دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی با بیان اینکه حجم 99 درصدی قاچاق پوشاک در بازار صحت ندارد گفت: چنین چیزی صحت ندارد و این رقم چیزی در حدود ۴۰تا ۵۰درصد است.

۵۰ درصد پوشاک خارجی بازار قاچاق است

قدس آنلاین - پوشاک قاچاق، صنعت وبازار داخلی  را با چالشی جدی مواجه کرده است. وجود حجم گسترده‌ای از مارک‌های معروف ویا متفرقه پوشاک در بازار نشان می‌دهد که نظارت دقیقی روی این بازار اعمال نمی‌شود و ورود ۳میلیارد دلار پوشاک قاچاق به کشور نفس تولیدکنندگان داخلی را به شماره انداخته است. به گفته برخی فعالان این صنعت در کشور هم اکنون ۹۹درصد پوشاک خارجی موجود در بازار قاچاق است.   

در این زمینه یکی از مسؤولان مبارزه با قاچاق کالا وارز با بیان این که حجم ۹۹درصدی قاچاق پوشاک در بازار صحت ندارد و این رقم چیزی در حدود ۴۰تا ۵۰درصد است وهمین رقم نیز با نظارت‌های گسترده در حال کاهش است، تصریح کرد: هم اکنون این بازار با کمک اتاق اصناف و بازرسان اتحادیه وسایر تشکل‌ها ودستگاه‌ها رصد می‌شود وحتی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا وارز نیز بر اساس وظایف تعریف شده کار نظارت وبرخورد را انجام می‌دهد.

افشاری با بیان اینکه بحث قاچاق پوشاک به کشور بسیار پیچیده است، اظهارداشت: در این زمینه ممکن است تداخلی وجود داشته باشد که کار نظارت را دشوار می‌کند.

وی افزود: به عنوان مثال برخی کارخانه‌های داخلی محصولات خود را به اسم برندهای ترکیه وایتالیا تولید وبه بازار عرضه می‌کردند که وقتی پرونده آن‌ها به تعزیرات رسید تولیدکنندگان عنوان کردند که این تولیدات داخلی اما به اسم برندهای معروف خارجی است که پس از بررسی کارشناسان دادگستری وتعزیرات مشخص شد که این مسأله صحت دارد.

* بازار پوشاک پیچیده است

وی با بیان این که برخی مواقع پوشاک تولید داخل از ترکیه وچین وایتالیا نیز بهتر است، تصریح کرد: از سویی اکنون کارخانه‌هایی در کشور داریم که برای ایتالیا وترکیه جنس مطلوب تولید می‌کنند که همین مسایل کار نظارت بر این بازار را پیچیده‌تر کرده است.

افشاری اظهارداشت: باز این اتفاقات در حالی است که برخی پوشاک وکالاهای چینی بامارک ایرانی وارد کشور می‌شوند که بعد مشخص می‌شود متقاضیان داخلی برای خرید این کالا به چینی‌ها سفارش داده‌اند که بخشی از آن به صورت قاچاق وبرخی دیگر به صورت واردات رسمی صورت می‌گیرد.  

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون سازمانی نیست که در مقابله با پدیده قاچاق کم کاری کند اما امکانات وتجهیزات در این زمینه باید افزایش یابد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا وارز خراسان رضوی تصریح کرد: به عنوان مثال حجم گسترده کامیون‌ها از برخی مبادی به سمت شهرها حرکت می‌کنند که نظارت همه آن‌ها در یک حجم زمانی بلندمدت و به دلیل ایجاد مواردی از جمله ترافیک گسترده امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه کامیون‌ها و کانتینرهای حامل بار از همان مبادی ورودی باید کنترل شوند، خاطرنشان کرد: هم اکنون گشت‌های مشترک ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز وسایر دستگاه‌ها 

با این پدیده شوم برخورد می‌کنند واز نظر روانی هم برای قاچاقچیان ناامنی بوجود می‌آوریم.

اما در این زمینه یک مسأله‌ای وجود دارد که پس از گذشت کامیون‌های حامل بار از مبدأ کار نظارت دشوارتر می‌شود و پس از ورود کالا به بازار کار نظارت سخت‌تر هم می‌شود که نظارت جدی باید از همان مبادی ورودی ومرزها صورت بگیرد.

* تجهیزات نظارتی کافی نیستند

وی تجهیزات روز گمرکات ومبادی ورودی را برای رصد کالاها وبارها، ناکافی دانست وتصریح کرد: هم اکنون روزانه تنها ۴هزار دستگاه کانتینر در بندر شهید رجایی وارد کشور می‌شود که اگر هر کدام از این‌ها برای تخلیه معطل شوند باید هزینه‌های کشتی وانبار وسایر موارد را بپردازند.

وی با بیان این که برخی دستگاه‌های ایکس ری قدیمی است که این موضوع کار نظارت را دشوار می‌کند، خاطرنشان کرد: بنابراین دستگاه‌ها به خصوص گمرکات ملزم شده‌اند تا از دستگاه‌های جدیدی استفاده کنند که کانتینر ویا خودرو را در حال حرکت اسکن می‌کند که اگر سامانه‌های الکترونیکی نظارتی دستگاه‌ها به هم متصل شوند کنترل بارها به راحتی قابل انجام است.

وی تصریح کرد: هم اکنون برخی واردکنندگان نیز به دلیل بداظهاری ویا خلاف اظهارات در برگه کالا از این نقایص سوءاستفاده می‌کنند که باز هم چندین تریلی در تهران با همت ستاد مبازره با قاچاق کالا وارز توقیف شده اند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در این زمینه برخی واردکنندگان در اظهارنامه خود قطعات یخچال عنوان کرده بودند در حالی که یخچال «ساید باید ساید» وارد کشور کردند، تعرفه ورودی قطعات یخچال ۱۶درصد اما یخچال ساید ۶۴درصد است که به دلیل حجم ورودی بالای کالا نظارت‌ها پاسخگو نیست.

درهمین حال دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک نیز ۹۹ درصد پوشاک خارجی بازار را قاچاق دانست و گفت: متأسفانه مراکزی در خود وزارت صنعت هستند که در اجرای بخشنامه ساماندهی پوشاک خارجی که شهریورماه ابلاغ شده بود، اهمال می‌کنند.

سعید جلالی قدیری افزود: مشاهدات ما نشان می‌دهد ۳ میلیارد دلار پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که از این میزان فقط ۳۰ میلیون دلار اظهار نامه رسمی گمرکی دارند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.