۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 502037

در سال‌های اخیر، حجم شبهات علیه انقلاب اسلامی چنان شدت گرفته که با هیچ دوره دیگری نمی توان مقایسه‌اش کرد و به همین خاطر است که مقام معظم رهبری هوشمندانه و دردمندانه نسبت به خطر تحریف انقلاب از طریق جنگ نرم فرهنگی و رسانه ای هشدار داده و خواستار اهتمام دلسوزان انقلاب برای خنثی کردن این راهبرد و توطئه شوم شده‌اند و در این میان نیز بیشترین امیدشان به حرکت‌های خودجوش مردمیِ امت حزب‌الله است.

ضرورت دفاع از آرمان‌های انقلاب در فضای مجازی

قدس آنلاین - سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گرچه موسمِ شادباش و جشن همگانی به مناسبت این رخداد فرخنده و تجلیل و تکریم از شهدای والامقام نهضت و انقلاب است، اما فراتر و مهم تر از آن، فرصتی بس مغتنم است برای اینکه بار دیگر ارزش‌ها و آرمان‌های انقلابی مان را مرور کرده و ببینیم که چگونه می‌توان پس از گذشت حدود چهار دهه از فجر 57 همچنان از آن ارزش‌ها و آرمان‌ها که به پایش خون‌های مطهر بسیاری نثار شده، حراست و نگاهبانی کنیم.

به باور بنده تقویت و ترویج تفکر و روحیه انقلابی از جمله مهم ترین عوامل موفقیت و تداوم انقلاب اسلامی است.

از این منظر باید گفت، به هر میزان که به لحاظ فکری و رفتاری از اصل انقلابی بودن فاصله بگیریم، به همان نسبت از ماهیت و هدف انقلاب دور شده‌ایم، بنابراین تقویت روحیه و تفکر انقلابی برای حفظ و بقای نظام اسلامی بخصوص در بین نسل جدید یک ضرورت به شمار می‌رود.

در واقع آنچه مهم است اینکه این روحیه و تفکر انقلابی باید همچون نخ تسبیحی، وصل کننده نسل گذشته و نسل کنونی و نسل‌های آینده باشد و در هر دوره ای نیز البته بر این مهم به اقتضائات زمانه توجه جدی صورت گیرد تا خدای ناکرده شاهد گسست نسل‌های بعدی از آرمان‌های انقلابی و اسلامی نباشیم.

احساس خطر در این باره بویژه از این منظر جدی و قابل طرح است که بدانیم در زمانه کنونی که شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای نوین خاصه در بستر فضای مجازی در امر اطلاع رسانی و جهت دهی به افکار عمومی یکه تازی می‌کنند، بیم آن می‌رود که دشمنان انقلاب و نظام اسلامی به تحریف آرمان‌های انقلابی از طریق همین فضای مجازی دست بزنند که البته این مهم کم و بیش صورت گرفته است.

به دیگر سخن در سال‌های اخیر، حجم شبهات علیه انقلاب اسلامی چنان شدت گرفته که با هیچ دوره دیگری نمی توان مقایسه‌اش کرد و به همین خاطر است که مقام معظم رهبری هوشمندانه و دردمندانه نسبت به خطر تحریف انقلاب از طریق جنگ نرم فرهنگی و رسانه ای هشدار داده و خواستار اهتمام دلسوزان انقلاب برای خنثی کردن این راهبرد و توطئه شوم شده‌اند و در این میان نیز بیشترین امیدشان به حرکت‌های خودجوش مردمیِ امت حزب‌الله است.

در واقع امروز نسل جدید دیگر حتی نسل صرفاً اینترنت و رایانه هم نیست، بلکه بیشتر باید آن را نسل تلفن‌های همراه هوشمند و شبکه‌های اجتماعی دانست و از این حیث چنانچه ما بتوانیم از این فرصت و ظرفیت عظیم نهایت استفاده را ببریم، توانسته ایم در مسیر حفظ و تقویت روحیه انقلابی گام‌های جدی برداریم.

آنچه مورد انتظار است، اینکه با احساس تکلیف مسؤولیت و روحیه جهادی وارد این معرکه شده و فرصت پاسخگویی به پرسش‌های نسل جدید را فراهم کنیم تا سوالات و شبهاتی که در ذهن آن‌ها شکل گرفته ، در فضایی منطقی و علمی پاسخ داده شود.

خلاصه آنکه ما باید ارزش ها، باورها و تفکر انقلابی را برای نسل جوان با ادبیات درست بیان کنیم و در نهادینه شدن آن در این نسل بکوشیم زیرا بی گمان ، رمز عبور از مشکلات کنونی کشور و دستیابی به اهداف مطلوب، در گرو حفظ و تقویت روحیه و منش انقلابی در میان ملت است.

*معاون فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.