استان ها: طرح «آمبولانس نجات ریلی» که توسط مسئولان بحران و حوادث شهرستان بافق با هدف امداد رسانی در مناطق صعب العبور مطرح شده است در حال حاضر بر روی ریل انتظار قرار دارد.

«امدادرسانی ریلی» در بافق روی ریل انتظار

به گزارش قدس آنلاین، طرح آمبولانس نجات ریلی برای نخستین بار در استان یزد مطرح شده است. طرحی که علاوه بر فعالیت امدادرسانی به حادثه دیدگان و مجروحان می تواند با داشتن امکاناتی از قبیل امکانات اطفاء حریق، تجهیزات رهاسازی و ... در حوادث، عملیات نجات را هم پیگیری کند.

شهرستان بافق به عنوان پنجراه ریلی معروف است و زیرساخت های ریلی لازم را دارا می باشد و همین مساله باعث شده تا طرح آمبولانس نجات ریلی در این شهرستان مطرح شود.

تردد بیش از ۷۰ قطار باری و مسافربری و جابه جایی ۷ هزار مسافر در شبانه روز در شهرستان بافق، دور بودن از مرکز استان، نبود امکانات درمانی در شهرستان به میزان کافی، صعب العبور بودن بخش اعظم از خطوط ریلی در استان که امدادرسانی را با امکانات فعلی دشوار کرده است، مسئولان این شهرستان را بر آن داشته تا برای جلوگیری و کاهش حوادث و آسیب های ریلی طرح آمبولانس نجات ریلی را مطرح کنند.

این طرح که از سوی مسئولان ستاد حوادث و بحران شهرستان بافق مطرح شده است در حال حاضر به دنبال دریافت مجوزها و تاییدیه از سوی مسئولان و مدیران استانی است و تا به سرانجام رسیدن راه های بسیاری دارد.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بافق با اشاره به تفاوت آمبولانس ریلی و آمبولانس نجات ریلی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: آمبولانس ریلی تنها به عنوان وسیله ای برای جابجایی مصدومان استفاده می شود اما آمبولانس نجات ریلی علاوه بر آن می تواند در عملیات های نجات نیز شرکت داشته باشد. از آنجایی که مناطق صعب العبور جاده ای بسیاری در شهرستان بافق وجود دارد این طرح می تواند در عملیات های امداد و نجات تاثیر بسزایی داشته باشد.

جعفر حسن پور با اشاره به وضعیت امداد هوایی شهرستان بافق و اینکه چرا به میزانی که به طرح آمبولانس نجات ریلی توجه می شود به این موضوع پرداخته نمی شود، توضیح داد: در حال حاضر در سطح استان تنها یک دستگاه بالگرد اورژانس ۱۱۵ مربوط به دانشگاه علوم پزشکی استان وجود دارد. یکی از دلایلی که می توان برای پرداختن به بحث آمبولانس نجات ریلی اشاره کرد اینست که بالگرد امدادهوایی نسبت به ریلی محدودیت هایی دارد. امدادهوایی امکان پرواز در شب، در برف و باران های شدید، در بادهای شدید که در استان یزد بسیار وجود دارد را ندارد به همین دلیل به بحث آمبولانس نجات ریلی توجه شده است.

وی اظهار کرد: در جلسه ای با فرماندار شهرستان بافق قرار شد تا فرماندار شهرستان از طریق مسئولان ستاد حوادث و بحران استان طرح این موضوع را مطرح و پیگیری کند که آیا امکان ایجاد چنین طرحی در استان وجود دارد یا خیر؟

جلب مخالفت ها

فرماندار بافق نیز در توضیح روند این طرح گفت: در حال حاضر اورژانس و هلال احمر استان موافقت خود را با این طرح اعلام کردند.

محمد زاده رحمانی افزود: همچنین صحبت هایی با مدیرکل راه آهن استان نیز صورت گرفته و قرار شده است تا زیرساخت های ریلی آن در سال ۹۶ تامین شود.

وی با اشاره به اینکه در مرحله نخست این طرح تردد آمبولانس ریلی از بافق به یزد مدنظر است، بیان کرد: در حال حاضر اعتبارات اجرای این طرح با مقایسه نمونه های بین المللی و ملی آن در دست بررسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.