استان ها: بنا بر گزارش‌های رسیده ۹ شهر و ۸۰۰ روستای گیلان طی چند روز اخیر گرفتار برف و کولاک شدند و ساکنان همچنان با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

برق بحران «مدیریت بحران»گیلان را گرفت/مدیران تسلیم برف، مردم چشم انتظار برق

قدس آنلاین - علیرضا لعل اکبری: قطعی برق ۷۱ هزار خانوار به دلیل فرسوده بودن شبکه و کندی بازگشایی راه‌های استان به دلیل نبود برف روب و کمبود امکانات از جمله مشکلات پیش روی هموطنان گیلانی است. این مشکل به حدی بود که تا ۴ روز پس از بحران برف اخیر در گیلان برق ۸ هزار و ۵۰۰ خانوار همچنان قطع بود.

آماده بودیم اما راه‌ها بسته بود

در همین حال مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق گیلان در گفت‌وگو با قدس آنلاین از آخرین اقدام‌های صورت گرفته برای رفع مشکل برق استان گیلان می‌گوید: با همت گروه‌های امداد رسانی همه برق مناطق شهری استان و برخی از روستاها وصل شده است.

حمیدرضا حکمت می‌افزاید: طبق آخرین اطلاع، حدود ۴ هزار و ۲۰۰ خانوار روستایی باقی مانده، با قطعی برق مواجه هستند.

وی اظهار می‌دارد: نیروهای امدادی شرکت توزیع برق استان در قالب ۸۶ اکیپ در حال رفع قطعی برق روستاهای خمام و کوچصفهان شهرستان رشت هستند.

وی از توجه این شرکت به هشدارهای هواشناسی قبل از وقوع برف و کولاک اشاره می‌کند و می‌گوید: با اطلاع از وقوع حادثه ۱۲۰ اکیپ امدادرسانی آماده شدند اما به دلیل بسته شدن راه‌ها و کندی عملیات بازگشایی راه‌ها کار امدادرسانی با مشکل مواجه شد.

نبود ماشین آلات و تجهیزات مناسب

حکمت می‌افزاید: اگر شهرداری و دیگر نهادها از ماشین‌آلات و تجهیزات مناسب برخوردار بودند، عملیات بازگشایی راه‌ها سرعت بیشتری می‌گرفت و نیروهای امدادی شرکت برق به موقع در محل حوادث حضور پیدا می‌کردند، با قطعی طولانی برق در شهر و روستاها روبه‌رو نمی‌شدیم.

وی خاطرنشان می‌کند: بارش ۷۰ سانتیمتری برف به مدت ۱۲ ساعت و باد با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت سبب شد شبکه برق استان متحمل خسارت‌هایی شود.

وی با اشاره به خسارت‌های شبکه برق حوزه شهرستان رشت، می‌گوید: افتادن ۵۰ اصله درخت بر روی سیم‌های برق، پاره شدن اکثر کابل‌های انتقال برق به دلیل سنگینی برف و همچنین شکسته شدن بیش از هزار و ۲۰۰ تیر بتنی ازجمله این خسارت‌ها بود.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان گیلان به همکاری و کمک دیگر استان‌های کشور اشاره می‌کند و می‌افزاید: از استان‌های تهران، قزوین، البرز، غرب مازندران و زنجان اکیپ‌های کمک رسانی به گیلان اعزام شدند.

بحران برف و ظهور گلایه‌ها

در همین حال نماینده مردم رشت در مجلس نیز از بی‌توجهی‌های وزارت نیرو گلایه می‌کند و می‌گوید: وزارت نیرو به ویژه توانیر به استان گیلان توجه ندارد و فرسودگی شبکه‌های برق، مردم استان گیلان را گرفتار کرده است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی تصریح می‌کند: بارها بنده به وزیر نیرو و رئیس توانیر برای فرسودگی شبکه برق گیلان نامه نوشتم، اما متأسفانه توجهی نشد.

از سوی دیگر محمدعلی نجفی استاندار گیلان هم که از وزیر نیرو برای برطرف کردن مشکل قطعی برق استمداد خواسته بود از عملکرد حوزه مدیریت شهری در رشت گلایه‌مند است.

این گلایه‌ها در حالی مطرح می‌شود که رئیس مجمع نمایندگان گیلان خواستار معرفی مدیران ضعیف استان شد.

انتظار از مسؤولان

این موضوع در حالی است که هموطنان استان گیلان در سال‌های قبل یعنی ۸۳ و ۸۶ نیز با بارش برف یک و نیم متری روبرو شده بودند و انتظار می‌رفت این بار با وجود اینکه هشدارهای هواشناسی از قبل داده شده بود با مشکلات زیادی مواجه نشوند اما به نظر می‌رسد به دلیل ضعف مدیریت و نبود پیش بینی‌های لازم، با بارش برف بار دیگر استان با مشکل روبه رو شود.

با این حال ساکنان استان گیلان از مسؤولان خود انتظار دارند نسبت به رفع کاستی ها بیش از پیش اقدام کنند و قبل از وقوع بارش برف سنگین، با مطرح کردن گلایه ها و برطرف کردن موانع موجود، دستگاه‌های امدادرسانی را مجهز کنند تا مردم دچار مشکل نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.