ابوعارف با اشاره به اینکه پیشروی و پیروزی نیروهای مقاومت مردمی عراق در برابر تکفیری‌ها باعث شده است تا این کل جهان از دست تروریست‌های تکفیری نجات یابد، گفت: شکست داعش از سوی عراقی‌ها در حال تکمیل شدن است؛ کاری که نیروهای آمریکایی نتوانستند انجام دهند.

تلاش مرجعیت و ملت عراق و ایران نبود اکنون داعش بر تمام منطقه حکومت می کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ در ایام سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران قرار داریم، انقلابی که به باور بسیاری از کارشناسان بین‌المللی مهمترین اتفاق سده اخیر است و بر بسیاری از تحولات منطقه‌ای و جهانی اثرگذار بوده است. برای بررسی برخی ابعاد این اثرگذاری بویژه بر کشورهای همسایه به سراغ آقای «ماجد غماس» معروف به ابوعارف نماینده مجلس اعلای عراق در ایران رفتیم و ساعتی را با ایشان به گفت و گو نشستیم. ابوعارف سالها رئیس دفتر شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر حکیم بوده و دبیری نشریه لواء الصدر عراق را هم بر عهده داشته است. ابوعارف معتقد است: انقلاب اسلامی ایران تاثیر شگرفی در منطقه و عراق داشته و توانسته است در برابر فتنه های موجود منطقه به خوبی مقابله کند.

اوضاع عراق در سالهای پس از صدام، حضور آمریکایی‌ها، اشغالگری داعش و مبارزه مردمی با آن از دیگر محورهای گفت و گو با این کارشناس مسایل منطقه بود.

مشروح این مصاحبه خواندنی در ادامه می‌آید:

با توجه به اینکه سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را سپری می کنیم تحلیل شما در خصوص تاثیرات انقلاب اسلامی بر تحولات منطقه و کشور عراق چیست؟

قطعا پس از شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران تحول بزرگی در منطقه و جهان به وجود آمد؛ مخصوصا عراق، کشوری که با ایران همجوار است.  تشکیل کشوری مستقل و بدون وابستگی به قدرت های بزرگ باعث بوجود آمدن بینشی در میان مسلمانان شد که به این نکته فکر کردند که چگونه این امر تحقق یافته است اما اینکه سیاست نه شرقی نه غربی ایرانی ها توانست به طور کامل لحاظ شود در نوع خود مثال زدنی است چرا که کشورهای دیگر هم می‌خواستند این مسیر را ادامه دهند اما با مشکلاتی روبرو شدند و از مسیر راه باز ماندند.

نباید فراموش کرد کشورهای استعمارگر تلاش کردند تا انقلاب نوپای جمهوی اسلامی را با ایجاد جنگ تحمیلی، فتنه های مذهبی و کودتا در همان ابتدا از حرکت متوقف سازند اما با شکست مواجه شدند.

از سویی دیگر دشمنان تلاش کردند جمهوری اسلامی ایران را به عنوان نظامی شیعه مورد توجه و حمله قرار دهند اما با محاصره اقتصادی و جنگ تحمیلی هم موفق نشدند.

عراق به دلیل همجواری با ایران نخستین کشوری بود که تحت تاثیر انقلاب اسلامی قرار گرفت. در روزهای نخست پیروزی انقلاب من شاهد شور و شعفی وصف ناشدنی در میان ملت عراق بودم که تلاش می کردند حرکت‌هایی در راستای انقلاب اسلامی ایران انجام دهند حتی حرکت‌هایی در کاظمین و نجف صورت گرفت که منجر به دستگیری طیف وسیعی از مردم توسط رژیم بعث صدام درعراق شد. شهید سیدمحمدباقر صدر و شهید سیدمحمدباقر حکیم از جمله رهبران معنوی قیام مردم در عراق بودند که اندیشه حضرت امام خمینی را در حوزه های علمیه و جامعه گسترش می‌دادند.

خوشبختانه انقلاب اسلامی ایران تاثیرات عمیقی در منطقه و میان ملت‌ها برجای گذاشته است و اکنون هم شاهد این وحدت و انسجام و تعامل در مبارزه با گروه‌های تروریستی تکفیری و داعش در منطقه و عراق هستیم که روح مقاومت توانسته است آن ‌را نگه دارد. پیش بینی من این است که این روح مقاومت همچنان در منطقه و عراق ادامه پیدا خواهد کرد.

درسخنان خود به هدایت قیام مردمی عراق به رهبری شهید حکیم اشاره کردید لطفا در خصوص ارتباط شهید حکیم با امام خمینی توضیح دهید؟

ارتباط شهید حکیم با امام خمینی به دهه ۶۰ میلادی بر می گردد که آن موقع جوانتر بودند و امام خمینی را مرجع می‌دانستند و در مسیر ایشان حرکت می کردند. حتی آن زمان حاکمان وقت عراق تلاش می‌کردند تا میان علمای حاضر در نجف اختلاف به وجود آید اما شهید حکیم با درایت خاصی آن فتنه‌ها را خنثی می‌کردند و به صراحت اعلام می‌کردند که تابع امام خمینی هستند.

پس از شکل گیری انقلاب اسلامی هم این تعامل و روابط نمایان‌تر شد و شاهد موضع‌گیری امام خمینی در واکنش به شهادت خانواده حکیم (که ده نفر از اعضای خانواده ایشان شهید شدند) بودیم و امام خمینی از حکیم به عنوان فرزند شجاع نام بردند. این ارتباط باعث شد تا روح مقاومت و بسیج شدن نیروها در عراق بیشتر مشهود شود و ارتباطات تنگاتنگ بیشتری تا زمان رحلت امام صورت گرفت و امروزه شاهد استمرار این حرکت ها در سایه توجه به آیت الله خامنه ای هم هستیم.

با توجه به اشغال برخی از مناطق درعراق که توسط گروه تروریستی تکفیری داعش صورت گرفته است؛ اوضاع آینده کشورتان را چگونه می بینید؟

گروه تروریستی تکفیری داعش خود به خود پیدا نشده است بلکه دستان شیطان بزرگ با هدف ایجاد تفرقه آنرا در عراق شکل داد. پس از اینکه رژیم صدام سقوط کرد مسئله اسلامگرایی به طور قوی در عراق در حال شکل گیری بود؛ بدیهی است که ظاهر شدن داعش به منظور نشان دادن چهره خشن از اسلام و تضعیف مسلمانان منطقه صورت گرفته است.

اما در خصوص اشغال کشور عراق از سوی آمریکا عنوان کنم که مسائل پیش آمده مورد قبول مسلمانان عراق و شهید حکیم نبوده و نیست.

آمریکا در حال حاضر عراق را صحنه‌ای برای رویارویی تکفیری‌ها ساخته است و تلاش می‌کند اختلافات سنی و شیعه را عمیق‌تر سازد. اما مرجعیت دینی عراق با کمک مردم این کشور و مشورت جمهوری اسلامی ایران توانسته است جلوی اختلافات را گرفته و عراق را به سنگر مقابله با تکفیر تبدیل کنند و غربی‌ها هم به این موضوع اذعان یافته‌اند که عراق تنها سنگر مقابله با گروه تروریستی تکفیری است که باید مورد حمایت و توجه قرار گیرد.

لازم می‌دانم به این نکته تاکید کنم که اگر مرجعیت و تلاش خودجوش ملت عراق و کمک ایران نبود اکنون داعش در عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی ترکیه حکمرانی می کرد.

اما پیشروی و پیروزی که حشدالشعبی و سایر نیروهای مقاومت مردمی عراق در برابر تکفیری‌ها داشتند باعث شده است تا این پیروزی‌ها کل جهان را از دست تروریست‌های تکفیری نجات دهد و کل جهان بر این امر واقف هستند که شکست داعش از سوی عراقی‌ها در حال تکمیل شدن است؛ کاری که نیروهای آمریکایی نتوانستند انجام دهند.

آمریکایی‌ها در برخی از تحلیل های خود آورده‌اند که اگر عراقی ها موصل را هم آزاد سازند این کشور باز هم تجزیه خواهد شد آیا شما تجزیه را به نفع عراق می دانید؟

این گونه اظهارنظرها از سوی آمریکا تضعیف شده و غیر قابل قبول است، حتی استقلال منطقه کردستان هم مورد اختلاف در حوزه اقلیم‌نشینان است. مناطق سنی‌نشین هم معتقدند که اگر مستقل شوند افرادی همانند تکفیری‌ها و داعش دوباره در منطقه آن‌ها رخنه می کند پس این تفکر هم تضعیف شده است. همه گروه‌ها و اقوام بر این امر متفق‌القول هستند که دولت مرکزی عراق می تواند ثبات و آرامش را در عراق حاکم سازد. با پیروزی‌ها و اتحادی که روزبه‌روز تقویت می شود شاهد این هستیم که اینگونه حرف و حدیث‌ها در عراق کمرنگ شده است.

انتخابات پارلمانی پیش روی عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟

انتخابات جدیدی که قرار است پس از ۴ سال در عراق شکل گیرد  بسیار مهم است چرا که فراز و فرودهای بسیاری مثل اشغال موصل توسط داعش، کاهش بهای نفت و مشکلات مالی را در این سال‌ها تجربه کردیم اما این گونه رویدادها در حال گذار است.

البته هنوز تشکل‌ها و مکانیزم‌های وحدت برای انتخابات عراق شکل نیافته و این احتمال وجود دارد که این امر در انتخابات بی تاثیر نباشد. دیگر ارزیابی این است که باید دید میزان سقف بندی‌ها تا سال ۲۰۱۷ در عراق چگونه رقم می خورد.

ارزیابی شما از  دخالت سعودی‌ها در امور عراق  چیست؟ موضوعی که حتی به اخراج سفیر این کشور از بغداد انجامید.

ما دارای یک سیاست مشخص مبنی بر رعایت حقوق کشورهای همجوار هستیم اما رژیم سعودی نتوانسته است آن را محقق سازد و با دخالت‌های بی‌مورد در امور عراق شرایطی را رقم زد که سفیر این کشور از بغداد اخراج شد؛ اگرچه این تجربه خوبی نبود اما سعودی‌ها در عراق قصد گل آلود کردن آب و گرفتن ماهی مطلوب شان را داشتند. حرف‌های ناسنجیده زیادی از سوی سفیر این کشور در عراق عنوان شد که این شرایط را بوجود آورد.

آیا حضور آمریکا در عراق تاکنون فوایدی برای این کشور در برداشته است؟

هرچند در ظاهر از دست رژیم صدام خلاص شدیم اما پیش از حمله نظامی آمریکا به عراق، شرایط به گونه‌ای پیش می‌رفت که نیروهای مبارز و مردمی بسترهای لازم را برای مقابله و رویارویی با صدام مهیا کرده بودند.

آمریکا از لحاظ نظامی توانست بر صدام مسلط شود اما می‌بینیم که به نیروهای تروریستی تکفیری و یا نیروهای بازمانده بعثی اجازه فعالیت تروریستی می‌دهد و اختلافات قومی را دامن می‌زنند. در کل می‌بینیم که حضور آمریکا در خاک عراق مایه ضرر است. اما طرحی که شهید حکیم پیش از اشغال عراق توسط آمریکایی‌ها مطرح کرد این بود که ملت عراق توسط سازمان ملل و یا شورای امنیت مسلح شوند تا بتوانند در برابر رژیم صدام مقابله کنند، اگر این طرح علمی می‌شد عراق با اتکا به نیروهای مردمی می‌توانست آزاد شود و امروز دیگر شاهد رشد گروه تروریستی تکفیری و یا آمریکایی نبودیم. حتی در سال ۱۹۹۱ که انقلاب مردمی عراق در حال شکل گیری و توسعه بود صدام با حمایت سعودی ها این حرکت مقاومت را متوقف ساخت./

انتهای پیام

گفت وگو از: روح الله فرقانی فدافن

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هرهفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.