آیت الله اعرافی از پذیرش بیش از ۱۵ هزار طلبه جدید الورود برای سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: پذیرش طلبه در بیش از ۶۰۰مدرسه علمیه در سراسر کشور صورت می گیرد.

پذیرش بیش از ۱۵ هزار طلبه در سال تحصیلی جدید/ تدوین ۲۰ نظام جامع علمی در حوزه

به گزارش «قدس آنلاین»،  آیت الله علیر ضا اعرافی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت پذیرش حوزه های علمیه سراسر کشور برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر اظهار داشت: از رسانه هایی که با مباحث حوزوی و علمی همکاری دارند جای تشکر و تقدیر دارد و فعالان در عرصه اطلاع رسانی واجد ارزش هستند، چرا که مباحث علمی و بنیادی در حوزه و دانشگاه نقش مهمتری دارد و پرداختن اصحاب رسانه به این مسائل نیز اهمیت بیشتری دارد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره محور نخست سخنان خود در مورد پذیرش حوزه های علمیه ابراز داشت: حوزه های علمیه در تاروپود فرهنگ و جامعه بوده اند ولی شاید آگاهی های عمقی نسل جوان از این تاریخ اثر گذار کمتر باشد، درحالی که حوزه های علمیه نهادی هستند که در طول بیش از هزار سال حتی در جهان اثر گذار بوده اند.

حضور فعال حوزه در تاریخ علمی و فرهنگی کشور

وی با بیان این که هیچ گاه تاریخ علمی و فرهنگی حوزه های علمیه قطع نشده است، ابراز کرد: حوزه همواره در علوم و دانش های محور بوده اند و حجم زیادی از دانش ها در همین حوزه تولید شده است و به طور ویژه در ایران اسلامی حوزه های علمیه با تاریخ ما عجین هستند و همیشه اجتماعی بوده و در کنار مردم حضور داشته اند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: حوزه های علمیه همیشه بر سنت های پیشین و ارزش های اصیل تأکید داشتند تلاش کردند هماهنگ با نیازها مسیر تحولی و تکاملی را طی کنند.

آیت الله اعرافی رابطه حوزه های علمیه با دانشگاه را مثبت ارزیابی و تأکید کرد: حوزه با نسل جوان و نوجوان رابطه نزدیک و دوستانه دارد و باید تأکید کنیم از درون این حوزه های علمیه به رغم کمبود امکانات با همان روحیه و ذی طبگی چهره های بزرگی بیرون آمده اند و افرادی ممتاز از نظر فکری، علمی، سیاسی و اجتماعی تربیت شده اند.

وی نمونه بارز تربیت شدگان حوزه را در عصر حاضر امام راحل دانست و خاطرنشان کرد: تقاضا داریم نسل جوان بیشتر به حوزه شناسی توجه داشته باشد، اما ما قبول داریم حوزه علاوه بر اینکه مطالبه کننده هست باید پاسخگو به انتقادها نیز باشد و البته سهام دار همه این مسائل، اسلام، اولیای اسلامی و حضرت امام زمان(عج) و ملت شریف ایران هستند.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به محور دوم سخنان خود، به ضرورت جذب درست طلبه تأکید کرد و عنوان داشت: پذیرش و نظام پذیرشی باید هماهنگ با زمانه باشد و طبعا هرساله یک نظام پذیرشی و یک ظرفیت پذیرشی تدوین می شود و طبق آن جمعی از جوانان ونوجوانان را در حوزه ها پذیرایی می کنیم و امسال هم با تأکید بر برخی از نکات جدید نسبت به جذب جدید اقدام می کنیم.

فعالیت ۶۵۰ مدرسه علمیه و مرکز تخصصی در کشور

وی عنوان داشت: در حوزه برادران بلند مدت و کوتاه مدت بیش از ۶۰۰ مدرسه در کشور با محوریت قم داریم و نزدیک به ۵۰ مرکز تخصصی داریم و در مورد ظرفیت پذیرش هم باید گفت در سال جاری همچون سال قبل بیش از ۱۵ هزار طلبه از مقطع هشتم نظام جدید، دیپلم و مقاطع دانشگاهی پذیرش خواهیم داشت که ثبت نام از ۱۵ بهمن آغاز شده و تا ۱۵ فرودین ادامه پیدا می کند.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که در انتخاب افراد هوش علمی، استعداد و هم حس معنوی و اخلاقی در نظر گرفته می شود، تصریح کرد: اخلاق لازمه کار بزرگ روحانیت است و داوطلبان برای تأمین این موارد آزمون، مصاحبه و دوره اختبار و تثبیت را طی می کنند، بنابراین نگاه ما بر هوش علمی، هوش اجتماعی و معنوی و حس مسؤولیت است که باید احراز شود.

وی در ادامه با اشاره به این که مبنای ما در جذب بر کیفیت است، عنوان کرد: ما امسال کیفیت را بیش از گذشته مورد تأکید قرار می دهیم و البته نگاه به کمیت هم داریم، چراکه نیازهای جدی جامعه در سطوح مختلف جامعه نیز به کمیت برمی گردد.

وی با بیان این که چند گروه در فضای جذب می توانند یاری گر حوزه باشند، به حساسیت کار رسانه ها در این امر اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: رسانه ها باید با نگاه جامع وارد شوند و در جذب واطلاع رسانی یار و یاور ما باشند.

وی عنوان کرد: گروه دوم آموزش و پرورش هستند که ما تقاضا می کنیم دانش آموزان را از نظر مشاوره و هدایت تحصیلی درست راهنمایی کنند و ظرفیت های حوزه را به آنها نشان داده و افراد برجسته را برای ورود به حوزه معرفی کنند، چرا که انتخاب امسال ما هرچه بهتر باشد برای ۱۰ سال و ۲۰ سال آینده ما تأثیر گذار است، البته خود دانش آموزان نیز باید در این مقوله تحقیق کرده و استعدادیابی از خود داشته باشند.

خانواده ها استعداد فرزندان خود را برای حوزه و دانشگاه بسنجند

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: خطاب سوم ما با خانواده های محترم است تا فرزندان شان نسبت به حوزه یا دانشگاه بهترین انتخاب را با توجه به علایق و استعدادهای خود داشته باشند و در نهایت خطاب با دانشجویان است، چراکه بخشی از ظرفیت پذیرش ما از دانشگاهیان بوده و حداقل پنج هزار نفر از مقاطع دانشگاهی وارد حوزه شده و تحصیل می کنند و همین مسأله می تواند نماد وحدت حوزه و دانشگاه باشند.

وی با بیان این که اساتید حوزه در انتخاب طلاب، به گزینش و جذب صحیح می توانند کمک رسانی خوبی باشند، یادآور شد: اساتید می توانند کارگروه هایی را تشکیل دهند و بیان کنند که یکی از بهترین راه های ارتقای علمی، حضور در حوزه و ترقی در علوم انسانی و اسلامی است.

آیت الله اعرافی افزود: البته در چند ماه گذشته از طلاب و فضلا بیش از هزار پیشنهاد و طرح به دست مدیریت رسیده است که همگی تنظیم شده و در طرح های جدید مورد توجه قرار گرفته است و از همه طلاب و اساتید و رسانه ها که در این مسأله وارد شدند کمال تقدیر و تشکر را داریم و از جانب مراجع و رهبر معظم انقلاب هم نکات بسیار خوبی به دست ما رسیده است که همگی در دوران مدیریت جدید لحاظ خواهد شد.

وی با بیان این که حوزه علمیه مصمم است از تراث گذشته محافظت کرده و مسیر پویایی و تحول را دنبال کند، خاطرنشان کرد: امروز علاوه بر سند چشم انداز که تدوین شده، ۱۰ ها طرح و پروژه در حال بررسی و اقدام است و نزدیک به ۲۰ نظام جامع اعم از نظام علمی، رشته ای و تخصصی، کارویژه های روحانیت، خدمات هدفمند، نظام استادی و گروه های علمی، اعطای اختیارات بیشتر به حوزه های شهرستان ها تدوین شده است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به تأکیدات مراجع بر حضور طلاب در مناطق مختلف کشور، یادآور شد: اگر ما صد هزار مسجد داشته باشیم که بخواهند فعال باشد تمام این مساجد هم باید یک روحانی تمام وقت داشته باشد، بنابراین نزدیک به صدهزار امام جماعت نیاز است و البته روحانی می خواهیم که همه مهارت های فرهنگی و اجتماعی را دارا باشد ولی امکانات زیادی نداریم.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت جلوگیری تز توقف بدون فلسفه و رکود در حوزه، عنوان کرد: مهاجرت مبنای اصلی حوزه است که باید معالجه شود که به نیازهای موجود برمی گردد و مجموعه دستگاه های تبلیغی و خود مردم باید استقبال کنند.

آیت الله اعرافی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد پیام راهپیمایی ۲۲ بهمن برای آمریکا و رییس جمهوری یاوه گوی جدید این کشور، ابراز داشت: تأکید ما در حوزه بر انقلابی ماندن در همه ابعاد علمی فکر و اجتماعی است و بر حضور حوزه و روحانیت در همه صحنه های انقلاب تأکید می کنیم و مردم و روحانیت ما باید این راهپیمایی را مهم بشمارند و این حضور را جدی بگیرند که همین حضور امیدواری بزرگی برای جبهه مقاومت در کشورهای مختلف جهان خواهد بود.

منبع: خبرگزاری رسا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.