استان ها: «هجوم ملخ‌های صحرایی به کشور» موضوعی است که سازمان بین المللی خواربار و کشاورزی «فائو» درباره آن به ایران هشدار داده و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور هم بتازگی در رسانه‌ها این هشدار را یادآور شد.

استان های جنوبی در معرض حمله ملخ های صحرایی/هرمزگان آماده رویارویی

قدس آنلاین-علیرضا لعل اکبری:به گفته کارشناسان، ملخ صحرایی گونه‌ای است که می‌تواند تا چندین‌هزار کیلومتر پرواز کند و از آفریقای شرقی و کشورهایی همچون جیبوتی و سودان گذر کرده و به عربستان و یمن برسد.

گفتنی است چنانچه در این کشورها یا کشورهای مسیر، علیه این آفت اقدامی صورت نگیرد، ملخ‌های صحرایی از طریق دریای عمان و خلیج فارس به مناطق جنوبی ایران می‌رسند.

کارشناسان اظهار می‌دارند: اگر پیش‌بینی‌ها درست باشد و این ملخ به ایران برسد، احتمالاً استان‌های جنوبی ما مخصوصاً سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیشتر در معرض هجوم این آفت قرار می‌گیرند.

هجوم ملخ‌های غیربومی به تالاب‌هامون

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که اوایل شهریورماه امسال در تالاب‌هامون شاهد هجوم ملخ‌ها در منطقه سیستان بودیم و کارشناسان منطقه اذعان داشتند که این ملخ‌ها، بومی نبودند!

کارشناسان براساس بررسی‌های خود اعلام کردند که ملخ‌های هجومی به تالاب، به احتمال زیاد گونه ملخ آسیایی به نام «لوکاستامیگراتوریا» هستند که بین ۴۲ و ۷۲ میلیمتر طول دارند.

به گفته کارشناسان، هجوم ملخ‌ها به تالاب‌هامون هزار هکتار از اراضی منطقه را آلوده کرد و خسارت‌هایی را به جا گذاشت.

تمهیدات لازم صورت گرفته است

در همین حال مدیر حفظ نباتات استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص هشدارهای سازمان حفظ و نباتات کشور برای هجوم ملخ صحرایی به منطقه، می‌گوید: سم مورد نیاز تأمین شده و برای مقابله با آفت در استان اندیشیده شده و به محض مشاهده اقدام‌های لازم انجام خواهد شد.

پرویز ترابی زاده می‌افزاید: کانون ملخ می‌تواند، خارج یا داخل کشور باشد و مقابله با هر نوع آن قابل پیش بینی و انجام شدنی است.

رصد روزانه کانون‌های ملخ در هرمزگان

وی به کانون‌های داخلی در استان اشاره می‌کند و اظهار می‌کند: بندر لنگه و جاسک جزو منطقه‌های کانون ملخ به شمار می‌رود که این مناطق توسط سازمان حفظ نباتات هرمزگان در حال رصد روزانه است.

ترابی این اقدام را از جمله کارهای روزمره سازمان عنوان می‌کند و می‌گوید: افرادی از سوی سازمان حفظ و نباتات استان با تجهیزات لازم ازجمله دستگاه ویژه «ایلو کاست» در منطقه جاسک رصد و اطلاعات را به صورت آنلاین به مرکز جهانی آن در فائو ارسال می‌کنند.

وی تمهیدات لازم برای مقابله با هجوم ملخ‌ها را در استان مناسب می‌داند و می‌افزاید: در حال حاضر ۲۰۰ کیلو سم برای مقابله وجود دارد و در صورت نیاز، این میزان قابل افزایش است.

وی در خصوص هشدار اخیر «فائو» نسبت به هجوم ملخ به کشور، می‌گوید: معمولاً کشورهایی که با پدیده هجوم ملخ مواجه می‌شوند با آن مبارزه می‌کنند و عملاً مانع از جابه جایی آفت می‌شوند و این مبارزه را به عنوان توانمندی کشورشان بر می‌شمارند.

توان مقابله با ملخ‌های هجومی را داریم

ترابی می‌افزاید: با این حال اگر ملخ‌ها از کشورهای جنوب خلیج فارس هجوم بیاورند، توان مقابله با این پدیده وجود دارد.

وی اظهار می‌دارد: طی ۲۵ سال خدمت در سازمان حفظ نباتات تاکنون با هجوم ملخ‌ها از خارج از کشور در منطقه هرمزگان روبه رو نشده ام، ولی در سال ۹۳ ملخ‌هایی از کانون داخلی به منطقه هجوم آوردند که خوشبختانه با آن‌ها مقابله شد و خسارت‌ زیادی به بار نیاورد.

مدیر حفظ نباتات استان هرمزگان، به روز شدن تجهیزات شناسایی و مقابله با ملخ‌ها را یادآور می‌شود و می‌گوید: در ایران کشورهایی مثل سودان، سومالی، عربستان و دیگر کشورهای منطقه نیز چنین تجهیزاتی وجود دارد.

وی می‌افزاید: در اغلب کشورها با به کارگیری تجهیزات پیشرفته با این آفت براحتی می‌توان مقابله کرد و مثل گذشته بحرانی به نام هجوم ملخ‌ها و تشکیل ابر سیاهی از آنان بر آسمان دیگر دیده نخواهد شد.

وی تصریح می‌کند: امکانات و تجهیزات لازم برای مقابله با این آفت در اختیار است و هماهنگی مناسب بین سازمان‌ها و نهادها در استان هرمزگان وجود دارد.

 سال ۸۶ تکرار نشود

با این حال هرچند که مسؤولان استان هرمزگان اطمینان خاطر می‌دهند که تدابیر لازم برای مقابله با هجوم ملخ‌های صحرایی اتخاذ شده و جای نگرانی نیست، اما ساکنان استان‌های جنوبی و جنوب شرق کشور از مسؤولان انتظار دارند این اطمینان، آنان را با خسارت‌های ناشی از هجوم این گونه ملخ‌ها روبه رو نکند و اتفاق هجوم این نوع ملخ که در سال ۸۷-۸۶ در کشور رخ داد و تا جازموریان در استان کرمان رسید، تکرار نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.