این شرکت های واردکننده هم دارند تلاش می کنند که کم کم تمام اقدامات و واردات خودشان را به صورت رسمی انجام دهند اما در شرایط فعلی حدود ۹۰ درصد از گوشی های موبایل موجود در بازار به صورت قاچاق وارد بازار می شوند.

 بیش از ۹۰ درصد حجم بازار موبایل قاچاق است/چگونه بدانیم گوشی موبایلمان قاچاق نیست؟

اختصاصی قدس آنلاین- غلامحسین کریمی خراسانی رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی درباره زمان اجرای طرح رجیستری موبایل به قدس آنلاین گفت: حقیقت lماجرا این است که خود ما نیز اطلاع چندانی از زمان دقیق اجرای این طرح نداریم چرا که در کنار سازمان صنعت، معدن و تجارت، ستاد مبارزه با کالای قاچاق به صورت مشترک متولی این امر هستند. وی در ادامه افزود: در حال حاضر گروهی وجود دارد که توسط یک یا دو شرکت پیمانکار روی این ماجرا فعالیت هایی می کنند. لذا به نظر می رسد از نظر اپراتورها این اعلام آمادگی وجود داشته و مشکل خاصی در این راستا نیست. کریمی تصریح کرد: بعضا مشکلاتی خارج از موضوعات فنی دلیل توقف اجرای این طرح است که ما نیز دلیل اصلی آن را نمی دانیم. اما امیدواریم حذف دریافتی ۹ درصد ارزش افزوده از وارد کنندگان باعث شود صرفه اقتصادی قاچاق کاهش یافته و از این طریق میزان قاچاق نیز کاهش یابد.

وی با اشاره به انجام این کار به عنوان عامل اصلی کاهش قاچاق افزود: اگر این اتفاق بیفتد عملا توجیه اقتصادی برای انجام قاچاق وجود نخواهد داشت. لذا بهتر از طرح رجیستری  جواب داده و در این شرایط به صورت ریشه ای و زیرساختی با قاچاق مبارزه می شود. کریمی خاطرنشان کرد: همانطور که می دانید این طرح در سال ۸۶ اجرا شد اما چون تقلب هایی در این زمینه صورت گرفت با شکست مواجه شد. وی درباره زمان اجرای این طرح تصریح کرد: طبق آخرین جلسه ای که با دوستان برگزار شد گویا قرار است این طرح تا پایان مردادماه اجرایی شود.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی اظهار داشت: ما امیدواریم زمان دقیقی برای اجرای این طرح تعیین شود تا فروشگاه ها و فروشندگان ما یکباره متضرر نشوند چرا که هیچ کدام از اعضای صنف ما به هیچ عنوان تمایل ندارند که کالای قاچاق یا غیر رسمی بفروشند منتهی متاسفانه با توجه به حجم بالای گوشی موبایل قاچاق دربازار مجبور به این کار هستند.

وی درباره میزان حجم کالای قاچاق تصریح کرد:  شرکت های واردکننده نیز  تلاش دارند تا کم کم تمام اقدامات و واردات خودشان را به صورت رسمی انجام دهند اما در شرایط فعلی حدود ۹۰ درصد از گوشی های موبایل موجود در بازار به صورت قاچاق وارد بازار می شوند.

این فعال صنفی بیان داشت: البته قطعا گوشی هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار گرفته اند حتی در صورت اجرای این طرح نیز به کار خود ادامه خواهند داد اما بعد از اجرای این طرح طبیعی است که گوشی های قاچاقی که بعد از اجرای این طرح وارد سیمکارت می شوند کارایی مورد نیاز را نخواهند داشت. وی ادامه داد: همین الان اگر مردم همکاری های لازم را داشته باشند می توان بدون این اقدامات قاچاق گوشی تلفن همراه را ریشه کن کرد. فرض کنید شما برای خرید گوشی موبایل به مغازه ای می روید. قبل از باز کردن کارتن شناسه گوشی‌های تلفن همراه (IMEI) را به شماره پیامک ۳۰۰۰۸۸۸۷  سامانه گمرک ارسال کنند. چون سامانه گمرک و صنعت، معدن و تجارت به هم لینک هستند آنجا مشخص می شود آیا این گوشی ها به صورت رسمی از گمرک خارج شده است یانه؟ در صورت قانونی بودن ورود این گوشی ها به شما پیامی در تایید آن ارسال خواهد شد.

کریمی در خاتمه خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در همه زمینه ها ضعف مدیریتی و اجرایی داریم وگرنه قوانین ما بسیار خوب است. موبایل تنها دستگاهی است که یک کد ۱۵ رقمی به نام IMEI دارد که این کد هم مانند شماره ملی هر فرد مختص به آن گوشی است و می توان به راحتی با استفاده از این امکان با قاچاق مقابله کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.