گویا موضوع قتل همسر ناصرمحمدخانی هنوز دغدغه فیلمسازان ماست. امسال هم علی عطشانی فیلم «یادم تو را فراموش» را بر اساس همین قصه ساخته و خودش نیز معتقد است این فیلم یک اثر متفاوت است؛ هم از نظر موضوع و هم از نظر تکنیک ساخت.

یک عاشقانه متفاوت ساخته‌ام

قدس آنلاین - فیلم سینمایی «یادم تو را فراموش» هفتمین و جدیدترین اثر بلند سینمایی علی عطشانی است که تهیه‌کنندگی آن را نیز خود او بر عهده دارد. فیلمنامه این فیلم به قلم پیمان عباسی و بر اساس پرونده شهلا جاهد نوشته شده است که به جرم قتل همسر ناصر محمدخانی (فوتبالیست)، در سال 1389 اعدام شد.

این فیلم در بخش «چشم‌انداز» سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.  «یادم تو را فراموش» داستان «دامون»، مربی برکنارشده یکی از باشگاه‌های پرطرفدار، است که با دختری که سال‌ها پیش با او ارتباط داشته، روبه‌رو می‌شود.در این فیلم بازیگرانی چون حسین یاری، آزاده مهدی‌زاده، میترا حجار، ماه‌چهره خلیلی، مازیار فلاحی، خشایار راد و بیتا عطشانی حضور دارند.

از ساخت این فیلم بگویید. در اخبار آمده بود که این فیلم بازخوانی پرونده شهلا جاهد است.

از زمانی که این ماجرا رسانه‌ای شد، دغدغه من شده بود و به‌شدت پیگیر ماجرا بودم. از آن طرف، مدت‌ها بود که به دنبال یک فیلمنامه عاشقانه میگشتم و دلم می‌خواست یک فیلم عاشقانه خوب بسازم. تا اینکه متوجه شدم پیمان عباسی، زمانی که این ماجرا علنی شده بوده، در تمام دادگاه‌های شهلا جاهد شرکت کرده بوده و کلی تحقیقات در این باره دارد و طرحی سینمایی در زمینه این قضیه نوشته است.

وقتی که پیمان این موضوع را با من مطرح کرد، متوجه شدم که طرح او بستر لازم را که به یک عاشقانه خوب تبدیل شود، دارد. طی جلسات زیادی که با او داشتم، فیلمنامه را بردیم به سمت یک برشی از زندگی این فوتبالیست معروف که شما هم گفتید. قصدمان فقط این بود که جنبه عاشقانه آن پرونده را به تصویر بکشیم و فکر می‌کنم که یک عاشقانه خیلی متفاوتی هم از کار در آمده است.

فکر می‌کنم آخرین عاشقانه متفاوتی که در سینما به خاطر دارم، «شوکران» بهروز افخمی است.

بله فیلم‌هایی مثل «سوته‌دلان» و «داش آکل» را در قبل از انقلاب داشته‌ایم که صحنه‌های عاشقانه داشته‌اند ولی بعد از انقلاب این اتفاق نیفتاده بود. اما ولی من می‌خواهم به شما بگویم که این فیلم عاشقانه با تمام مثال‌های اندکی که پیش از این در سینما داشته‌ایم، خیلی متفاوت است و در واقع برای اولین بار است که چنین این اتفاقی در سینمای بعد از انقلاب افتاده است آن هم با کمک دوستانمان در وزارت ارشاد بوده که صحنه‌ها و لحظات عاشقانه بین 2 نفر و تمام دیالوگ‌هایی که بینشان برقرار شده و همه حسی که نسبت به هم دارند و... خیلی با جزییات بیان گشته است. نمی‌دانم شاید تا الان موقعیتش پیش نیامده بوده ولی به هر جهت تا به امروز فیلمی‌ نبوده که به این شکل و به این قضایا پرداخته شود.

گفتن از این فیلم هر بیننده‌ای را برای دیدنش وسوسه می‌کند. این فضاهای عاشقانة‌ با جزییات کامل باید حال و هوای خاصی داشته باشد.

به خاطر دارم اولین جلسه‌ای که با پیمان عباسی راجع به این طرح و فیلمنامه صحبت می‌کردیم، هوا ابری بود. به او گفتم شنیده‌ای می‌گویند هوای ابری هوای عاشقانه است؟ و سپس به وی گفتم این فیلمنامه باید کلاً ابری باشد و دل تمام سکانس‌هایش گرفته باشد که فکر می‌کنم تا حدود زیادی این اتفاق افتاده است.

این مواردی که به آن اشاره کردید، می‌تواند جزو ویژگی‌های فیلمنامه محسوب شود؟

بله، فیلمنامه در شکل‌گیری این عاشقانه نقش بسزایی دارد. چون حتی بعد از اینکه فیلمنامه را از پیمان گرفتم، یک بار هم خودم آن را بازنویسی کردم که به آنچه می‌خواهمف برسم.

این فیلمنامة ویژه بازی‌های ویژه‌ای را هم می‌طلبد.

بله دقیقاً. نمی‌شود حضور بازیگران فیلم را در این کار نادیده گرفت. مثلاً میترا حجار واقعاً نقش بسیار متفاوتی را نسبت به دیگر نقش‌هایش ایفا کرده است یا حتی حسین یاری را که بعد از مدت‌ها خیلی خوب می‌بینید یا مازیار فلاحی که بازی خیلی متفاوتی داشت.

کدام بخش از روند ساخت زمان بیشتری را به خود اختصاص داد و کار را سخت کرد؟

فیلمنامه مهم‌ترین و سخت‌ترین بخش کار بود زیرا سعی کردم مستندات زیادی راجع به آن اتفاق ببینم و دست به تحقیق و پژوهش و صحبت با کسانی که در این فضای عاشقانة عجیب قرار داشتند، بزنم.

از تکنیک خاصی در روایت این فیلم استفاده کرده‌اید؟

برای اولین بار در ساخت فیلم‌هایم سعی کردم از حرکات رونین استابلایزر فراوانی استفاده کنم. به این دلیل دستم در دکوپاژ باز بود و باید منتظر بمانم و شاهد بازخوردهای مخاطبان در این زمینه باشم.

سینمای ما عادتی به اکران این‌گونه موضوعات و فیلم‌ها ندارد. با توجه به اینکه کار قبلی شما (پارادایس) هم با مشکل اکران مواجه شده است، این نگرانی درباره «یادم تو را فراموش» وجود ندارد؟

نه، این فیلم اصلاحیه‌های وزارت ارشاد را دارد و پروانه نمایشش آماده است.

با تغییرات جشنواره امسال موافقید؟

یک سری تغییرات، تغییرات پرخطری است باید صبر کنیم که جشنواره به اتمام برسد و بعد ببینیم این تغییرات به نفع جشنواره بوده یا نه. ولی به نظر من یک سری ایرادات اساسی از بن و پایه در برگزاری این فستیوال وجود دارد که امیدوارم برگزارکنندگان این جشنواره بیایند و از ریشه این مشکلات را حل بکنند و بعد به جزییات بپردازند.

نظرتان درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر در بقیه استان‌ها، چیست؟

خیلی خوب است و حتماً تاثیر گذار خواهد بود. همان‌طور که فیلم در تهران می‌تواند ویترینی باشد برای مخاطب که زمان اکران برود و فیلم را ببیند، همین اتفاق در شهرستان‌ها نیز با این نمایش‌ها می‌تواند بیفتد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.