۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 502010

قانون اسرائیل در راستای دادن مشروعیت به سلب اراضی فلسطین در نواحی کرانه باختری، به مثابه راهی برای وارد آوردن یک ضربه تازه به راه حل ایجاد دو دولت در فلسطین محسوب می شود.

قدس آنلاین - بیروت حمود /  قانون اسرائیل در راستای دادن مشروعیت به سلب اراضی فلسطین در نواحی کرانه باختری، به مثابه راهی برای وارد آوردن یک ضربه تازه به راه حل ایجاد دو دولت در فلسطین محسوب می شود.

این قانون درست پس از اعلام وزیر امنیت رژیم صهیونیستی در خصوص افزایش شهرکسازی ها در سایه تاثّر واضح اسرائیل از بادهای ترامپی حامی منافع این رژیم تصویب شده و با محکومیت گسترده ای از سوی فلسطینی ها و مدافعان راه حل «ایجاد دو دولت» رو به رو شد؛ چرا که این اقدام را به منزله پیوستن کامل کرانه باختری به مناطق اشغالی می دانند.

در حالی که کاخ سفید از اظهار نظر درباره این قانون امتناع کرده است، از لندن تا قاهره، پاریس، برلین، بروکسل، آنکارا، و عمان، سیاستمداران ضمن محکومیت اینگونه اقدامات، بر این عقیده اند که قانون مذکور ضربه سختی به عملیات صلح می زند.

براساس قانون تصویبی توسط کنیسه یهودی، مصادره اراضی فلسطینی که شهرکسازی در آنها انجام می شود جایز بوده و در برابر زمینهایی که از فلسطینیها گرفته می شود، مناطقی جایگزین یا خسارت مادی معادل ۱۲۵ درصد از ارزش زمین، به آنها داده می شود.

با وجود آنکه این قانون با حمایت صریح وزیر عدالت و وزیر آموزش دولت صهیونیستی مواجه شده است، تحلیلگران اسرائیلی معتقدند دادگاه عالی اسرائیل مانع از اجرای آن می شود تا از هرگونه اقامه دعوی فلسطینی ها علیه مجریان این قانون، در دادگاههای بین المللی و اعمال تحریم علیه رژیم اشغالگر، جلوگیری کند.

در این بین، لیست مشترک عربی که دربردارنده ۴ حزب عربی در کنیسه است نیز با صدور بیانیه ای قانون شهرکسازی را پیام آشکاری به تمام جهان می دانند که از ادامه سیاست اشغال و جنگ توسط اسرائیل حکایت دارد، همچنانکه افقها را در برابر استقلال ملت فلسطین، و حل صلح آمیز مساله اشغال این کشور، می بندد و با ادامه روند دزدیدن زمینهای فلسطنیها، شرایط برای این مردم بحراتی تر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.