یزد- قیام مردم یزد برضد رژیم ستمگر پهلوی، با رهبری شجاعانه و مدبرانه آیت‌الله صدوقی و عشق و ارادت آن‌ها به امام خمینی(ره) و سایر علما و روحانیون انقلابی بخوبی بیانگر رشادت‌های چنین مردم و شهری است.

دستاوردهای انقلاب به جوانان منتقل شود

قدس آنلاین - زهرا افضلیان: قیام مردم یزد برضد رژیم ستمگر پهلوی، با رهبری شجاعانه و مدبرانه آیت‌الله صدوقی و عشق و ارادت آن‌ها به امام خمینی(ره) و سایر علما و روحانیون انقلابی بخوبی بیانگر رشادت‌های چنین مردم و شهری است، به طوری که بدون اغراق یزد را باید یکی از کانون‌های مهم پرورش، رشد و سازماندهی انقلاب اسلامی دانست.

در این زمینه به سراغ یکی از روحانیون مبارز که پیش از انقلاب در قم حضور داشت و از نزدیک در جریان انقلاب و مسایل و مشکلات آن روزها بود، رفتم و پای صحبت‌ها و خاطرات وی نشستم.

نقش علمای یزد

مسؤول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت استان یزد می‌گوید: با توجه به اینکه یزد دارالعلم و دارالعباده است در زمان انقلاب روحانیون نقش خاصی داشتند، از جمله خانواده مدرسی‌ها و آقای علومی و بویژه آیت‌الله صدوقی نقش اصلی را در یزد داشتند.

حجت‌الاسلام سیدحسن میررحیمی می‌افزاید: سه عامل سبب پیروزی انقلاب شد؛ اول اسلام که مردم خواهان نظام اسلامی بودند و حکومت اسلامی می‌خواستند و دوم، حضور خود مردم که این اتحاد و انسجام و همراهی با روحانیت سبب شد که به پیروزی برسند و عامل سوم، رهبری امام(ره) که سبب پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن شد.

وی اظهار می‌دارد: مردم در همه صحنه‌های انقلاب نقش اصلی را ایفا می‌کردند و در هر کجا نیازی بود در بحبوحه انقلاب حضور چشمگیری داشتند و ما شاهد بودیم جدای از حضورشان کمک‌های فراوانی می‌کردند و عزیزانی را که مورد اصابت گلوله‌های دژخیمان شاه قرار می‌گرفتند، به بیمارستان‌ها انتقال می‌دادند و اگر اهدای خون نیاز بود، دریغ نمی‌کردند و نیازها را برطرف می‌کردند.

حجت‌الاسلام میررحیمی به دستاوردهای آرمانی و فرهنگی مردم اشاره می‌کند و می‌گوید: هیأت‌ها و جلسات دعای ندبه، کمیل و عاشورا و حضور جوان‌ها در مجالس مختلف مثل راهپیمایی ۲۲ بهمن، روزقدس، این‌ها بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، ولی هنوز همه دستاوردهای انقلاب، بخوبی و چنانکه باید و شاید محقق نشده است، بنا براین برای اینکه اهداف انقلاب به نسل جوان منتقل شود، حماسه‌ها نباید فراموش شود، آن صحنه‌های تلخ و شیرین مثل اتفاق‌های روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ دود و آتش و حماسه باید در خاطر جوان‌ها زنده بماند.

حجت‌الاسلام میررحیمی می‌افزاید: هشت سال دفاع مقدس در مقابل دنیا تقریباً جنگ جهانی سوم بود و از ۱۷ کشور اسیر داشتیم، ولی می‌بینیم که کمتر به این مسایل پرداخته شده است.

وی ادامه می‌دهد: زمانی که انقلاب شد و امام(ره) آمد، جمله معروفی گفتند که: «ما می‌توانیم» در پیش از انقلاب می‌توانستیم و نمی گذاشتند و بعد از انقلاب توانستیم و گذاشتند، و خوشبختانه امروز جزو ۱۱ کشور علمی دنیا و همچنین هشتمین قدرت نظامی جهان هستیم و در ابعاد گوناگون در زمینه هسته ای، سلاح، موشک و علم، نانو و فناوری به موفقیت رسیده‌ایم.

حجت‌الاسلام میررحیمی می‌گوید: در زمان انقلاب من در شهر قم بودم، روزهای انقلاب سراسر خاطره است، دی ماه سال ۵۶ روزی که به حضرت امام(ره) توهین شد، درس علما و حوزه تعطیل شد، حضور مردم بسیار چشمگیر بود و رژیم ابتدا باور نمی‌کرد که این گونه مردم با روحانیون همصدا شوند و پای در صحنه بگذارند، لحظه‌ای که حوزه تعطیل شد و روحانیت به صحنه آمدند، مردم هم بازار را تعطیل کردند. حتی ادارات هم تعطیل شدند، همه در مدرسه فیضیه گرد هم آمدند و به نشانه اعتراض به هتک حرمت به امام(ره) تحصن کردند که متأسفانه در مدرسه فیضیه چند نفر از طلاب به شهادت رسیدند.

یک خاطره

حجت‌الاسلام میررحیمی همچنین اظهار می‌دارد: در تهران قبل از انقلاب و بعد از انقلاب شب‌های جمعه جلسه‌ای برای سخنرانی و گفتن مسایل شرعی برگزار می‌شد و در این سخنرانی‌ها بیانات و رساله امام(ره) را مطرح می‌کردیم. بعد از پیروزی انقلاب یک هفته بعد از ۲۲ بهمن سال ۵۷ که برای سخنرانی در این جلسه به تهران رفتیم، برای رسیدن به مکان جلسه چندین ایستگاه در ماشین سوار و پیاده شدیم که همه افراد با عزت و احترام و محبت و با آغوش باز استقبال می‌کردند و یک ریال از ما پول نگرفتند که این مسأله برای من و دوست همراهم بسیار خاطره زیبایی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.