کمیسیون ویژه دولت میانمار، انتقاد سازمان ملل در خصوص رسیدگی به حقوق مسلمانان روهینگیا را رد کرد.

رد انتقاد سازمان ملل درباره مسلمانان از سوی میانمار

به گزارش "قدس آنلاین"، به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ کمیسیون دولتی میانمار که در خصوص شکنجه، قتل و تجاوز به مسلمانان روهینگیا تحقیق می‌کند، انتقادها از «اعتبار» خود را رد کرد. این کمیسیون روز سه‌شنبه مدعی شد هدفش یافتن حقیقت است؛ نه خشنود کردن سازمان ملل.
هفته گذشته دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد ارتش میانمار احتمالاً صدها مسلمان روهینگیا را در یک سرکوب ادامه‌دار و در قالب یک «سیاست حساب‌شده ترور» بر ضد اقلیت مسلمان این کشور به قتل رسانده است. سازمان ملل همچنین اقدامات ارتش میانمار را با «پاکسازی نژادی» برابر دانست.
از ۴ ماه پیش و آغاز عملیات نظامی ارتش برای یافتن شبه نظامیان روهینگیا که به حملات مرگبار به پست‌های مرزی این کشور متهم شده اند، تا کنون حدود ۷۰ هزار مسلمان روهینگیا به کشور بنگلادش گریخته اند.
در میان شواهد آزاردهنده‌ای که سازمان ملل در اختیار دارد، گزارش‌هایی در خصوص سلاخی کودکان با چاقو در هنگام تجاوز جنسی به مادرانشان به چشم می‌خورد. میانمار همچنین ماه‌ها شواهد مشابهی را که رسانه‌های خارجی و گروه‌های حقوق بشری جمع‌آوری کرده بودند رد و دسترسی به منطقه درگیری را محدود کرد.
اما در پی انتشار گزارش سازمان ملل، یک سخنگوی رئیس‌جمهور میانمار اعلام کرد دولت در خصوص «جدیت اتهامات مطرح‌شده» نگران است و درباره آن‌ها از طریق کمیسیون راخین تحقیق و تفحص انجام می‌دهد.
منتقدان با این کمیسیون دولتی مخالفند. ریاست آن را معاون رئیس‌جمهور – که یک ژنرال بازنشسته است – بر عهده دارد و هیچ مسلمانی در آن حضور ندارد.
«آداما دینگ»، مقام ارشد سازمان ملل در جلوگیری از نسلکشی روز دوشنبه در نیویورک در این خصوص اعلام کرد: «کمیسیون کنونی گزینه معتبری برای پذیرش وظیفه تحقیق و تفحص جدید نیست... ت. من نگران هستم؛ چرا که کمیسیون دولتی برای تأیید این ادعاها چیزی پیدا نکرد؛ اما دفتر حقوق بشر سازمان ملل شواهد بسیار و اشکال مختلفی از مدارک را یافته است.»
اما یکی از اعضای کمیسیون دولتی میانمار – که یک ژنرال بازنشسته ارتش است – این انتقادات را رد کرد و مدعی شد این نهاد بر یافتن «نتایج عادلانه» متمرکز است و به دنبال خشنود کردن جامعه بین‌المللی نیست.

منبع: العالم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.