هیات ائتلاف ملی شیعیان عراق به رهبری عمار الحکیم شب گذشته (دوشنبه) به مذاکرات خود با گروه های کردی در کردستان عراق خاتمه داد و دو طرف امیدوارند بزودی برای نهایی کردن نشست ها گردهم آیند.

نظر کردها درباره سفر عمار حکیم به اقلیم کردستان و آشتی ملی در عراق

به گزارش "قدس آنلاین"، این هیات بعد از دیدار با نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و هیات گروه های کرد عراقی روز دوشنبه در شهر سلیمانیه با نمایندگان جنبش تغییر و جلال طالبانی دیدار و گفت وگو کرد.
در خصوص سفر این هیات به اقلیم کردستان عراق سعدی احمد پیره عضو دفتر سیاسی و مسئول روابط خارجی این حزب به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: برای اولین بار است که هیات ائتلاف شیعیان بصورت واحد هرچند که نماینده صدر در این هیات حضور نداشت، اما به ریاست عمار الحکیم و عضویت علی علاق از شخصیت های مطرح حزب الدعوه و شیخ حمید المعله از مجلس اعلای اسلامی به اقلیم آمدند تا در خصوص طرح آشتی ملی با نمایندگان کردهای عراق گفت وگو کنند.
وی در پاسخ به این سوال که این طرح از چه زمانی در دستور کار بوده است، گفت: این پروژه سال گذشته در ماه های ۸ و ۹ میلادی آماده شده و به نماینده سازمان ملل در بغداد ارائه گردید که بدنبال آن نماینده سازمان ملل آن را به گروه های سیاسی ارائه و از آن حمایت کرد.
در خصوص نتایج این سفر شیخ حمید المعله شامگاه دوشنبه بعد از پایان دیدارهای این هیات به روزنامه نگاران گفت: ما دو پیشنهاد به برادران کرد در کردستان عراق ارائه کردیم، براین اساس که آنها یک هیات سیاسی و یک هیات حکومتی برای ادامه مذاکرات تشکیل داده تا بزودی گفت وگوها برای رسیدن به اهداف مورد نظر آغاز شود.
در ارتباط با بندهای این پروژه نیز سعدی احمد پیره عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: براساس بندهای گنجانده شده در این پروژه باید حقوق شهروندی برای عراقی ها تضمین شود، اقتصاد و سیاست عراق مستقل باشد، یکپارچگی خاک عراق حفظ شود و دولت عراق برمبنای شهروندمدار بودن و دوری از سیاست های طائفی و مذهبی اداره امور کشور را برعهده بگیرد که تمامی این بندها برخواسته از قانون اساسی عراق می باشد.
براساس گزارش خبرنگار ایرنا، برغم وجود نظرات مختلف در خصوص مثبت یا منفی بودن این سفر، اما بسیاری از گروه های کرد عراقی از آن استقبال کردند.
روز دوشنبه کاوه محمد رئیس فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان عراق در خصوص سفر این هیات عراقی به رسانه های خبری گفت: ما به عنوان جنبش تغییر پروژه مورد نظر ائتلاف ملی شیعیان را پروژه مناسبی می دانیم، اما نقطه نظراتی هم در خصوص آن داریم.
وی افزود: ما در نشست با هیات ائتلاف ملی شیعیان بر لزوم مشارکت واقعی در حاکمیت و حل مشکلات موجود بین اربیل و بغداد تاکید کردیم.
در اثنای جلسات هیات ائتلاف شیعیان با نمایندگان کرد عراقی، برخی رسانه های کردی در خصوص طرح استقلال کردستان از عراق و بحث در خصوص آن در نشست با هیات ائتلاف ملی شیعیان سخن گفتند.
در خصوص این موضوع مسئول روابط خارجی اتحادیه میهنی کردستان عراق به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: ما در خصوص بند مربوط به اینکه عراق یکپارچه بماند نقطه نظراتی داشتیم از جمله اینکه عراق یک کشور دارای اتحاد اختیاری است و نه اجباری و از سوی دیگر ما منتقد برخی سیاست های دولت مرکزی هستیم.
به گفته سعدی احمدپیره، طرح آشتی ملی براساس قانون اساسی عراق طراحی شده ولی در بطن خود دارای نوعی تضاد می باشد به عنوان مثال چرا باید ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق اجرا نشود؟ اینها بخشی از انتقادات ما به این پروژه هستند ولی در مجموع گروه های کردی ارزیابی مثبتی از گفت وگوها دارند.
در خصوص پاسخگویی به پیشنهادات هیات ائتلاف ملی شیعیان عراق نیز وی اظهار داشت: ما به دوستان اطلاع دادیم که نیاز به دو یا سه هفته زمان داریم تا با جمع بندی پیشنهادات مطرح شده، مذاکرات را بطور جدی تر ادامه دهیم.
وی در پاسخ به تحلیل برخی سیاسیون کرد عراقی که ادعا کرده اند، 'هیات ائتلاف ملی بدلیل اینکه نماینده صدری ها را همراه خود نداشت، لذا توان تصمیم گیری در خصوص مشکلات عراق را ندارد و همزمان نماینده قوی برای کل شیعیان نیست'، گفت: این تحلیل بسیار اشتباهی است چون به غیر از صدری ها همه گروه های شیعی در این هیات نماینده داشتند و این طرح یک طرح ملی با تایید سازمان ملل است و تنها یک طرح شیعی نیست، لذا ما کردها این سفر را گامی مهم و امیداور کننده برای حل مشکلات اربیل و بغداد از یک سو و سایر عراقی ها از سوی دیگر می دانیم.
هیات نمایندگان کرد عراقی در اربیل بدون حضور هیات جنبش تغییر با هیات ائتلاف ملی شیعیان دیدار کرد و سعدی احمد پیره عضو ارشد هیات کردی، در پاسخ به این سوال که وجود اختلافات میان گروهی در کردستان عراق آیا باعث شکاف در میان کردها از یک سو و عراقی ها از سوی دیگر نمی شود؟، تصریح کرد: در خصوص مسائل موجود بین کردها و دولت مرکزی وحدت نظر زیادی وجود دارد و ما به عنوان اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان عراق، این همگرایی را برای ادامه مذاکرات اصلاح خواهیم کرد و برای رسیدن به یک اجماع ملی برای حل مشکلات عراق، اختلافات داخلی را کنار خواهیم گذاشت.
مسئول روابط خارجی اتحادیه میهنی کردستان عراق تاکید کرد که با طرح این پروژه که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز تصویب شده، همه ما عراقیها امیدوار هستیم با پایان عمر داعش به یک وحدت نظر کافی و وافی برای حل مشکلات عراق و عراق پسا داعش برسیم، که جلسات جدی ما در اربیل و سلیمانیه نشان داد این هدف دور از دسترس نیست.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.