استان ها: جاری شدن سیلاب بر اثر بارندگی های اخیر اگر چه حوادث تلخی را در سیستان و بلوچستان رقم زد اما موجب احیای تالاب های خشکیده این استان شد و موجی از خوشحالی را در بین مردم منطقه ایجاد کرده است.

زندگی در تالاب های سیستان و بلوچستان جاری شد/جازموریان جان گرفت

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، بارندگی های ۱۵ روز اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان باعث آب گرفتگی تالاب بین المللی جازموریان در غرب شهرستان دلگان شده است.

آبگیری این تالاب بین المللی که به عنوان یکی از اکوسیستم های بی نظیر ایران شناخته می شود، موجب خوشحالی و شور و نشاط حاشیه نشینان جازموریان  شده است، چرا که بعد از۲۰ سال تالاب جازموریان آبگیری شده است.

احداث سد بر روی آب ریزهای مهم تالاب جازموریان مانند سد جیرفت در استان کرمان و سد بمپور در سیستان و بلوچستان پیش از این ناقوس خشکسالی را برای این تالاب به صدا در آورد و اکنون بارش رحمت الهی باری دیگر نبض زندگی در این تالاب را تند کرده است.

جازموریان احیا شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در این رابطه گفت: تالاب«جازموریان» به عنوان یک منبع قابل توجه آب شیرین، در سال‌های اخیر به عنوان کانون بحرانی ریزگردهای جنوب استان سیستان و بلوچستان و استان کرمان مطرح شده بود که خوشبختانه با ورود سیلاب‌های فصلی بخشی از کارکردهای زیست محیطی این تالاب احیا شد.

آبگیری تالاب بین المللی جازموریان به عنوان یکی از اکوسیستم های بی نظیر ایران موجب خوشحالی و شور و نشاط حاشیه نشینان جازموریان  شده است، چرا که بعد از۲۰ سال تالاب جازموریان آبگیری شده استنیره پورملائی افزود: میزان سیلاب ورودی به تالاب حدود ۱۵ میلیون مترمکعب برآورد شده که در اثر ورود سیلاب به دنبال نزولات شدید جوی اخیر از حوضه آبریز این تالاب در سیستان و بلوچستان تأمین شده است.

وی بیان کرد: تالاب جازموریان در غرب شهرستان‌های دلگان و ایرانشهر، حدفاصل کوه‌های «مکران و شاهسواران» بین دو منطقه شکار ممنوع بزمان در استان سیستان و بلوچستان و منطقه حفاظت شده «مارز» در استان کرمان واقع شده است.

وی افزود: در اصطلاح محلی بلوچستان پوشش گیاهی را «جاز»می‌نامند و انبوهی و کثرت آن را «موریان» و به همین سبب این تالاب به جازموریان معروف شده است.

گفتنی است تالاب جازموریان ۲ برابر دریاچه ارومیه وسعت دارد و آبگیری آن در کاهش ریزگردها در استان سیستان و بلوچستان بسیار مهم و موثر است

لیپار رنگ زندگی گرفت

روان آب ها در جنوب سیستان و بلوچستان همچنین به تالاب فصلی«لیپار» نیز در شهرستان چابهاررنگ زندگی و حیات بخشید.

 تالاب لیپار به عنوان یکی از تالاب‌های فصلی سیستان و بلوچستان است که علاوه بر ذخیره میلیون‌ها مترمکعب سیلاب ناشی از بارندگی، سالانه میزبان هزاران پرنده مهاجر است  این روز ها باری دگیر مامن میهمانان خارجی حیات وحش شده است.

بنا به گفته نیره پورملائی این تالاب در پی بارندگی‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان و با با ورود سیلاب آبگیری شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: این تالاب  ضمن  اینکه زیستگاهی مطلوب برای زمستان‌گذرانی پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر است، دارای کارکردهای مختلف زیست محیطی از جمله اکوتوریسم بوده و یکی از منابع ارزشمند آب شیرین منطقه ساحلی به شمار می‌رود.

وی افزود: در تالاب لیپار درختچه‌های «گز» و «چش» و در زمان پرآبی پرنده‌هایی مانند چنگر، فلامینگو، کشیم، حواصیل‌های سفید و خاکستری، باقرقره، تیهو، جیرفتی، عقاب دشتی، خوتکا، دلیجه و طاووسک در این تالاب سکنی می گزینند.

 لب های خشکیده هامون تر شد

گزارش های رسیده همچنین حاکی از جاری شدن سیلاب از طرف افغانستان در دشت سیستان است.

مدیر عامل آب و منطقه ای سیستان و بلوچستان در این رابطه گفت: این سیلاب از ۹ بهمن ماه در حد کم وارد شمال سیستان و بلوچستان در شهرستان زهک شد.

اتابک جعفری اظهار کرد: این سیلاب هم اکنون در رودخانه سیستان، کانال های شماره یک، دو و سه رودخانه شهر، کانال طاهری و رودخانه مشترک پریان در جریان است.

وی خاطر نشان کرد: این سیلاب علاوه بر استفاده کشاورزی به سمت تالاب بین المللی هامون هدایت شده است.

بنا بر پیش بینی کارشناسان جریان سیلاب از داخل افغانستان به سمت ایران در حرکت است که با توجه به بارندگی های زیاد و همچنین ریزش برف در مناطق مرکزی افغانستان و سرچشمه رودخانه هیرمند احتمال ادامه سیلاب تا ماه های نخست سال ۹۶ وجود دارد.

گفتنی است رودخانه هیرمند از کوههای هندوکش و بابایغما در مرکز افغانستان سرچشمه گرفته و پس از طی حدود هزار کیلومتر وارد خاک ایران در منطقه سیستان شده و به تالاب بین المللی هامون می ریزد.

از ۱۸ سال پیش تاکنون سیلاب قابل توجهی در این رودخانه جاری نشده و تالاب بین المللی هامون و منطقه سیستان با خشکسالی رو به رو شده است.

ورود سیلاب موجب شادی و نشاط مردم سیستان شده است و این خوشحالی زاید الوصف را می توان با حضور پر شور مردم در کناره های رود خانه ها و شهر زهک مشاهده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.