گرگان- رئیس سازمان برنامه و بودجه گلستان گفت: سد نرماب مهم ترین پروژه در دست اجرا در استان است که تاکنون ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و طبق وعده دولت باید تا پایان دولت یازدهم به بهره برداری برسد.

پروژه سد نرماب ۴۴ درصد پیشرفته است

به گزارش  قدس آنلاین، حسین پیشقدم عصر پنج‌شنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه گلستان که با حضور محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در استانداری گلستان برگزار شد، با یادآوری تصویب ۱۲۱ پروژه با اعتباری بالغ بر ۶۳۱ میلیارد تومان در سفر هیئت دولت در آذر ۹۳ به استان، اظهار کرد: ۶ تصمیم مهم و تأثیرگذار توسعه ای در این سفر گرفته شد که از جمله آن احداث و بهره برداری از سد نرماب و چلچای تا پایان دولت یازدهم  با اعتبار ۹۰۶ میلیارد تومان بود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۱۰ میلیارد تومان در این پروژه تخصیص یافته است، ادامه داد: پروژه سد نرماب تاکنون ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گلستان ادامه داد: این پروژه تنها پروژه فاینانس داخلی و موفق ترین در استان بوده و این سد به تنهایی تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی در ادامه از زهکشی ۱۰ هزار هکتار از اراضی استان توسط وزارت نیرو خبر داد و گفت: تاکنون مطالعات فاز یک و دو زهکشی ۸۲ هزار هکتار از اراضی شمالی استان انجام شده است.

پیش قدم از طرح گردشگری آشوراده به‌عنوان دیگر پروژه تأثیرگذار توسعه‌ای سفر نام برد و بیان کرد: مطالعات اجرایی و شرح خدمات حوزه محیط‌زیست و گردشگری این پروژه انجام‌شده و عدم تائید نهایی آن از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور باعث کندی روند اجرای این پروژه شده است.

وی به اجرای ۲۴ کیلومتر از راه‌آهن گرگان – مشهد حدفاصل یامپی تا شهر فاضل‌آباد بااعتبار ۲۸ میلیارد تومانی اشاره کرد و گفت: فهرست‌بهای ۹۴ این پروژه در مرحله مناقصه است و تأخیر در انتخاب پیمانکار مانع اصلی اجرای این پروژه تأثیرگذار توسعه‌ای استان بوده است.

پیش‌قدم از پایان و تائید مطالعات فاز یک سد قره چای و پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی سد زرین گل خبر داد و به اقدامات انجام‌شده در خصوص منطقه آزاد اینچه برون هم اشاره کرد.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گلستان پس از تشریح کامل وضعیت فعلی ۶ پروژه تأثیرگذار توسعه‌ای استان در سفر رئیس‌جمهور به گلستان اظهار کرد: تاکنون ۵۷۹ میلیارد تومان معادل ۹۲ درصد از اعتبار مصوبات سفر به گلستان تخصیص‌یافته است.

وی بابیان اینکه تنها ۷۳ میلیارد تومان از اعتبارات مصوب سفر رئیس‌جمهور به گلستان تخصیص نیافته از اجرای کامل ۶۵ پروژه سفر خبر داد.

وی اضافه کرد: ۵۵ پروژه سفر هم در دست اجراست و تنها یک پروژه محیط زیستی سفر در بندرگز اجرایی نشده است.

زهکشی اراضی تولیدات کشاورزی را افزایش می دهد

در ادامه این جلسه، مختار مهاجر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان از بهره برداری هزار و ۱۰۰ طرح کشاورزی در سه سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: اعتباری بالغ بر ۷۵۰ میلیارد تومان برای بهره برداری از این طرح ها هزینه شده است.

وی با بیان اینکه تولیدات کشاورزی در چند سال اخیر رشد داشته، ادامه داد: چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول کشاورزی به ارزش  ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در گلستان تولید شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان از انجام سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی در بخش مکانیزاسیون کشاروزی استان خبر داد و گفت: گلستان رتبه نخست این حوزه در کشور است با این حال در برداشت محصول و نداشتن تولیدات ماشین آلات برای جمع اوری محصول در این حوزه با مشکل مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد محصولات در زمان برداشت از بین می رود، افزود: حدود ۶ درصد از ریزش محصول ناشی از کمباین‌های فرسوده در استان است.

مهاجر ادامه داد: سالانه حدود هزار و ۵۰۰ تن گندم در استان تولید می شود که با این حجم ریزش، تنها ۹۰ هزار تن گندم تولیدی استان هدر می رود.

وی با تأکید بر توجه جدی به زهشکی اراضی و مهار آب ادامه داد: اولویت نخست وزارت نیرو در زهکشی اراضی مهار آب است در حالیکه جهاد کشاورزی افزایش تولید را مدنظر دارد.

مهاجر گفت: با زهشکی ۲۸۰ هکتار اراضی ۶۰۰ هزار تن به تولید محصولات کشاورزی استان افزوده می شود.

وی با یادآوری اینکه اولویت نخست وزارت نیرو در زهکشی اراضی مهار آب است، بیان کرد: اولویت جهاد کشاورزی در زهکشی افزایش تولید است و با زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار ۶۰۰ هزار تن به تولید محصولات کشاورزی استان افزوده می‌شود.

مهاجر ادامه داد: باید با تشویق سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و زهکشی اراضی شوره‌زار شمال استان را به چرخه تولید اضافه کنیم.

وی با یادآوری اینکه تشویق سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با سودهای فعلی بانکی میسر نیست، خواستار تخصیص تسهیلات با نرخ سود زیر ۱۰ درصد برای کشاورزان گلستان مانند گذشته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.