۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
کد خبر: 501035

روزهای سخت زندگی‌اش به پایان رسیده، بالاخره بعد از کلی کار کردن تصمیم می‌گیرد، پس اندازهایش را روی هم بگذارد تا بتواند یک وسیله نقلیه بخرد که دیگر آخر شب خسته و کوفته مجبور نشود، با پای پیاده به خانه برود. بعد از کلی پرس و جو متوجه می‌شود نمی‌تواند با آن مبلغ موتور سیکلت دلخواهش را بخرد.

کلاهبرداری با موتور فروشی قسطی

قدس آنلاین - غرور جوانی‌اش به او اجازه نمی‌دهد برای خرید یک موتورسیکلت چندصد هزار تومانی از دوستانش پول قرض بگیرد، به همین دلیل صبر می‌کند تا ماه آینده با همان پول اندک بتواند قسطی هم که شده صاحب یک وسیله نقلیه شود.

به تمام دوستانش می‌سپارد که اگر موردی پیدا شد به او خبر بدهند تا اینکه از طریق یکی از دوستانش متوجه می‌شود، موتورسیکلتی  با مبلغ مورد نظر او در سایت دیوار پیدا شده است.او از دوستش تقاضا می‌کند با فروشنده ارتباط بگیرد تا بتواند آن را هر چه زودتر بخرد، اما فروشنده فرصت طلب در همان تماس اول می‌گوید برای فروش عجله دارد و باید خیلی زود حداقل نصف پول به دستش برسد و اگر شما  آن را پسندیده‌اید، شماره کارت می‌دهم نصف مبلغ را واریز کنید و بقیه آن را موقعی که موتورسیکلت را برای شما آوردم، می‌گیرم.

مردجوان از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجید، اما بعداز کلی انتظار زمانی که موتور به دستش می‌رسد، تعجب می‌کند که چرا همان موتور سیکلتی نیست که قبلاً در سایت دیده بود. به فروشنده می‌گوید این موتورسیکلتی نیست که من انتخاب کردم اما از آنجایی که آن موتورسیکلت توسط پیک ارسال شده بود و با فروشنده هیچ ارتباطی نداشت حرفش به جایی نمی‌رسد، تماس‌های مکررش با شماره تماس موتور فروش هم به جایی نمی‌رسد چون خاموش است.

مرد که تمام رویاهایش را برباد رفته می‌بیند به هر دری می‌زند اما همیشه به بن بست می‌رسد تا اینکه در نهایت موضوع را باصاحبکارش درمیان می‌گذارد و به اصرار او از فروشنده شکایت کرده و راهی پلیس فتا می‌شود.

مأموران پلیس فتا پس از بررسی‌های تخصصی وشناسایی فروشنده موتورسیکلت درسایت دیوار متوجه می‌شوند که این مرد تنها طعمه این موتورفروش نبوده و او با همین شگرد تا کنون ازدهها شهرونددیگر هم کلاهبرداری کرده است .

اگر چه متهم درجریان یک عملیات غافلگیرانه توسط پلیس فتا بازداشت می‌شود تا به شاکیانش پاسخگو باشد اما باید درخریدهای غیر حضوری نکاتی را رعایت کنیم تا گرفتار این قبیل افراد سودجو نشویم.  

در همین راستا مهدی حقدادی قاضی ویژه جرایم رایانه‌ای نکات مهم درمورد معاملات غیر حضوری را یادآوری می‌کند:

بهترین و مطمئن ترین روش انجام معاملات در سایت نیازمندی مانند نرم افزارهای دیوار و شیپور خرید حضوری و دیدن کالا از نزدیک است، تا از این راه کیفیت کالا و انطباق ویژگی‌های ذکر شده در آگهی، با واقعیت نزدیک باشد.

وی افزود : یکی از روش‌های مناسب  ومطمئن جهت انجام معامله غیر حضوری استفاده از پست (Cash on Delivery) می‌باشد، در این اقدام  پستچی کالا را به شما تحویل داده و شما پس از بررسی و اطمینان از مطابقت آن با اطلاعاتی که فروشنده به شما داده بود می‌توانید مبلغ را به پستچی پرداخت کنید و یا در صورت عدم مطابقت کالا با اظهارات فروشنده و یا وجود خرابی کالا را توسط پستچی آن را قبول نکنید .

این قاضی ویژه جرایم رایانه‌ای در ادامه تصریح کرد : نرم افزارهای ثبت آگهی همچون دیوار ،شیپور وغیره همانند نیازمندی‌های روزنامه‌ای،از هویت آگهی‌دهندگان ناآگاه  هستند و هیچ احراز هویتی به معنای دقیق کلمه صورت نمی‌گیرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.