نیاز سالیانه کشور حدود ۱۵۰ میلیون جفت کفش است که حداقل حدود ۲۰ درصد آن یعنی حدود ۳۰ میلیون جفت کفش به صورت قانونی و غیرقانونی وارد کشور می‌شود که با توجه به ذائقه مصرف کننده و بخشی از دهک جامعه که دوستدار برند است رقم طبیعی است.

پاپوش چینی برای صنعت کفش ایران

قدس آنلاین -  طی سال‌های اخیر، واردات سالانه ۳۵ میلیون جفت کفش به ایران موجب شد تا بسیاری از کارگاه‌های تولیدی کوچک که با چهار یا پنج کارگر فعالیت می‌کردند و یا واحدهای فروش کفش با بحران رکود و یا توقف فعالیت‌هایشان مواجه شوند.

نیاز سالانه ۲۰۰ میلیون جفت کفش در کشور وهمچنین درخواست‌ها وثبت سفارش‌ها در یک مقطع زمانی که بازار با تحرک و پویایی روبه رو بود، موجب شد تا بسیاری از واردکنندگان وحتی قاچاقچیان کالا از این موقعیت سوءاستفاده کرده و نسبت به واردات کفش از دیگر کشورها و بخصوص کشورهای جنوب شرق وشرق آسیا اقدام کنند.  

این درحالی است که احمد خادم رئیس انجمن صنعت کفش تبریز تأکید کرده نیاز سالیانه کشور حدود ۱۵۰ میلیون جفت کفش است که حداقل حدود ۲۰ درصد آن یعنی حدود ۳۰ میلیون جفت کفش به صورت قانونی و غیرقانونی وارد کشور می‌شود که با توجه به ذائقه مصرف کننده و بخشی از دهک جامعه که دوستدار برند است رقم طبیعی است.

* مشکلات کارگاه‌های کوچک تولید کفش

براساس آمارها، صنعت تولید کیف و کفش هم‌اکنون برای ۱۲۰ هزار نفر در کشور اشتغال ایجاد کرده که اگر در این خصوص مشکلات وموانع تولید وفروش واحدهای تولیدی وصنعتی مرتبط با آن برطرف نشود، رکود و توقف گردش نقدینگی در این بازار همچنان ادامه خواهد یافت.

نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان کفش ماشینی تهران در خصوص وضعیت بازار کفش به خبرنگار ما گفت: در یک مقطع زمانی، بازار کفش با بحران جدی روبه‌رو شد که یکی از دلایل آن واردات بی رویه وقاچاق کفش‌های خارجی بود.

مهدی عبداللهی با بیان اینکه پس از این اتفاقات واحدهای تولید ما نیز با مشکلاتی مواجه شدند که با حمایت‌های صورت گرفته، این واحدها بحران‌ها را پشت سر گذاشتند، تصریح کرد: اکنون اتفاق خوبی که در بازار رخ داده، ساماندهی بحث واردات و رصد کالاهای قاچاق است که به نوعی تولیدات و کالاهای وارداتی، شناسنامه دار شده‌اند وحتی بحث کد رهگیری نیز در بازار در حال اجراست.

*توقف کارگاه‌های کوچک

وی با بیان اینکه اکنون صنعت کفش با توجه به حمایت‌های صورت گرفته، رو به رشد است، اظهارداشت: اما یکی از مشکلاتی که رکود طی دو سه سال اخیر و قاچاق به بحث تولید وارد کرده، توقف فعالیت کارگاه‌های کوچک است.

عبداللهی خاطرنشان کرد: هنوز هم کفش‌های خارجی و بخصوص کفش‌های چینی بوفور در بازار دیده می‌شود که حتی برای جلب مشتری، برخی بسته بندی‌های این کفش‌ها بسیار جذاب است. اما مشکل این تولیدات، کیفیت پایین آن است.

*گسترش تولید زیرپله‌ای

وی با اشاره به مشکلات وتبعات قاچاق کفش‌های خارجی و اینکه برخی کارگاه‌ها به دلیل رقابت با این کالاها مجبورند، کفش‌های ارزان تولید کنند، گفت: گاهی اوقات کارگاه‌های کوچک یا زیرپله‌ای با استفاده از مواد اولیه کم قیمت، کفش‌های ارزان تولید می‌کنند که این برای ماندن و رقابت در بازار است.

* قاچاق کفش از امارات

رئیس اتحادیه کفاشان مشهد نیز با بیان اینکه قدرت خرید مردم در بازار کم شده و به علت رکود، قیمت‌ها در بازار کاهش یافته، تصریح کرد: هم اکنون با توجه به افزایش نرخ دلار تا حدودی استقبال از کفش و کالای ایرانی افزایش یافته است، اما بازار همچنان با رکود دست و پنجه نرم می‌کند.

اسماعیل پورملائکه در پاسخ به این پرسش که برای حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی چه اقدام‌هایی باید صورت گیرد، اظهار داشت: اولین اقدام این است که دولت باید جلوی ورود کالاهای قاچاق از جمله کفش را در مبادی ورودی و گلوگاه‌ها بگیرد.

وی افزود: بیشتر کالاهای قاچاق بخصوص کفش از کشورهای حاشیه خلیج فارس وبه طرق مختلف وارد می‌شود که عمده این واردات غیرقانونی هم اکنون از امارات و دوبی انجام می‌شود؛ همچنین بخش دیگری از چین به کشور قاچاق می‌شود که باید با این مسأله نیز برخورد جدی شود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون واردات قانونی کفش به صرفه نیست چرا که با توجه به هزینه‌های گمرکی وعوارض و مالیات، قیمت تمام شده کالا افزایش می‌یابد و خریداران، رغبتی برای خرید اجناس گران ندارند.

* تولید با ۴۰ درصد ظرفیت

پورملائکه با اشاره به اینکه هم اکنون وضعیت تولید و فروش کفش در بازار مطلوب نیست، توضیح داد: هم اکنون از ۴۰ درصد ظرفیت تولید خود استفاده می‌کنیم و ۶۰ درصد واحدهای ما به علت مشکلات و مسایل موجود در بازار چرخه تولیدشان نیمه متوقف است و ثبت سفارش نیز در بازار بشدت کاهش یافته است.

*راه‌اندازی بازارهای تخصصی کفش

وی، از راه‌اندازی بازارهای تخصصی فروش کفش خبر داد وگفت: هدف از راه‌اندازی این بازارها حمایت از قشر تولید کننده و فروشنده و ساماندهی این بازار است تا علاوه بر ارایه خدمات به مشتریان، استقبال مردم از خرید نیز افزایش یابد.

وی همچنین گفت: قرار است تا با راه اندازی برخی از این بازارها در پاساژهای مختلف، بحث اجاره مغازه‌ها نیز ساماندهی شود تا تولیدکننده و فروشنده در این خصوص مشکلی نداشته باشند و عرضه مستقیم کالا به خریداران نیز عملیاتی شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.