‌که با 5 میلیارد ساخته شده است با فیلم من که با 300 میلیون تومان ساخته شده است، در کنار هم قرار می‌گیریم؟

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.