جاجرم- معاون میراث فرهنگی کشور گفت: دنیا باید ایران متمدن  و فرهنگی را بصورت کامل بشناسد و به تاریخ و تمدن ما احترام بگذارند.

دنیا باید ایران متمدن و فرهنگی را بشناسد
به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمد حسن طالبیان ظهر پنج شنبه در جلسه شورای اداری جاجرم اظهار کرد: متاسفانه مواضعی که جهانیان در قبال ایران می گیرند نشان می دهد هنوز ایران را از لحاظ فرهنگی و تمدن نشناخته اند.
وی افزود: هر چند این روند در چند سال گذشته بسیار تغییر کرده است بطوریکه در سال ۹۴ در جذب گردشگر بیش از یک ونیم میلیون نفر رشد داشته ایم و درآمد گردشگری کشور نیز به ۸ میلیون دلار افزایش پیدا کرده و در رتبه ۳۹ جهان قرار گرفته ایم.
وی ادامه داد: منطقه خراسان از دیر باز از اهمیت بسیار بالایی در جذب گردشگر برخوردار بوده که یکی از شهر های قدیمی و متمدن خراسان بزرگ جاجرم است که یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های بشری بوده است.
طالبیان خاطر نشان کرد: وجود آثار قدیمی و با ارزشی همچون نارین قلعه،تپه پهلوان،مسجد جامع،سایت چلو،رباط قلی و.. درشهرستان جاجرم باعث شده که این شهر از نظر قدمت در خراسان شمالی متمایز باشد و نیازمند توجه بیشتری است.
معاون میراث فرهنگی کشور گفت: برای بازسازی نارین قلعه ۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که به مدت ۵ سال عملیات آزاد سازی حریم نارین قلعه انجام و مرمت خواهد شد که در این بین نقش مسولین محلی و مردم بسیار موثر است که با مرمت و بازسازی این قلعه قدیمی جاجرم به یکی از قطب های گردشگری تبدیل خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد:خوشبختانه در دولت تدبیر و امید گام های بسیار مثبتی در زمینه جذب گردشگر برداشته شده است که ایجاد ۵۰ موزه خصوصی و ارائه تسهیلات یکی از نمونه های آن است.
فرماندار جاجرم نیز در این جلسه گفت: یکی از راه های تعامل با دنیا توسعه گردشگری است که خوشبختانه دولت کار های بسیار بزرگی در این زمینه انجام داده است.
محبی افزود: برجام فرصت بسیار مناسبی برای توسعه گردشگری است که در سالهای گدشته بسیاری از گردشگران خارجی نمی توانستند به ایران بیایند اما امروز با اجرای برجام به راحتی می توانند به ایران سفر کنند.
وی افزود: توسعه گردشگری در ونیا بصورت مستقیم و غیر مستقیم از شرایط سیاسی کشورها اثر پذیر است که یکی از نمونه های بارز آن کشور ترکیه است که با ناامنی بوجود آمده در آن گکشور خسارتهای بزرگی در بحث گردشگری دیده اند.
محبی خاطر نشان کرد: جاجرم مهد اندیشه و تمدن است که بیش از ۷۰۰۰ سال قدمت دارد که با بناهای بسیار بزگ تاریخی ظرفیت بسیار بالایی در جذب گردشگر برای استان دارد که امیدواریم با نگاه ویژه مسولان میراث فرهنگی کشور واستان از طرفیتهای این شهر به خوبی استفاده شود.
وی در ادامه افزود: شهر جاجرم با ۱۵۴ اثر ثبت شده ملی و استانی نیازمند توجه ویژه است و نداشتن اداره مستقل میراث فرهنگی در شان تاریخ جاجرم نیست و امیدواریم با همت مسولین میراث فرهنگی جاجرم نمایندگی میراث در این شهر به اداره ارتقا پیدا کند.
در پایان این جلسه آب انبار آق فریدون که یکی از آب انبارهای قدیمی جاجرم واقع در بافت تاریخی این شهر است توسط معاون میراث فرهنگی کشور افتتاح شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.