رئیس جمهور ترکیه ضمن توصیف تغییرات اخیر قانون اساسی به عنوان اصلاحاتی به تعویق افتاده ادعا کرد: مردم ترکیه در رفراندوم سال ۲۰۰۷ به سیستم ریاست جمهوری رای داده‌اند.

اردوغان: قانون اساسی جدید اصلاحاتی به تعویق افتاده بود

به گزارش "قدس آنلاین"، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در جمع مدیران محلی در آنکارا در این باره گفت: ترکیه در سال ۱۹۲۳ نحوه حکومت رانی خود را انتخاب کرده است.

اردوغان ادامه داد: ترکیه در سال ۱۹۲۳ با انتخاب رژیمی مبتنی بر جمهوری انتخاب خود را کرده است. اکنون چنین مسئله‌ای برای کشور ما وجود ندارد.

وی همچنین مدعی شد که مردم این کشور در سال ۲۰۰۷ نیز به نفع سیستم ریاست جمهوری رای داده‌اند. در سال ۲۰۰۷ رفراندومی برگزار شد که به موجب آن انتخاب مستقیم رئیس جمهور ترکیه هموار شد.

اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: بسیار مهم است که این اصلاحات قانون اساسی که اکنون برای تایید ملت ترکیه در ماه آوریل به رفراندوم گذاشته خواهد شد انجام شود. چرا که مقدمه این اقدام ۱۰ سال پیش صورت گرفته است.

وی افزود: کسانی که علیه این جمهوری اقدام می‌کنند شاهد مقابله مردم و من با خود خواهند بود.

رئیس جمهور ترکیه همچنین عنوان کرد: سایر کشورهایی که با سیستم ریاست جمهوری مدیریت می‌شوند شاید یک پادشاهی یا سیستم پارلمانی نیز همزمان داشته باشند.

اصلاحات قانون اساسی از زمانی که اردوغان در اوت ۲۰۱۴ به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است. همچنین یک لایحه ۱۸ بندی در ماه ژانویه از سوی پارلمان این کشور نوشته شد و با ۳۳۹ رای جهت قرار گرفتن در رفراندوم که اکنون گفته می‌شود در ماه آوریل برگزار خواهد شد به تصویب رسید. این اصلاحات قدرت اجرایی را به رئیس جمهور خواهد داد.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.